KA en Hypotheek

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Ikkuh
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mei 2018, 17:11

KA en Hypotheek

Bericht door Ikkuh »

Hallo mannen, Nederland is weer een Dwaze Vader rijker... :?

De maandelijkse hypotheeklast is van invloed op je draagkracht. Ga ik goedkoper wonen stijgt deze.

Stel ik ga 400 euro minder hypotheek betalen per maand, welke invloed heeft dit dan op de KA ?

Stijgt deze met 400 euro per maand of een bepaald percentage hier van?

Er is vast wel een ervaren rot hier die me er meer over kan vertellen :wink:
Bertje
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mar 2016, 19:57

Re: KA en Hypotheek

Bericht door Bertje »

Volgens mij kan alleen je KA stijgen wanneer je opnieuw een volledig nieuwe berekening laat doen en dit laat vastleggen door de rechter. Zolang je ex geen verzoek indient om alles opnieuw te gaan bekijken , gebeurt er niks tenzij je zelf en je ex overeenkomen.
Ikkuh
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mei 2018, 17:11

Re: KA en Hypotheek

Bericht door Ikkuh »

Hoi Bertje,

bij verkoop huis zal er zeker een herberekening volgen. Fair enough...

Ben op voorhand benieuwd naar welke invloed een goedkopere hypotheek zal hebben op de KA.

Wat kan ik verwachten ?

Is het de moeite waard goedkoper te gaan wonen of beter blijven zitten waar je zit ?
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: KA en Hypotheek

Bericht door ll2014 »

Volgens mij heeft hypotheek helemaal geen invloed bij berekening van KA, woonlasten worden daar volgens een forfait meegenomen. Als je werkelijke lasten aanmerkelijk hoger zouden zijn zou je kunnen vragen om daar een uitzondering op te maken, maar je hebt het over een lagere hypotheek.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: KA en Hypotheek

Bericht door Leermoment »

Woonlasten zijn bij mij ook volgens richtlijnen meegenomen. Indien de woonlasten hoger waren geweest, had mijn advocaat idd een uitzondering kunnen vragen. Echter, als jouw woonlasten aanzienlijk lager worden dan wat de rechter standaard berekend, kan het zijn dat daar ook een uitzondering wordt gemaakt. Kijk dus eerst je berekening na.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: KA en Hypotheek

Bericht door ll2014 »

Leermoment schreef: 02 jun 2018, 10:29 Echter, als jouw woonlasten aanzienlijk lager worden dan wat de rechter standaard berekend, kan het zijn dat daar ook een uitzondering wordt gemaakt.
Lijkt me niet logisch, de uitzondering moet je aanvragen, en je zou wel gek zijn als je dat ging doen...
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: KA en Hypotheek

Bericht door Leermoment »

Zelf ga je dat niet vragen maar je ex natuurlijk wel. Althans, mijn ex wel.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: KA en Hypotheek

Bericht door ll2014 »

Leermoment schreef: 03 jun 2018, 07:12 Zelf ga je dat niet vragen maar je ex natuurlijk wel. Althans, mijn ex wel.
Dat heeft alleen zin als door te rekenen met het forfait niet meer volledig voldaan kan worden aan de behoefte van het kind door beide ouders samen.
Maar hoe zou je ex moeten weten wat je woonlasten zijn? Het gaat haar toch helemaal niets aan dat jij je hypotheek wijzigt of aflost?
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: KA en Hypotheek

Bericht door Leermoment »

Als ik in een kleinere woning zou gaan wonen, zal mijn ex meteen gaan uitzoeken of ik meer kan gaan betalen. Nu is mijn ex extreem maar dat wil niet zeggen dat een ander dat niet ook zal proberen. En nee, zelf zal ik het niet zomaar vertellen maar ondertussen kijk ik nergens meer van op.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: KA en Hypotheek

Bericht door ll2014 »

Leermoment schreef: 05 jun 2018, 21:09 Als ik in een kleinere woning zou gaan wonen, zal mijn ex meteen gaan uitzoeken of ik meer kan gaan betalen.
Jouw ex kan alleen niet bepalen wat jouw woonlasten zijn, en je hebt geen enkele verplichting om die haar te gaan vertellen.
Voor een standaard berekening van een KA zijn deze gegevens namelijk niet noodzakelijk.
En als jullie nu samen volledig in de behoefte van het kind kunnen voorzien, zal een rechter ook geen noodzaak zien om af te wijken van het forfait.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: KA en Hypotheek

Bericht door Leermoment »

Vergeef me als ik wantrouwend ben. Mijn ex heeft een jaar lang alimentatieverlaging weten te voorkomen. Ik betaalde teveel en kwam door haar rekken in de financiële problemen. Zij kon wel € 700,- per maand betalen aan een krediet en heeft voorgesteld mij geld te lenen. Oordeel rechter, zij hoeft de teveel betaalde alimentatie niet terug te betalen omdat zij dan in de financiële problemen kon komen. Dat terwijl ik mijn auto al had moeten verkopen. Nee, ik vertrouw het rechtssysteem niet zo en mijn ex al helemaal niet. Er is altijd wat op te vinden. Je kan zo de verkoopprijs van een woning opzoeken of een huurprijs opzoeken. Mijn ex zou dat gebruiken.
Rnoel
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 mei 2018, 13:04

Re: KA en Hypotheek

Bericht door Rnoel »

KA wordt o.a. berekend adhv inkomens die jullie hadden vóór de scheiding omdat er vanuit wordt gegaan dat de kinderen op hetzelfde welvaartsniveau verder moeten kunnen leven na de scheiding.

Daarna wordt er gekeken naar je bestedingsruimte dus als die stijgt door dalende woonlasten dan kan je meer bijdragen maar nooit meer dan dat de tremanormen aangeven dat de KA bijdrage is voor jullie situatie.
Rnoel
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 mei 2018, 13:04

Re: KA en Hypotheek

Bericht door Rnoel »

ll2014 schreef: 06 jun 2018, 18:14
Leermoment schreef: 05 jun 2018, 21:09 Als ik in een kleinere woning zou gaan wonen, zal mijn ex meteen gaan uitzoeken of ik meer kan gaan betalen.
Jouw ex kan alleen niet bepalen wat jouw woonlasten zijn, en je hebt geen enkele verplichting om die haar te gaan vertellen.
Voor een standaard berekening van een KA zijn deze gegevens namelijk niet noodzakelijk.
Als je ex je voor de rechter sleept om vanwege gewijzigde situaties de alimentatie(s) opnieuw te laten vaststellen moet je echt met de billen bloot hoor.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: KA en Hypotheek

Bericht door Leermoment »

Dat zou inderdaad kunnen maar de berekening is dan toch nog steeds eerlijk. Je betaalt KA voor je kind en niet voor je ex al voelt dat vaak anders.
Rnoel
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 mei 2018, 13:04

Re: KA en Hypotheek

Bericht door Rnoel »

Exact! Zo moet je het altijd bekijken denk ik.
En dat je ex er van profiteert is iets waar je je niet al te veel van aan moet proberen te trekken. Zie het als een zakelijke transactie waar je kinderen zoveel als mogelijk van profiteren.
Plaats reactie