Hoogte kinderalimentatie - co-ouderschap

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
KOS2018
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jan 2018, 12:13

Hoogte kinderalimentatie - co-ouderschap

Bericht door KOS2018 »

Mijn ex en ik hebben delen de zorg van onze kinderen 50/50, wat betekent dat ze de helft van de tijd bij mij zijn. Op advies van onze gezamenlijke advocaat hebben we er destijds echter voor gekozen, om het convenant niet op basis Co-ouderschap vast te leggen. Op deze manier zou mijn ex namelijk meer fiscale voordelen hebben. Ik betaal mijn ex dus elke maand een aanzienlijk bedrag aan kinderalimentatie.

Stel dat we ons convenant wel als Co-ouderschap vastleggen, heeft dit dan impact op de hoogte van de kinderalimentatie? Maw: ga ik dan minder kinderalimentatie betalen?
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Hoogte kinderalimentatie - co-ouderschap

Bericht door Leermoment »

Jullie delen de zorg 50/50 en jij betaalt wel kinderalimentatie? Geen idee hoe de regels hiervoor zijn, maar het voelt niet goed. Lijkt mij dat jullie elkaar geen kinderalimentatie verschuldigd zijn. Wellicht heeft iemand hier op de site er ervaring mee.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Hoogte kinderalimentatie - co-ouderschap

Bericht door ll2014 »

Leermoment schreef: 11 jan 2018, 11:51 Jullie delen de zorg 50/50 en jij betaalt wel kinderalimentatie? Geen idee hoe de regels hiervoor zijn, maar het voelt niet goed. Lijkt mij dat jullie elkaar geen kinderalimentatie verschuldigd zijn. Wellicht heeft iemand hier op de site er ervaring mee.
Ik kan het sterker vertellen, de zorg is in ons geval 70/30 verdeeld waarbij de 70 dus bij mij als vader ligt. Toch moet ik nog KA betalen, iets van 140 euro per maand. Dat voelt inderdaad niet goed, maar zo werkt het blijkbaar...
Co-ouderschap is geen term die voorkomt in de tremanormen, dus of je dat vastlegt maakt voor de alimentatie niets uit.
Alimentatie is op basis van behoefte en aan de hand van het aantal dagen per week dat de betalende partij de zorg op zich neemt kan daar een zogenaamde zorgkorting in op mindering gebracht worden.

Deze tremanormen zijn overigens niets meer dan een richtlijn, ik betaal als verzorgende ouder alimentatie aan de niet verzorgende ouder, daar staat echt niets over in de tremanormen! Dat is iets wat de rechter bepaald heeft omdat ex zo zielig is, maar 20 uur per week wil werken, en anders haar huur niet kan betalen. Typisch voorbeeld van oneigenlijk gebruik van kinderalimentatie. Ik had hierover misschien in cassatie kunnen gaan, maar dat kost meer dan het op zou kunnen leveren.
bliep
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:27

Re: Hoogte kinderalimentatie - co-ouderschap

Bericht door bliep »

Uitgangspositie bij KA is dat voor kinderen in beide huishoudens er zo weinig mogelijk veranderd. In mijn geval verblijven mijn 2 kinderen gedurende 40% van hun leven bij mij en ik ontvang KA, terwijl moeder hoofdverzorger is.

Mijn ex had wijziging hoofdverblijfplaats verzocht en dat ik KA zal gaan betalen. Omdat ex een zeer goede baan heeft..althans goed betaald krijgt, is haar verzoek op KA afgewezen, omdat mijn draagkracht onvoldoende is om naar behoefte de kinderen te verzorgen op de dagen dat ze bij mij zijn. Dit bevalt haar kennelijk niet en komt de KA verplichting gewoon niet na. Ze is immers van mening dat de vastgestelde behoefte veel te hoog is en dat in mijn huishouden voldoende geld is om mee te blijven betalen aan de vaste kosten van de kinderen terwijl haar verzoek om de hoofdverblijfplaats aan te passen is gehonoreerd en dus alle financiële tegemoetkomingen vanuit onze staat op haar bankrekening ontvangt.

Het is zo jammer en teleurstellend om tot de ontdekking te komen dat alles om die rot centen draait i.p.v. de kinderen cq. het ouderschap zelf.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Hoogte kinderalimentatie - co-ouderschap

Bericht door ll2014 »

bliep schreef: 11 jan 2018, 13:43 terwijl haar verzoek om de hoofdverblijfplaats aan te passen is gehonoreerd en dus alle financiële tegemoetkomingen vanuit onze staat op haar bankrekening ontvangt.

Het is zo jammer en teleurstellend om tot de ontdekking te komen dat alles om die rot centen draait i.p.v. de kinderen cq. het ouderschap zelf.
Die "dus" is een hardnekkig misverstand, hoofdverblijfplaats heeft op zich geen financiële gevolgen voor kinderbijslag of fiscale toeslagen. De fiscale toeslagen gaan naar degene die de kinderbijslag ontvangt, en het ontvangen van kinderbijslag is niet afhankelijk van adres waar een kind staat ingeschreven.
Bertje
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mar 2016, 19:57

Re: Hoogte kinderalimentatie - co-ouderschap

Bericht door Bertje »

Ik krijg geen enkele toeslag. heb ook co ouderschap. Alles gaat lekker naar mijn ex toe. Bij co ouderschap hoor je de kinderbijslag te delen! Alimentatie betaal ik niet meer mijn ex verdient genoeg . Zij heeft ook de KGB en andere toeslagen.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Hoogte kinderalimentatie - co-ouderschap

Bericht door Leermoment »

@bertje, ga aub in je eigen topic janken. Dat is al vervuiling genoeg van dit forum.
bliep
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:27

Re: Hoogte kinderalimentatie - co-ouderschap

Bericht door bliep »

@Bertje,

Bij co-ouderschap deel je enkel de zorg! Gezien dat jij met je ex maar één kind hebt, ontvangt daarmee dan maar ook één huishouden de kinderbijslag en het KGB. Van deze finacielle tegemoetkomingen moet je ex jullie zoon finacieel verzorgen.

Jullie staan als ouders echter vrij om hiervan af te wijken mits daar beide ouders achter staan. Jou kind moet voorop staan en niet jou finacielle welstand. Jullie zoon heeft ook als enigste wens dat zijn opvoeding door zijn ouders in goede harmonie verloopt en dit lijkt niet het geval te zijn.

Richt je op je zoon en niet op je ex.
Rnoel
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 mei 2018, 13:04

Re: Hoogte kinderalimentatie - co-ouderschap

Bericht door Rnoel »

Bertje schreef: 27 mei 2018, 13:32 Ik krijg geen enkele toeslag. heb ook co ouderschap. Alles gaat lekker naar mijn ex toe. Bij co ouderschap hoor je de kinderbijslag te delen! Alimentatie betaal ik niet meer mijn ex verdient genoeg . Zij heeft ook de KGB en andere toeslagen.
Uit het andere topic weten we dat je al de helft van de kinderbijslag krijgt en je hebt recht op inkomensafhankelijke combinatiekorting.
Ga lekker trollen op je eigen topic ajb.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Hoogte kinderalimentatie - co-ouderschap

Bericht door ll2014 »

bliep schreef: 27 mei 2018, 19:51 Gezien dat jij met je ex maar één kind hebt, ontvangt daarmee dan maar ook één huishouden de kinderbijslag en het KGB.
Voor kinderbijslag klopt dit niet, die kan wel terdege verdeeld worden.
https://www.svb.nl/int/nl/kinderbijslag ... rd_kgb.jsp

Via bovenstaande link zal je ook zien dat de belastingdienst alleen KGB hanteert voor de aanvrager van de kinderbijslag, en dat is meestal de moeder.
Het verdelen van kinderbijslag heeft geen invloed op wie de aanvrager is.
Bertje
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mar 2016, 19:57

Re: Hoogte kinderalimentatie - co-ouderschap

Bericht door Bertje »

ll2014 schreef: 01 jun 2018, 23:53
bliep schreef: 27 mei 2018, 19:51 Gezien dat jij met je ex maar één kind hebt, ontvangt daarmee dan maar ook één huishouden de kinderbijslag en het KGB.
Voor kinderbijslag klopt dit niet, die kan wel terdege verdeeld worden.
https://www.svb.nl/int/nl/kinderbijslag ... rd_kgb.jsp

Via bovenstaande link zal je ook zien dat de belastingdienst alleen KGB hanteert voor de aanvrager van de kinderbijslag, en dat is meestal de moeder.
Het verdelen van kinderbijslag heeft geen invloed op wie de aanvrager is.
De SVB vandaag gebeld en alleen de aanvrager kan dit wijzigen. Helaas weigert mijn ex dat dus ik kan niks ontvangen van de SVB aan kinderbijslag. dus wat kan ik nog doen?
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Hoogte kinderalimentatie - co-ouderschap

Bericht door Leermoment »

Je kan ophouden met janken. Je krijgt toch al de helft van je ex? Veel mensen hier hebben al gezegd dat je moet ophouden met je gezeik. Waarom dringt het niet tot je door? Ga zitten, neem een kop koffie en denk eens rustig na over wat er allemaal is gezegd.
Bertje
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mar 2016, 19:57

Re: Hoogte kinderalimentatie - co-ouderschap

Bericht door Bertje »

Je kan ophouden met janken. Je krijgt toch al de helft van je ex? Veel mensen hier hebben al gezegd dat je moet ophouden met je gezeik. Waarom dringt het niet tot je door? Ga zitten, neem een kop koffie en denk eens rustig na over wat er allemaal is gezegd.

Ik jank niet ik geef mijn mening. Er zijn er die maar klakkeloos overal in meegaan, nou ik niet.
Ik kom voor mijn rechten op. Rechten waar ja als vader recht op heb. Mijn ex heeft een gezond lijf ze kan ook fulltime aan de slag gan , dan hoeft ze niet afhankelijk te zijn van allerlei toeslagen. Aks alleenstaande vader pis je overal naast de pot
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Hoogte kinderalimentatie - co-ouderschap

Bericht door Leermoment »

Het is echt hopeloos met jou. Doe vooral wat jij denkt dat goed is. Laat weten wat de uitkomst is, dan kunnen wij ook ff lachen.
Plaats reactie