Hoe nu verder

Hoe denkt u over omgangshuizen en wat zijn uw ervaringen hiermee.
Plaats reactie
Hopeloos
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 sep 2019, 16:11

Hoe nu verder

Bericht door Hopeloos »

Hoi allemaal.

Ik ben nieuw hier en waarschijnlijk één van de weinige moeders hier. Ik ben zelfs niet de biologische moeder maar de 'bonusmoeder' of welke naam je het dan ook maar geven wil. Ik doe hier mijn verhaal omdat ik niet goed weet waar ik anders terecht kan. En hoe erg ook, hier zitten denk ik toch de meeste ervaringsdeskundigen.
Het gaat hier om mijn vriend. Hij is terecht gekomen in een complete terror scheiding. De 'moeder' van zijn kinderen weigert elk contact tussen hem en zijn twee dochters om de meest bijzondere en niet eerlijke redenen. Inmiddels zitten ze in het traject 'ouderschap blijft' van jeugdzorg. Moeder moet nu met haar ex-man om de tafel om de omgangsregeling weer op gang te krijgen. Maar tot nu toe weigert ze elke medewerking. In alle afspraken werkt ze tegen. Het is een godswonder dat er nu voor volgende week een gezamenlijke afspraak staat..... Maar ik ben bang dat ze deze uiteindelijk ook weer af gaat zeggen. Mijn vraag is, heeft iemand ervaring met zo'n soort situatie? En wat kan jeugdzorg doen als moeder tegen blijft werken? Zijn er dan andere instanties waar vaders terecht kunnen of is het dan afwachten totdat de kinderen zelf hun vader gaan opzoeken?
Een heel verhaal, maar ik hoop dat hier iemand is die mij een beetje verder kan helpen.
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Hoe nu verder

Bericht door Condat47 »

Beste hopeloos,

Hier dezelfde situatie. Moeder heeft een jaar lang werkelijk alle medewerking geweigerd.
Is het traject 'Ouderschap blijft' een vrijwillig traject of opgelegd door Raad van de Kinderbescherming.
Is RdvK al betrokken bij de zaak. Heeft er al onderzoek plaatsgevonden en zo ja, welk advies is hier uit gekomen. Heeft vader een beschikking van de rechter enz.

Mijn advies: leg dossier aan met tijdlijn. Noteer werkelijk iedere weigering van moeder. Van het traject 'ouderschap blijft' komt straks een rapport. Zorg dat je man alle afspraken met de medewerker ouderschap blijft na komt. Noteer precies de datums dat moeder niet op komt dagen voor je eigen dossier opbouw. Loop niet te ver op de feiten voorruit, het is namelijk een lang traject. Laat je eigen mening en die van je man achter wegen en noteer alleen daadwerkelijke feiten welke aantoonbaar zijn. Laat moeder maar de fout in gaan.

Wat je vervolgstappen zouden moeten zijn kan ik nu nog niets over adviseren. Bekijk het steeds stap voor stap. Het is helaas een lange weg. Lees je zo goed mogelijk in, en zorg vooral dat je man zeer goed op de hoogte is van zijn mogelijkheden.

Succes.
Gebruikersavatar
mrniemand
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 aug 2016, 11:50

Re: Hoe nu verder

Bericht door mrniemand »

Beste,

Het traject Ouderschap blijft is een vrijwillig traject.
Als een partij niet wil meewerken, strandt het traject simpelweg.

Afhankelijk van de algehele situatie die tot op heden door je vriend is bewandeld, vrees ik dat de enige mogelijkheid het juridisch traject is.

Ik hoop oprecht dat je vriend stevig in zijn schoenen staat, de focus op zijn dochters is belangrijk.
Echter, jullie relatie is net zo belangrijk. Zorg dat hier sprake van balans is en laat het knokken voor zijn dochters niet aan jullie relatie afhangen (of andersom)...

De aanpak die lotgenoot Condat47 omschrijft is een waardevolle feedback.
Met name het opstellen van een (overzichtelijke) tijdslijn.

Houd hoop, sterkte en bedankt dat je een lotgenoot steunt.
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have...
Plaats reactie