Bepaling echtscheidingsconvenant arbeidsinkomsten ex-partner

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Joop123
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jul 2018, 08:54

Bepaling echtscheidingsconvenant arbeidsinkomsten ex-partner

Bericht door Joop123 »

Goedemorgen,

Ik heb een vraag mbt een bepaling die is opgenomen in een echtscheidingsconvenant. De scheidingsbemiddelaar is niet bereikbaar. Vandaar mijn vraag op dit forum in de hoop dat iemand hier ervaring mee heeft of mij op weg kan helpen.

De bepaling luidt als volgt:

"Wanneer de arbeidsinkomsten van de vrouw in de toekomst stijgen, zullen deze inkomsten, zolang zij een bedrag van ... niet te boven gaan, geen invloed hebben op de hoogte van de alimentatie." Tot zover is het duidelijk, maar nu komt het: "Indien de inkomsten uit arbeid dit bedrag van ... te boven gaan, zal de alimentatie verminderd worden met 50% van het meerdere. Bereiken haar inkomsten uit arbeid het bedrag van ... bruto per jaar, dan wordt het meerdere voor 100% op de alimentatie gekort."

Mijn ex-vrouw heeft inmiddels een nieuwe baan en ik vermoed dat het arbeidsinkomen hoger is dan het arbeidsinkomen ten tijde van het opmaken van het convenant, maar het is mij niet geheel duidelijk wat er met de 50% en 100% bepaling wordt bedoeld. Betekent dit dat de alimentatie met respectievelijk 50% of 100% kan worden gekort?

Mijn vraag heeft betrekking op de partneralimentatie, niet op de kinderalimentatie.

Vriendelijke groet
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Bepaling echtscheidingsconvenant arbeidsinkomsten ex-partner

Bericht door Leermoment »

Wat ik zo lees is dat als zij boven een bepaald bedrag komt, dat het gedeelte wat erboven zit voor 50% Daniël 100% van het bedrag wat ke nu betaald wordt afgetrokken. Stel jij betaald nu €600,00 per maand en zij krijgt €300,- meer dan de drempel van 50% dan gaat er 50% van de €300,- van de alimentatie af dus betaal je €600,- minus €150,-. Dus geen 600,- maar €450,-. Komt ze €300,00 boven de 100% regeling dan betaal je €300,- ipv €600,-.
Joop123
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jul 2018, 08:54

Re: Bepaling echtscheidingsconvenant arbeidsinkomsten ex-partner

Bericht door Joop123 »

Dank voor je reactie. Inmiddels heb ik contact gehad met de bemiddelaar en die heeft het inderdaad net zo uitgelegd.

Inmiddels heb ik mijn ex-vrouw gevraagd om te bewijzen dat zij inderdaad minder dan het laagste bedrag verdient. Indien dit niet het geval is zal ik de partneralimentatie, die overigens niet door de rechter in de beschikking is meegenomen, aanpassen.

Vriendelijke groet.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Bepaling echtscheidingsconvenant arbeidsinkomsten ex-partner

Bericht door Leermoment »

PA is niet in de beschikking meegenomen? Dan hoef je toch ook geen PA te betalen?
Joop123
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jul 2018, 08:54

Re: Bepaling echtscheidingsconvenant arbeidsinkomsten ex-partner

Bericht door Joop123 »

Dat klopt inderdaad, maar was een onderlinge afspraak die achteraf wat naïef gebleken is.
Ik zou kunnen stoppen met het betalen van PA, maar dan volgt ongetwijfeld het verzoek om een officiële berekening en vaststelling van PA door de rechter. Deze zal, omdat ik inmiddels hertrouwd ben en het inkomen van mijn vrouw zal worden meegerekend, ongetwijfeld in mijn nadeel uitvallen. Door het opvragen van de salarisgegevens kan ik in ieder geval bepalen of ik niet te veel PA betaal.
Joop123
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jul 2018, 08:54

Re: Bepaling echtscheidingsconvenant arbeidsinkomsten ex-partner

Bericht door Joop123 »

Mijn ex weigert aan te tonen dat zij minder verdient dan het laagste bedrag waardoor het voor mij niet mogelijk is om te controleren of ik niet te veel alimentatie betaal. Zij werkt momenteel fulltime en ten tijde van de scheiding 24 uur per week. Dat is voor mij reden om aan te nemen dat haar inkomsten uit arbeid zijn gestegen.

Omdat zij weigert de gegevens in te laten zien, zal ik de partneralimentatie opschorten. De kinderalimentatie wordt gewoon overgemaakt.

De PA zijn mijn ex en ik overeengekomen, maar die overeenkomst is buiten de beschikking van de rechtbank gebleven.

Voordat ik met mijn vrouw ging samenwonen, heb ik mijn ex gevraagd of zij de partneralimentatie aan zou laten passen op het moment dat wij gingen samenwonen. Zij heeft, per mail, aangegeven in géén geval gebruik te maken van deze regeling.

In het ouderschapsplan (wel onderdeel van de beschikking) is 50-50 co-ouderschap overeengekomen. Echter, door toedoen van mijn ex wonen mijn kinderen inmiddels bij haar (dankzij dit forum weet ik inmiddels veel over narcisme, borderline en ouderverstoting) .

Nu ik heb aangegeven de partneralimentatie op te schorten, dreigt zij met een rechtszaak om de pártneralimentatie aan te laten passen omdat zij dat recht nu eenmaal heeft. Zij geeft tevens aan dat zij nu kosten voor de kinderen draagt (terwijl ik wel kinderalimentatie betaal, maar dit terzijde). In haar hele pleidooi heeft zij het echter steeds over de pártneralimentatie die moet worden aangepast. Over de kínderalimentatie wordt niet gerept.

Ik ben niet voldoende juridisch onderlegd om de consequenties van het opschorten van de partneralimentatie te overzien. Mijn vragen zijn:
A: wat de kans is dat ik wordt veroordeeld tot het betalen van haar proceskosten omdat ik de partneralimentatie op zal schorten;
B: als er een herberekening wordt gemaakt, kijkt de rechter dan alleen naar haar behoefte, of ook naar (inmiddels opgebouwde) draagkracht?
C: als ultieme poging heb ik aangegeven om de partneralimentatie opnieuw te laten berekenen maar slechts gebaseerd op míjn inkomensgegevens (waarbij het inkomen van mijn vrouw buiten beschouwing wordt gelaten). Hoe reëel is de kans dat een rechter meegaat in dit voorstel?

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen met deze vragen.

Vriendelijke groet.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Bepaling echtscheidingsconvenant arbeidsinkomsten ex-partner

Bericht door Leermoment »

Als je ex en rechtszaak start, dan mag jij verweer voeren. Mijn advies is om dat met een paar tegeneisen te komen zodat de rechter geen kostenveroordeling kan uitspreken. Dus je ex eist PA en jij geeft aan dat jij vind dat PA nietnodig is omdat je ex zelf werkt. Daarnaast eis jij een alimentatieverlaging omdat je ex meer is gaan werken. Zij weigert mee te werken dus dan maar via deze weg. Wellicht kan je ook co ouderschap eisen. De procedure is dan toch al gestart dus plak je dit eraan vast. Nee heb je, ja kun je krijgen en een kostenveroordeling zal waarschijnlijk niet uitgesproken worden.
A: PA staat niet door de rechter vastgesteld dus kan jij ermee stoppen als je wil.
B: de rechter kijkt volgens mij naar de kindbehoefte en naar het inkomen. Heel kort samengevat. Zij verdient meermaals wellicht komen er daardoor toeslagen te vervallen dus de uitkomst is zo niet te zeggen.
C: Hoezo afwijken van de normale procedure? Zij wil PA en zal haar gegevens moeten verstrekken. Doet zij dit niet, kan er geen berekening gemaakt worden.

Ben benieuwd hoe dit zal aflopen. Suc6 ermee.
Joop123
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jul 2018, 08:54

Re: Bepaling echtscheidingsconvenant arbeidsinkomsten ex-partner

Bericht door Joop123 »

Wederom bedankt voor je reactie, ik houd je via dit forum op de hoogte!

Bedoel je met het inbrengen van tegeneisen dat ik zelf een rechtszaak zal moeten starten of kunnen de tegeneisen in het verweerschrift worden geformuleerd?

Vriendelijke groet
Flushyy
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jul 2018, 15:36

Re: Bepaling echtscheidingsconvenant arbeidsinkomsten ex-partner

Bericht door Flushyy »

Joop123 schreef: 21 aug 2018, 20:16

Ik ben niet voldoende juridisch onderlegd om de consequenties van het opschorten van de partneralimentatie te overzien. Mijn vragen zijn:
A: wat de kans is dat ik wordt veroordeeld tot het betalen van haar proceskosten omdat ik de partneralimentatie op zal schorten;
B: als er een herberekening wordt gemaakt, kijkt de rechter dan alleen naar haar behoefte, of ook naar (inmiddels opgebouwde) draagkracht?
C: als ultieme poging heb ik aangegeven om de partneralimentatie opnieuw te laten berekenen maar slechts gebaseerd op míjn inkomensgegevens (waarbij het inkomen van mijn vrouw buiten beschouwing wordt gelaten). Hoe reëel is de kans dat een rechter meegaat in dit voorstel?

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen met deze vragen.

Vriendelijke groet.
A: Zoals Leermoment aangeeft kun je gewoon stoppen, alleen op gerechtelijke beschikking (titel) kan men een organisatie zoals LBIO of deurwaarder inschakelen. Voor de rest zal zij naar de rechtbank moeten stappen om zo'n titel toekomstig te krijgen. Bij een rechtszaak is het (bijna altijd, uitzonderingen daargelaten) gebruikelijk dat de proceskosten worden verdeeld omdat het een familiezaak betreft van ex-lieden. Zoals Leermoment aangeeft is het belangrijk dat je goed reageert op haar verzoekschrift met alle feiten die je kan inbrengen in jouw verweerschrift, dan is er zeker geen kans op proceskostenveroordeling.

B: Wat belangrijk is, is het gezamenlijk inkomen ten tijde van scheiding. Dit om zowel de behoefte aan KA en PA te bepalen. Dan gaat men kijken naar de draagkracht van beide, wat kan een ieder gezien zijn of haar huidige inkomen per maand bijdragen in KA en PA. Daarnaast kun jij aantonen dat zij in staat moet worden geacht in eigen levensonderhoud te voorzien, dit is de basis van PA, kan zij dat niet, dan moet zij dat bewijzen. Aangezien je aangeeft dat je denkt dat zij 40 uur werkt, denk ik dat het wel goed komt. Toeslagen behoudens kindgebonden budget, worden niet meegerekend en zijn niet belangrijk. Kindgebonden budget wordt meegeteld bij degene bij wie het kind staat ingeschreven in de GBA als inkomsten.

C: Het inkomen van je huidige partner wordt niet meegerekend, let wel dat omdat je samenwoont gaat je partner voor de helft van de woonlasten opdraaien en daardoor gaat jouw draagkracht om te betalen stijgen. Ik neem trouwens aan dat je partner zelf verdient en je kind bij de moeder staat ingeschreven. Anders zit het iets anders in elkaar.

Mocht je nog vragen hebben dan kun je die altijd stellen.

Groetjes
Joop123
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jul 2018, 08:54

Re: Bepaling echtscheidingsconvenant arbeidsinkomsten ex-partner

Bericht door Joop123 »

Hallo allemaal,

Het verhaal heeft weer een nieuwe, zij het geen onverwachte wending gekregen.
Onlangs kreeg ik een mail waarin staat dat mijn ex geen werk meer heeft en nu een WW uitkering heeft. Niet is aangegeven waarom zij geen werk meer heeft en dus is niet op te maken op het feit dat zij geen werk meer heeft verwijtbaar is.

Na meermaals om inkomensgegevens gevraagd te hebben (en evenzovele malen te horen heb gekregen dat ik die niet krijg) ben ik gestopt met het betalen van de PA. Ex geeft aan dat "ik wel weet dat zij niet over het jaarbedrag uit komt, maar weigert dit aan te tonen). Dit is nu vier maanden het geval. De KA is gewoon doorgegaan, maar de KA voor mijn inmiddels 18-jarige zoon heb ik rechtstreeks aan hem overgemaakt.

Mijn dochter woont inmiddels ook fulltime bij mijn ex (is op verzoek van mijn dochter. Zij mistte haar broer en was het iedere-week-heen-en-weer-gesleep met haar spullen zat. En dat kan ik mij goed voorstellen!). Zij komt inmiddels regelmatig bij ons eten, maar ook dit werd eerst door mijn ex verboden. Het argument was "zo lang ik geen PA betaal, mag mijn dochter niet bij ons eten of ons zien".

Nu mijn ex geen werk meer heeft komt zij weer om de PA vragen (was deze keer een formeel verzoek i.p.v. "jij moet....", dus ik denk dat er een advocaat is ingeschakeld) omdat zij van 70% van haar laatstverdiende salaris niet rond kan komen. Als ik geen PA betaal, wordt er een rechtszaak gestart om de PA alsnog af te dwingen. Daarbij wordt dan ws ook het inkomen van mijn vrouw meegerekend.
Als klap op de vuurpijl werd er bij gemeld dat wanneer ik geen PA betaal, mijn dochter dan "bij ons moet wonen. Hoe verdrietig dit ook is". Ex geeft aan de kinderen te hebben geïnformeerd over haar financiële situatie.

Met de laatste opmerkingen speelt zij in op mijn emoties. Ik wil rust voor mijn kinderen en voorkomen dat zij speelbal worden door weer om-de-week naar ons gestuurd te worden.

In eerdere mails heeft zij aangegeven dat de PA voor haar was en de KA voor de kinderen. Eigenlijk wil ik geen PA meer betalen, maar wel tegemoet komen in het bedrag voor KA (hoewel ik mij afvraag of ex nu echt zo veel kwijt is aan 2-weken extra verzorging voor de kinderen).

Wie weet raad?

Vriendelijke groet.
Plaats reactie