Advocaat zegt "geen omgang meer" , zorgkorting vervalt

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
James75
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 feb 2020, 11:42

Advocaat zegt "geen omgang meer" , zorgkorting vervalt

Bericht door James75 »

Al een aantal jaar betaal ik de alimentatie voor mijn 2 dochters.
Deze behoor ik om het weekend te hebben/zien. Alleen de jongste komt op zaterdag, oudste heeft geen zin.
Nu wil ik haar ook niet dwingen hierin, zie haar wel meestal bij het ophalen/wegbrengen van de jongste.

Nu krijg ik een brief van de advocaat van mn ex dat er geen omgang meer plaats zou vinden en dat daarom de zorgkorting is weggevallen. Hierdoor zou ik dus in staat zijn om meer alimentatie te betalen.
Deze korting was gebaseerd op 2 dagen om het weekend en kreeg 15% zorgkorting.

Er wordt gevraagd om 3 recente loonstroken en ook een jaaropgave om de alimentatie opnieuw vast te stellen.
Moet ik hier gewoon aan voldoen en dit opsturen of eerst zelf maar ten rade gaan bij een eigen advocaat daar er nog zeker wel omgang is hetzij niet de volledige 2 dagen. Maar dit ligt dus niet bij mij, meer bij de ex die dit niet stimuleert.
Zij zegt gerust, als je geen zin hebt blijf je maar lekker bij mama..

Kan het ook voor laten komen bij de rechter maar daar zijn dan wellicht wat meer kosten aan verbonden..

Heeft iemand iets als dit al meegemaakt? Hoor graag wat het handigste is om nu te ondernemen!

Groeten,

James.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Advocaat zegt "geen omgang meer" , zorgkorting vervalt

Bericht door ll2014 »

Er bestaat NOOIT een verplichting om financiële gegevens aan de advocaat van de tegenpartij te geven. Alleen de rechter kan daar om verzoeken.
Als de huidige omgangsregeling en alimentatie is vastgesteld door de rechter, blijft deze ook gewoon geldig tot de rechter iets anders uitspreekt of jullie samen iets anders afspreken.
Zorgkorting kan overigens nooit helemaal wegvallen, 5% blijft er altijd over.
Als jij wilt dat de afgesproken omgangsregeling van 2 dagen om het weekend gewoon blijft bestaan, zal je ex bij de rechter duidelijk moeten maken waarom dit niet zou kunnen.
Maak haar duidelijk dat jij de huidige omgangsregeling wilt handhaven en dus ook de daarbij behorende zorgkorting. Stel heel duidelijk dat van haar verwacht wordt dat ze de overeengekomen omgangsregeling bij jullie dochter moet stimuleren.
Als ze dit wil veranderen zal zij naar de rechter moeten stappen, wat ook haar geld gaat kosten.
Ik zie nog niet zo snel de rechter haar verzoek honoreren, maar je kunt dat helaas nooit met zekerheid zeggen.
Ze heeft eigenlijk alleen maar kans als jij je verplichtingen tot zorg niet nakomt, en als ik het goed begrijp ben jij bereid dit volledig na te komen.
Nadat je jouw mening duidelijk hebt gemaakt aan haar zou ik rustig afwachten.
Dalton
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 feb 2020, 15:52

Re: Advocaat zegt "geen omgang meer" , zorgkorting vervalt

Bericht door Dalton »

Beste allemaal ook ik zit na een scheiding 2 jaar geleden met te irriteren
a) heeft ex kinderen tegen me opgezet...ouderverstoting
b) betaald zij haar deel van de alimentatie niet meer
Mijn kinderen zijn 14, 17 en 19

Omdat ik aan de bel aan het trekken ben kom ik achter best rare situaties die ik aan het aankaarten ben b.v.
- kindgebonden budget telt wel mee bij de initiele vaststelling maar als ex partner gaat samenwonen en KGB vervalt dan moet ik meer kinder alimentatie betalen
- mijn ex werkte 40 uur per week, maar is baan kwijt geraakt maar weigert nu aan de slag te gaan en hoeft nu geen KA meer te betalen
- kinderen van >12 mogen zelf bepalen waar ze slapen...met als gevolg dat ze minder dagen bij mij wilden verblijven (tegen mijn zin in) en nu wordt ik gedaagd om de zorg regeling aan te passen
- kinderen van gescheiden ouders kunnen hun ouders voor de rechter dagen om max 900 EUR alimentatie te verkrijgen terwijl kinderen van getrouwde ouders dat niet kunnen (discriminatie)

ik heb volgende week een gesprek met de expertgroep ouderverstoting die moeten een advies aan de politiek aangeven maar voor die meeting heb ik nog een enquete gemaakt (volledig annoniem) https://forms.gle/SgkrVFe1khPVmtNNA
dit om beter voor de dag te komen en voor ons allen te kunnen vechten
Plaats reactie