Er komt een onderzoek van de Raad

Heeft U de RvdK in de nek. Schrijf Uw ervaringen hier neer.
Plaats reactie
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Er komt een onderzoek van de Raad

Bericht door Condat47 »

Even een up-date omtrent onze situatie:

Al bijna 2 jaar geen omgang meer gehad. Contact met kind is nog steeds onmogelijk en geblokkeerd door ex. Ex had rechtbank verzocht om omgangsregeling tijdelijk op te schorten en hier is de rechtbank in eerste instantie in mee gegaan (ex gaf aan dat er een communicatieprobleem was) maar verzocht haar wel de omgang terug op te starten (helaas niet op papier bevestigd). Traject 'Ouderschap blijft gestart' maar bleek geen succes te zijn dus door ons stop gezet. De zaak is terug gelegd bij de rechtbank en ex heeft vervolgens de rechtbank verzocht de omgang definitief stop te zetten.

De zaak werd recentelijk bij de rechtbank behandeld. Wij zijn bewust niet gegaan om het een en ander te forceren en dit heeft naar mijn inziens gewerkt.
Verzoek van ex om de omgang definitief stop te zetten is door de rechter voorlopig van tafel geveegd.

Er komt een onderzoek van de Raad wat voor ons in ieder geval betekend dat er gepraat moet worden. Nu hopen dat er ook nog eens geluisterd wordt naar ons verhaal en onze kant van de zaak.

Er is een wachtlijst dus het zal nog wel even duren voordat ze contact met ons opnemen maar we willen ons natuurlijk wel goed voorbereiden op het gesprek.

Alle tips zijn welkom. Uiteraard willen wij omgang met het kind in welke vorm dan ook want nu is er helemaal geen communicatie mogelijk.

We hopen alleen dat zowel vader als partner van vader bij het gesprek aanwezig mogen zijn (Bertje jij hebt hier ervaring mee geloof ik en kan ons een antwoord geven of partner ook bij het gesprek aanwezig mag zijn?).

We hopen door dit onderzoek ex te kunnen dwingen tot omgang.
Wie geeft ons nog meer tips hoe dit verder aan te vliegen?
Zus
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 44
Lid geworden op: 07 jul 2016, 18:20

Re: Er komt een onderzoek van de Raad

Bericht door Zus »

Op hun eigen website lees je dat er iemand bij het gesprek mag zijn (vertrouwenspersoon, zelf te kiezen), en dat de raad ook mag spreken met mensen uit de omgeving:

https://www.kinderbescherming.nl/voor-k ... sonderzoek

Geen idee of dit in de praktijk ook zo plaatsvindt.

Wat ik mij dan weer afvraag, hoe ze het gesprek met het kind organiseren. Als ze dat doen terwijl de moeder erbij is, of in het huis van de moeder, denk ik niet dat ze een erg goed beeld krijgen.

Ik weet ook niet of leeftijd hierop van invloed is: het maakt misschien ook uit of een kind 6 of 10 (of ouder) is.
Oma Tobben
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 jun 2015, 11:26

Re: Er komt een onderzoek van de Raad

Bericht door Oma Tobben »

Condat,

Wij hebben het Raadsonderzoek net achter de rug, we moesten bijna een half jaar wachten, ze zijn onderbezet en komen om in het werk.
Het onderzoek bestond uit 1 gesprek met moeder, 1 met kind, daarna 1 met vader en 1 met school. Soms doen ze ook nog een gesprek met de arts van het kind, maar dat had bij ons geen zin ivm vele wisselingen van huisarts.
Het gesprek met vader duurde uren, en begon, tot onze grote vreugde, met de mededeling dat de uitlatingen van onze kleinzoon met een flinke schep zout werden genomen, omdat men goed door had, dat opmerkingen als :'Ik vind mijn vader niet aardig en ik houd ook niet echt van hem' ingegeven waren door de moeder. Na jarenlang tevergeefs geprobeerd te hebben om Jeugdzorg en mediator te overtuigen dat er hier sprake was van Ouderverstoting, was dit een enorme opluchting.

Tips : zeg vooral niets negatiefs over je ex. Dat klinkt idioot, maar daar zijn ze niet van gediend, hoe waar het ook allemaal is. Ga uit van jezelf en ben positief. Dus niet:'Ze houdt mijn kind bij me weg en ik heb hem al heel lang niet gezien, daar word ik doodongelukkig van en dat is nu juist wat ze wil, ze treft me via mijn kind' , maar: 'Ik wil er alles aan doen om de band met mijn kind te herstellen, ik wil hier graag hulp bij. Ik denk dat ik echt een positieve bijdrage kan leveren in het leven van mijn kind'.
Hoogstens kan je zeggen dat je je grote zorgen maakt en bang bent dat....je kind te weinig buiten speelt, of vaak ziek is, of wat dan ook, waar je bloedlink over bent dat je ex dat flikt.
Je kunt ook zeggen : 'Ik begrijp niet waarom Marietje Kareltje niet naar me toe laat gaan, ik had altijd een goede band met mijn zoon, ging met hem voetballen, las hem voor, etc '

Noem haar dus niet 'mijn ex', maar noem haar naam. Idem voor je kind.

Zeg vooral niet dat je bang bent voor Ouderverstoting (of eigenlijk, dat je dat wel zeker weet). Ze houden er niet van als je 'psycholoogje gaat spelen', hoewel de gemiddelde Dwaze Vader (en Dwaze Oma haha) veel meer weet van Ouderverstoting als alle mensen van Jeugdzorg, mediators en RvdK. Hetzelfde voor de 'vieze woorden' borderliner, narcist, pathologische leugenaar etc. Zeg hoogstens dat je er niet altijd van uit kon gaan dat Marietje de dingen goed weergaf, of zo. Zeg nooit: liegen. Dat is ook een vies woord voor Jeugdzorg en aanverwante clubs.

Wij waren echt blij verrast dat de mevrouw van de RvdK meteen doorhad hoe het zat. Houd in je achterhoofd dat de meeste mensen die bij de Raad werken, dat toch echt zijn gaan doen omdat ze kinderen wilden helpen. En opgroeien zonder vader is niet goed voor een kind als er een vader is die niets liever wil dan een goed contact.

Onze ex kreeg niet haar zin. De rechter die het onderzoek had gelast, gaat eigenlijk altijd mee met de aanbevelingen die in het rapport staan. Onze hex kreeg niet de door haar gevraagde voogdij alleen voor haar en ook niet minder dagen voor pa. Ze krijgt wel een Gezinsvoogd, nou ja, onze kleinzoon krijgt de GV.
De Gv riep trouwens in het eerste gesprek het gehate en totaal misplaatste zinnetje: 'Waar 2 vechten hebben 2 schuld'. Dus of we zo blij moeten zijn met die GV....? Die heeft overduidelijk ook niet doorgeleerd in Ouderverstoting...

Als het rapport gemaakt is, mogen pa en ma daar schriftelijk op reageren en dat hele pakket gaat naar de rechter, die dan uitspraak doet.

Heel veel sterkte! Denk maar zo: erger kan het niet worden, alleen beter.
En...positief zijn! Dat werkt echt! (Al is het grotendeels toneelspel, maakt niet uit. Dat is wat ze willen zien en horen, dus geef ze dat.)
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Er komt een onderzoek van de Raad

Bericht door Condat47 »

Zus en Oma Tobben,

Bedankt voor jullie antwoorden, daar kan ik zeker wel wat mee.

Nu eerst even rust en wachten tot ze contact met ons opnemen.
In de tussentijd wel ex weer een verzoekje doen met een voorstel tot omgang.
Wie weet is ze ineens bekeerd :shock:.

We merken wel dat ieder briefje, beschikking of wat dan ook een hoop spanningen en frustraties met zich mee brengen. Gezien de wachttijd verwacht ik de raad voor het nieuwe jaar niet te horen.

Bij vervolg horen jullie meer.
DwazeStief
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jan 2017, 11:17

Re: Er komt een onderzoek van de Raad

Bericht door DwazeStief »

Condat,

Heb mij net geregistreerd om het forum omdat ik jouw berichtje zag. Ik ben de (nieuwe) vrouw van een Dwaze Vader. Dwaze Stiefmoeder dus.

Momenteel loopt er een onderzoek van de Raad bij ons. Eind december een eerste gesprek gehad, terwijl het volgens het procesverbaal van september was 'gestart'. Ach, onderbezetting. Wij (vader en ik) hebben twee gesprekken gehad met een mevrouw van de Raad. Het eerste gesprek ging goed, al had mijn man een andere mening er over. Hij zei: 'Ze is partijdig.' Ach, dacht ik, dat zal wel loslopen. Omdat de onderzoeker in het eerste gesprek erg bleef hameren op de communicatie die ik met haar heb (vader en moeder gaat echt niet), had ik voorbeelden op de mail gezet met alle communicatie. Wat zij zei, wat ik zei. Ook had ik er een meldingsnummer in gezet omdat moeder de kids een aantal keer niet had gebracht. De drie kids wonen bij moeder maar komen (lees: zouden) éénmaal per week eten en om het weekend één nacht slapen.

Nu ik het bericht van Oma Tobben lees, wil ik dat ik dat eerder had gelezen. Bij het tweede gesprek had mevrouw de onderzoeker ook al met de kids gehad. Zij had gevraagd wat voor cijfer het bij mama is: dikke 10. Ze keek ons vol verwachting aan. Ik vroeg: 'Wat is het cijfer bij ons dan?' Tja, dat had mevrouw de onderzoeker niet gevraagd. Het meldingsnummer? Mevrouw de onderzoeker keek mij glazig aan toen ik er over begon. Welk meldingsnummer? Nee, ze had niks bij de politie opgevraagd. Wij moeten bewijzen leveren; dus dan doen wij dat. Maar er wordt niets mee gedaan.

Om even ontopic te blijven: ik, als stiefmoeder, mocht gewoon bij het gesprek aanwezig zijn; ik werd zelf uitgenodigd.

De RvdK wist trouwens wel te vertellen dat wij al een gezinsmanager hebben. Fijn om dat te weten, wij hebben daar nog niets van gehoord. Probeer hem al twee dagen te bellen, maar is steeds afwezig, in bespreking. In ieder geval niet bereikbaar.

Zus, het gesprek met de kinderen gebeurt ook één op één op het bureau van de Raad, net als bij moeder, vader.

Iedere dag als de postbode langsloopt, voel ik de spanning. Ik had van te voren nooit verwacht dat het zo je leven kon beheersen. In maart wordt het onderzoek pas weer op de rol gezet van de rechtbank.

Condat, ik ben erg benieuwd naar het vervolg. Sterkte!
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Er komt een onderzoek van de Raad

Bericht door Condat47 »

Help!!!

In oktober heeft de rechtbank aangegeven dat er een onderzoek moet komen van de Raad en er daarom begin mei pas uitspraak wordt gedaan in de omgangsregeling en het verzoek van moeder om omgang stop te zetten.

Je raad het al, het is vandaag 12 april en het onderzoek moet nog starten.
Gisteren heeft de raad contact opgenomen met vader en om een afspraak gevraagd.
Geheel tegen eigen procedures in direct gezamenlijk met moeder.
Er mag geen vertrouwenspersoon aanwezig zijn bij het gesprek en men wil direct afspraken maken over de omgang.

Vader heeft na het telefoongesprek zijn agenda gecontroleerd en er achter gekomen dat hij die datum eigenlijk niet kan vanwege verplichtingen op zijn werk (shut-down bij een klant).
Om die reden is er direct (dus maar een uur later dan het telefoongesprek) contact opgenomen met de contactpersoon van de raad om de afspraak te verzetten.
Dit kon nog mits moeder die datum ook kon. Moeder blijkt die datum vakantie te hebben (schoolvakantie welke 2 weken duurt) en dit blijkt voor de raad een goede reden te zijn om de afspraak niet te willen verzetten.
Vakantie van moeder is dus een goede reden (niet OP vakantie) maar het werk van vader is GEEN goede reden :cry: .
Zucht, wederom heb ik weer een heel naar gevoel bij dit onderzoek mede omdat de raad bij de vorige zitten ondanks dat moeder aangaf dat vader absoluut niet dwars lag bij het tekenen van papieren voor mijn zoon zijn paspoort en vakantie's de raad al gelijk aangaf dat als er geen communicatie tussen moeder en vader is en geen omgang zij toch naar het gezag van vader willen gaan kijken.

Ik zie het absoluut niet zitten om op deze magere voorwaarden het onderzoek in te gaan en direct weer recht reeks tegenover mijn ex te zitten zonder ruggensteun.

Wat nu te doen?
Zus
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 44
Lid geworden op: 07 jul 2016, 18:20

Re: Er komt een onderzoek van de Raad

Bericht door Zus »

Wat gebeurt er als je ze erop wijst dat ze tegen hun eigen procedures ingaan, en dat je daarom verwacht dat er een nieuwe afspraak wordt gepland? En dan gewoon niet naar de afspraak gaan.

Ook het feit dat er geen vertrouwenspersoon aanwezig mag zijn, gaat volgens mij tegen hun eigen regels in. Zie ook de link in mijn eerdere bericht.

Als ze toch hun zin willen doorzetten, een klacht indienen? In eerste instantie bij de RvK zelf, en anders hogerop.
bliep
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:27

Re: Er komt een onderzoek van de Raad

Bericht door bliep »

Wat een flauwekul dat er geen vertrouwenspersoon aanwezig mag zijn.

Het lijkt er sterk op dat ze angstig zijn voor een vertrouwens persoon omdat die exact weet aan welke procedures en spelregels de Rvdk zich moet houden.

Heel veel succes.
Plaats reactie