Problemen bij jeugdbescherming

Heeft U de RvdK in de nek. Schrijf Uw ervaringen hier neer.
Plaats reactie
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Problemen bij jeugdbescherming

Bericht door BetsLenie »

Terwijl ik zat te wachten in de wachtruimte bij de Jeugdbescherming was er een voorval met een vader. Deze had kennelijk onder toezicht van een piepjonge jeugd beschermster omgang met zijn twee heel jonge kinderen. De moeder zat in de wachtruimte samen met mij.
Op een gegeven moment ging er iets mis. Wat dat weet ik niet. De deuren stonden open en ik hoorde wel wat. Maar de man was van streek en wat hij op wat luidere stem zei kon ik niet allemaal verstaan. Maar hij vond het niet leuk hoe het ging. Men bleef maar tegen hem zeggen dat hij rustig moest zijn en dat men met hem wilde praten. Ik kreeg de indruk en heb ook geleerd uit omgaan met cliënten dat men beter hem gewoon had kunnen laten uitpraten en zijn grieven laten uiten zodat de druk van de ketel zou gaan. Het proberen hem stil te krijgen werkt dan averechts zoals bleek. Zo krijg je lastige klanten. Uiteindelijk ging hij naar buiten samen met een dame die bij hem was. Hij kwam nog even terug en ging vervolgens weer weg. Iedereen schoot in de stress en de politie werd gebeld door de telefoniste. De 112er aan de andere kant van de lijn snapte helemaal niet wat er aan de hand was en uiteindelijk kwamen er twee politie auto's met twee agenten maar toen was de vader al lang weg. Er was ook niet zo veel gebeurd. Wel was de jonge jeugd beschermster van streek. Het was allemaal alleen verbaal. Een klacht over het filmen en hij zou het wel aan de rechter zeggen.
Ik had sterk de indruk dat de onervarenheid in het omgaan met vaders die niet sterk zijn in het uiten van hun gevoelens op de wijze die kennelijk van hen verwacht wordt hier het probleem is. Ik begrijp dat men moeder en kinderen wil beschermen. Maar voor vader moet toch echt een ander soort aanpak worden ingezet. Daar moet een ervaren man naast zitten die weet wat het is om vader te zijn maar ook begrip kan opbrengen voor mannen die om een of andere reden een probleem hebben en zich dan gewoon niet goed kunnen uiten. En anders moet bij voorbaat geen poging tot omgang worden gedaan met onervaren en bange mensen die de kinderen moeten beschermen.
Ik vind sowieso dan van vaders na een scheiding eigenlijk een zeer moederlijk bijna bovennatuurlijk en plotseling heiligen gedrag verwacht wordt. De moeder wordt bij voorbaat wel dit soort bijzonder gedrag toegedicht. In feite moet men eerst zowel vader als moeder helemaal doorlichten en niet over een nacht ijs gaan bij het kiezen voor een of ander. Dat zou veel tijd en geld besparen en kortere pijn voor alle betrokkenen betekenen. Door de bezuinigingen echter kost het nu alleen maar allemaal meer. JAMMER
Overigens hoorde ik later van degene die ik vergezelde hoe diens gesprek was gegaan. Men gaat echt teveel al direct in tegen de mening van de cliënt. Eerst volledig uithoren zonder enige tegenspraak kan heilzaam werken. De cliënt kan dan zijn eigen stem horen. Later kan dan bevraagd worden wat men er nou zelf van vindt. Niet direct zelf al een mening opleggen. Dat roept irritatie op en leidt tot al die klachten en discussies.
Zus
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 44
Lid geworden op: 07 jul 2016, 18:20

Re: Problemen bij jeugdbescherming

Bericht door Zus »

Ik kan me helemaal vinden in wat je schrijft. Ik krijg zelfs als vrouw nog wel eens de kriebels van jeugdhulpverleners zoals consultatiebureaus, laat staan de rest van jeugdzorg. Voor mannen is het inderdaad zoals je zegt: ze moeten zich als een soort heiligen gedragen. Maar zelfs al probeer je dat, op een gegeven moment komt de opgekropte frustratie eruit, wat dan niet geaccepteerd wordt. Misschien vinden de veelal vrouwelijke jeugdzorgmedewerkers mannen eigenlijk een beetje eng??? En is het als vrouw makkelijker om jezelf te identificeren met een vrouw?

Vanuit mijn ervaring doet jeugdzorg meer kwaad dan goed. Met een hex kom je al gauw in een escalatiespiraal terecht als jeugdzorg erbij betrokken raakt.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Problemen bij jeugdbescherming

Bericht door Leermoment »

Jammer genoeg heel herkenbaar. Het lijkt inderdaad zo te zijn dat moeders bij voorbaat al gelijk hebben en vaders niet. Als vader moet je het tegendeel maar bewijzen. Het zou beter zijn om als hulpverlener neutraal te blijven. Ervarenheid zou een vereiste moeten zijn in dit soort gevallen. Helaas leven we niet in een perfecte wereld. Deze vader had natuurlijk ook niet zo boos moeten worden al kan ik begrijpen dat je wel erg op de proef gesteld kan worden.
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: Problemen bij jeugdbescherming

Bericht door BetsLenie »

Vervolg: Hebben zelf dus te maken met een jonge onervaren jeugdbeschermer van de Jeugdbescherming. Omdat ouders in verschillende plaats wonen ook al langer contact met het CJG, gewoon van de gemeente in de andere woonplaats en dus in principe met minder bevoegdheden. Op dit moment is de status dat de ook nog jonge medewerkster van het CJG veel ervarener is en door de ervaring meer bereikt. De jeugdbeschermer zit heel erg naast moeder en kan alleen maar praten in termen net als moeder overigens van : "jij moet, jij moet jij moet enzovoorts". Bovendien zegt de jeugdbeschermer dat hij niets kan doen en dat de ouders het zelf moeten doen en hij draagt geen enkele oplossing aan. Intussen bengelen de kinderen er maar bij.
De CJG medewerkster is beter bedreven in het praten met de vader als de mannelijke onervaren jeugdbeschermer die eigenlijk ook neutraal moet zijn. Bovendien heeft de CJG medewerkster allerlei opties die mogelijk zijn om te helpen bij de omgang.
We zijn benieuwd hoe dit verder gaat wanneer deze twee mensen het gesprek tussen de ouders gaan begeleiden. Wordt nog vervolgt.
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: Problemen bij jeugdbescherming

Bericht door BetsLenie »

Afgelopen week is het gesprek geweest. Iemand van Jeugdbescherming uit de woonplaats van moeder en kinderen en van het Centrum Jeugd en Gezin uit de woonplaats van vader. En het is precies gegaan als verwacht in mijn eerdere bericht. Alhoewel de jeugdbeschermer feitelijk meer zou moeten kunnen, weten en doen is het juist de dame van het CJG die oplossingsgericht denkt en dit ook probeert in te brengen. Maar de jeugdbeschermer is chaotisch, kan geen gesprek leiden, staat aan de kant van moeder. Vergeet de kinderen zelfs en stelt belangen van moeder voorop. En is vooral bezig om vader te proberen onder druk te zetten met (loze) dreigementen. Die dreigementen werken namelijk niet in dit geval. Dat is moeilijk te begrijpen voor hem. Maar aan het einde van het gesprek stelt hij wel optimistisch vast dat er een eerste stap is gezet omdat beide ouders aan tafel hebben gezeten. Dat is wel een behoorlijke misvatting. Hopelijk heeft hij wel wat geleerd van de vragen en ideeën die de medewerkster van het CJG naar voren bracht voor een volgende zaak. jammer dat die dame niet aan de kant van moeder zit. Daar zou vader baat bij hebben. De oplossing is in dit geval verder weg dan ooit.
Plaats reactie