kind 18 en alimentatie op andere manier betaald. nu drama

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
honywell
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 aug 2018, 07:48

kind 18 en alimentatie op andere manier betaald. nu drama

Bericht door honywell »

ik betaal al elf jaar keurig mijn kinderalimentatie (450) voor1 kind. ze is nu 18 jaar en maak ik het over naar mijn dochter. die moet het weer overmaken naar haar moeder.
nu heb ik de rijschool 600 euro betaald via de bank en dat het voor mijn dochter is... nu heb ik 2 keer in de alimentatie 300 euro minder betaald. dit was prima.
maar inmiddels mijn dochter omgepraat door de moeder en komen ze nu dat ik niet betaald.. mijn ex duidelijk de brief opgesteld maar mn dochter laten tekenen.
dit terwijl ik dit met mn dochter had afgesproken.... inmiddels drama dus.
maar is nu mijn vraag .. ik kan aantonen dat ik dit geld heb overgemaakt ter behoeve van mijn dochter. moet ik nu alsnog 600 euro betalen.

gr gerard
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: kind 18 en alimentatie op andere manier betaald. nu drama

Bericht door ll2014 »

In principe mag je niets verrekenen met te betalen alimentatie tenzij dit nadrukkelijk is overeengekomen. Als je dochter nu glashard ontkent dat ze dit mondeling met je is overeengekomen, heb je weinig mogelijkheden. Als je dochter door LBIO de zogenaamd achterstallige alimentatie laat innen, zal je moeten bewijzen dat er een afspraak ligt dat de rijschool kosten verrekend mogen worden.
In vervolg dus je dochter zelf maar de rijschool laten betalen. Theoretisch zou je nu natuurlijk ook de 600 euro die je aan de rijschool hebt betaald voor je dochter bij je dochter kunnen terugvorderen, maar ook daar geef ik je niet al te veel kans.
Flushyy
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jul 2018, 15:36

Re: kind 18 en alimentatie op andere manier betaald. nu drama

Bericht door Flushyy »

ik sluit me aan bij II2014, er mag niets verrekend worden zonder bewijsbare overeenstemming. Zorg dat je juiste zwart/wit lijnen blijft doorlopen, anders krijg je achteraf de deksel op je neus.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: kind 18 en alimentatie op andere manier betaald. nu drama

Bericht door Leermoment »

Dit was een wijze les. Nooit iets verrekenen met de alimentatie. Je dochter zou het tekort bij jou moeten vorderen en zou ze dat daadwerkelijk doen? Zo ja, zou je je dochter daar eens goed op moeten aanspreken. Zij is 18 en hoeft zich niet door haar moeder voor het karretje te laten spannen. Doet ze dat wel, is dat haar keuze.

Wil ze echt dat je die €600,00 overmaakt, zal je dat moeten doen. Anders kan zij dit via het LBIO gratis kunnen regelen. Je zou wel kunnen aangeven dat jullie een afspraak hadden en als ze het LBIO inschakeld, kan je deze afspraak overleggen. Er ligt geen beschikking van de rechter dat je het volledige alimentatiebedrag aan je dochter moet overmaken dus wellicht is dat je escape. Mocht je ongelijk hebben, kan je alsnog zonder extra kosten het bedrag overmaken.

Samengevat:
Je dochter vertellen dat jullie een afspraak hadden
Als het LBIO komt, dan uitleggen dat jullie een afspraak hadden en waarom. Tevens aangeven dat er geen beschikking is van de rechter dat jij een alimentatiebedrag moet overmaken aan je dochter dus op welke grond zou zij vorderen?
Indien LBIO volhoudt, dan nogmaals dezelfde uitleg geven en vragen of zij de beschikking wil laten zien.
Blijft het LBIO aandringen, dan maar betalen. Extra kosten wil je niet en een rechtszaak ook niet.

Suc6
honywell
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 aug 2018, 07:48

Re: kind 18 en alimentatie op andere manier betaald. nu drama

Bericht door honywell »

zucht zucht..

mijn dochter heeft het lbio ingeschakeld en zal ik alle kosten moeten betalen.
m’n dochter daar op aanspreken helpt niet.. mijn ex heeft volledige grip op haar..
heb wel een gesprek met mijn ex gehad.. ik heb dit opgenomen. daarin is te horen hoe gemeen en ze d dochter manipuleert (kan ik hier met de rechtbank wat mee of Lbio) ... gesprek van 45 minuten op openbare plek. de partner van m’n ex heeft het elke keer over zijn dochter.. en verteld mijn ex doodleuk dat mijn dochter alles moet overmaken en anders op straat staat.. en omdat ze bang is dat ze naar mij gaat.. vertelt ze haar dat ik niet wil betalen en bij mij wonen geen optie is.. oke ik woon in buitengebied zonder openbaarvervoer en mega klein huisje..

is herberekenen bij het lbio een optie.. mijn ex is inmiddels getrouwt maar ik ook..
ik verdien meer nu.. maar hun ook.
Flushyy
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jul 2018, 15:36

Re: kind 18 en alimentatie op andere manier betaald. nu drama

Bericht door Flushyy »

honywell schreef: 23 aug 2018, 14:58
is herberekenen bij het lbio een optie.. mijn ex is inmiddels getrouwt maar ik ook..
ik verdien meer nu.. maar hun ook.
Herberekenen is een afweging van kosten versus baten. Via LBIO zullen beide partijen hun medewerking moeten geven voor wat betreft indienen financiële bescheiden. Doet men dit niet, dan is er een deur naar de (tijdrovende en geldverslindende) rechtbank.

Voordeel aan jouw zijde is dat je ex getrouwd is en je dochter behoort tot haar huishouden, financieel heb je daar een voordeel. De partner van je ex is officieel stiefouder en jouw (ook stiefouder) partner (omdat dochter niet bij jullie ingeschreven staat) wordt buiten beschouwing gelaten.

Afwegen en keuze maken.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: kind 18 en alimentatie op andere manier betaald. nu drama

Bericht door ll2014 »

Flushyy schreef: 23 aug 2018, 16:10 Afwegen en keuze maken.
met maar 3 jaar hooguit te gaan moet er al wel veel verschil ontstaan om lonend te zijn....
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: kind 18 en alimentatie op andere manier betaald. nu drama

Bericht door Leermoment »

Met maar drie jaar te gaan zou ik heel goed nadenken. Mijn alimentatieverlaging waar ik recht op had, noodzakelijk was en gelukkig ook gekregen heb, heeft mij in totaal bijna € 15000’- gekost. De teveel betaalde alimentatie hoefde niet terugbetaald te worden. Echt idioot. Ga ervan uit dat het jou ook een jaar kost en dat het je € 10000,- gaat kosten. Is het dan wel de stap naar de rechter waard?
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: kind 18 en alimentatie op andere manier betaald. nu drama

Bericht door ll2014 »

Leermoment schreef: 24 aug 2018, 09:02De teveel betaalde alimentatie hoefde niet terugbetaald te worden. Echt idioot.
Is daadwerkelijk gesteld dat ze het mag houden, of is er alleen niet gesteld dat ze moet terugbetalen? In mijn geval was sprake van het laatste, en dat betekent dat het teveel betaalde mag worden gezien als onverschuldigde betaling. Die kan je eventueel via een aparte procedure proberen terug te vorderen, maar mag je over het algemeen volgens LBIO ook verrekenen met nog te betalen alimentatie.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: kind 18 en alimentatie op andere manier betaald. nu drama

Bericht door Leermoment »

Zij heeft zielig gedaan bij de rechter en deze heeft duidelijk in de beschikking geschreven dat de teveel betaalde alimentatie niet terugbetaald hoeft te worden omdat zij dan mogelijk in de financiële problemen kan komen. Dat ik Sl in de problemen was gekomen door haar, doet er niet toe. Nee, enig respect voor de rechters in Nederland kan ik niet opbrengen.
Plaats reactie