Kinderalimentatie wijzigen nadat ex is hertrouwd

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
koster68
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 jun 2015, 17:46

Kinderalimentatie wijzigen nadat ex is hertrouwd

Bericht door koster68 »

Beste


mijn inkomen is 2500 Netto incl overwerk en reistijd vergoeding
mijn ex verdiende 450 Eur netto per maand

ik betaal 300 Eur alimentatie per maand voor mijn zoontje van 11jaar

nu is mijn Ex hertrouwd met haar nieuwe vriend, hij verdient ca 2800eur netto per maand, en zij verdient nu ca 600Eur per maand


in hoeverre wordt het inkomen van mijn ex nieuwe partner nu mee gerekend??? ik begrijp dat doordat hij nu getrouwd, hij is stiefvader is geworden??
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Kinderalimentatie wijzigen nadat ex is hertrouwd

Bericht door Condat47 »

Heel simpel, NIET!
Het feit dat zij nu getrouwd is, op zich geen rede om de kinderalimentatie aan te passen. Alleen als ze nu voor het eerst gaan samenwonen zou het kunnen dat haar draagkracht een heel klein beetje naar boven gaat omdat de woonlasten (30%) dan gedeeld kunnen worden. MAAR als dit het geval is zou het ook kunnen dat ex en vriend nu fiscaal partner worden waardoor zij minder kindgebondenbudget bij de belasting krijgt en JIJ meer meer kinderalimentatie zou moeten gaan betalen. Lekker krom he! Ik ga er even vanuit dat dit nu niet aan de orde is.

Ik begrijp je vraag maar ik denk dat je je zelf altijd de vraag moet stellen of een herberekening van de kinderalimentatie niet nadelig uit kan pakken voor jou. Hierin kan je een aantal afwegingen maken.
Je betaald nu 300 euro in de maand wat ieder jaar geïndexeerd zal worden. Moeder verdiend nog altijd zeer weinig wat er op neer komt dat zij maximaal 25 euro zal bijleggen in de totale behoefte. Dat zal nauwelijks anders zijn nu ze 600 euro per maand verdiend. In de meeste gevallen gaat jou loon ook ieder jaar een beetje naar boven waardoor je draagkracht ook meer wordt. Je zou je dus kunnen afvragen of het wel loont om een nieuwe alimentatieberekening te maken. laatste drie loonstroken moeten dan weer ingeleverd worden en wil je die info wel prijs geven aan ex of neem je gewoon genoegen met de 300 euro die je moet betalen. Alimentatie naar beneden bijstellen komt niet vaak meer voor zeker niet als het maar om een minimaal bedrag gaat. Ja ex heeft vriend die ook verdiend maar hij staat volledig buiten de kinderalimentatie.
Soms voelt dit wat zuur maar het is niet anders.
Ik heb precies dezelfde situatie.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Kinderalimentatie wijzigen nadat ex is hertrouwd

Bericht door ll2014 »

Als ik het zo inschat betaal je nu vrij weinig alimentatie, ik weet niet waarom, maar laten herberekenen zou je best wel eens een fiks hoger bedrag kunnen opleveren. Ik snap dat dat onredelijk voelt, maar het is wel de realiteit.
koster68
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 jun 2015, 17:46

Re: Kinderalimentatie wijzigen nadat ex is hertrouwd

Bericht door koster68 »

Update:

ik heb de alimentatie door het LBIO uit laten rekenen, en daar is nu een alimentatie bedrag van 73Euro uit gekomen per maand

ik heb met mijn ex afgesproken dat ik haar 125 eur per maand ga geven, maar dan zonder indexatie

relatie is er niet beter op geworden 😊

volgens de officiele rechtbank papieren hoefde ik al heel weinig te betalen daar deze was uitgerekend op basis dat het kindgebonden budget er afgetrokken zou worden, ik moest alleen veel partneralimentatie betalen, zodra ze ging samenwonen hadden we die 300eur afgesproken, maar ja nu ze getrouwd is, is het een ander verhaal

daar hij nu stiefvader is, wordt dus wel degelijk zijn inkomen meegenomen in de berekening, en hij verdient een stuk beter als ik.
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Kinderalimentatie wijzigen nadat ex is hertrouwd

Bericht door Condat47 »

Beste Koster68,

Dat betekend dat je nu nog maar 125 euro aan kinderalimentatie hoeft te betalen en geen partneralimentatie meer.

Wat een mooi resultaat al vond ik dat je nu al niet zo veel kinderalimentatie betaalde.

Heb je dit met tussenkomst van advocaat weten te bereiken of heb je gewoon onderling een afspraak kunnen maken met je ex.
Die van ons doet namelijk niet aan onderhandelen maar laat alles tot op de punt en komma berekenen door haar advocaat.
Plaats reactie