Alimentatie en draagkracht

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Cas
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jul 2020, 08:52

Alimentatie en draagkracht

Bericht door Cas »

Ik zit met een vraag waar ik nog niet helemaal uit kom.
Zit midden in een scheiding en we hebben 3 kinderen.
de 2 jongens van 9 en 14 gaan met co ouderschap naar moeder en vader, en onze dochter 16 wil niet naar moeder en blijft bij mij.

Nu snap ik dat de alimentatie voor de 2 jongens berekend wordt met de draagkracht van beide ouders en omdat mijn vrouw een erg lage inkomen heeft komt de alimentatie van mij vandaan.
Voor mijn dochter zorg ik voor alle kosten, maar zou dit dan niet in de draagkracht berekening mee genomen moeten worden?
dit zijn toch kosten die ik maak en dat zou toch eerlijk zijn als dit van de draagkracht af getrokken wordt?
Of zie ik dit verkeerd?

Verder merk ik dat er geen rekening gehouden wordt met wat moeder kan werken en verdienen.
Moeder werkt part time (15 uur) ik 40 uur. Maar de zorg is voor mij veel hoger omdat onze dochter full time bij mij woont.
Dus in principe heeft mijn vrouw nu alle mogelijkheden om meer uren te werken.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt :)
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: Alimentatie en draagkracht

Bericht door BetsLenie »

De situatie voor de scheiding zal worden bekeken. Dan wordt er eerst de behoefte van de kinderen uitgerekend en deze wordt verdeeld over de bijdragen van de beide ouders voor zover die kunnen bijdragen. Als een van de kinderen volledig bij de ene ouder woont zal een deel van de behoefte door de ouder waar dat kind niet woont moeten worden bijgedragen aan de andere ouder. Het gaat om een verdeling naar draagkracht nadat eerst de behoefte is berekend naar de situatie voor de scheiding. Als een ouder geen draagkracht heeft zal dat dus niets opleveren maar altijd naar ratio.
Cas
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jul 2020, 08:52

Re: Alimentatie en draagkracht

Bericht door Cas »

dankje wel,

Ik zal nog eens verder naar de berekening kijken
vader1971
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jun 2020, 17:24

Re: Alimentatie en draagkracht

Bericht door vader1971 »

Als je alle inkomens gegevens van beide ouders hebt zou je het programma split-online kunnen gebruiken om een gedetailleerde berekening te maken, enige kennis is wel vereist echter er zit een zeer goede uitleg bij en de eerste maand kun je het gratis gebruiken. Het geeft je veel inzicht in hoe dingen precies worden uitgerekend en bepaald. Het programma wordt ook veel door advocaten en rechtbank gebruikt.

Succes met de afwikkelingen, het kan soms zeer frustrerend zijn als vader dus hou er vast rekening mee dat je er bijna altijd slechter af komt dan moeder of minst verdienende. Grt
Plaats reactie