Hulp en of advies nodig!

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
TimBeau
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jun 2017, 14:18

Hulp en of advies nodig!

Bericht door TimBeau »

Beste,

Ik ben sinds 2006 gescheiden, opzich niets nieuws als ik hier de topics lees. Tenslote scheiden er een op de drie. Mijn verhaal is enorm, maar komt in een zo kort mogelijke versie hier op neer. Heb net als een aantal onderons problemen met het LBIO. Let wel, ik heb altijd jaren lang dit enorme bedrag betaalt! Dit probleem is ontstaan vanaf het moment dat ik mijn Alimentatie niet meer kon betalen. Dit door verlies van werk, reorganitatie en overname. Na bijna twintig jaar een mooie vaste baan heeft een werknemer zoals ik een hoop strepen verdient waardoor mijn salaris behoorlijk hoog was. Na verlies van deze prachtbaan op een leeftijd van vijftig en een lange periode UWV zakt je uitkering naar een niveau dat je niet meer in staat bent om het hoge alimentatie bedrag te betalen. Vanaf dit moment stapelt de schuld zich op. LBIO weet niet van wijken en blijft ondanks mijn uitkering dit bedrag eisen. op advies een rechtzaak gestart om dit bedrag eventueel te minderen. Wat niet het gewenste resultaat gaf als uitkomst, van 1600 euro naar 1400 euro is niet veel minder. Mijn schulden bleven stijgen en de zgn bedreigingen van het LBIO bleven aan. Mijn wereld werd steeds kleiner en problematischer. Ik vindt een baan welke wel minder is dan de baan die ik hiervoor had kwa salaris. Maar wilde absoluut niet in de bijstand dus heb deze aangenomen, een baan zoeken uit een werkende positie is altijd beter en inmiddels 51 jaar. Dus voor de arbeidsmarkt steeds minder aantrekkelijk. Daar werd natuurlijk mijn salaris afgeroomd tot, bijstands niveau. Maar het hoge bedrag wat gevraagd werd door het LBIO kon daar niet van af. Dus nog verder stijging van schulden. Omdat ik niet meer in staat was om na vier jaar normaal te functioneren ben ik volledig in elkaar gestort. Je moet weten dat alle instanties blijven kijken naar je verdienste, niet naar wat je overhoud. Ben hoe dom ook gevlucht. Leef nu vier jaar in het buitenland ook daar gaat het LBIO gewoon door, mee eens alimentatie moet je als man gewoon betalen hoe vervelend ook. Serieus daar sta ik achter, een gezin wat door vertrek van de man moet door kunnen functioneren, kinderen hoeven niet het dupe te zijn van je vertrek. In die tijd had ik twee kinderen, 16 en 13 jaar. Inmiddels heb ik hun als bijna 7 jaar niet meer gezien. En nog steeds na veel soliciteren heb ik geen baan, ik heb een totaal andere baan aangenomen dan mijn veel te duur betalde kantoor baan destijds. Ben een timmerman geworden. Maar dit is een nul uren contract en heb in totaal een maand of acht aan werk over een heel jaar. Dus hou ik. Niet veel over. Moet na vijf jaar een neiwue bril, mijn gebit moet ook hoognodig nagekeken worden. Kortom mijn situatie is beroerd, mijn zwervers bestaan komt tot een eind!.

Wat voor rechten heeft een man, hoe stop je deze konstante vorm van bedreigingen van het LBIO die absoluut geen menselijk gevoel heeft voor de situatie van de man. Waar moet ik heen om weer een normaal leven te kunnen leiden. Heb geen vaste woon of verblijf plaats, zwerf wat rond... Hoe ver mag je als man zakken in deze bak ellende als deze. Want ik, ik zie het niet meer zitten. Mijn rek is er uit, alsjeblieft, als er iemand is die dit leest, help me.

Met een vriendelijke groet
Onmacht
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 114
Lid geworden op: 31 dec 2015, 00:59

Re: Hulp en of advies nodig!

Bericht door Onmacht »

Zou je graag helpen, maar kan je geen antwoord geven.... 2006 gescheiden betekent m.i. dat ergens volgend jaar dus partneralimentatie afloopt... kun je nog een jaartje volhouden?

Verder kan ik in kader van je vraag helaas geen kaas maken van je (trieste) verhaal...
TimBeau
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jun 2017, 14:18

Re: Hulp en of advies nodig!

Bericht door TimBeau »

Dank voor je reactie Onmacht.

Als je iets toegelicht wilt hebben dan doe ik dat graag.


Heel kort, loop al jaren werkloos te zijn, niet door eigenschuld, en de schulden blijven zich opstapelen. Uit paniek en onmacht gevlucht naar een ander land hier in europa. Nu een soort van zwervers bestaan, woon dan hier en dan weer daar. Geen werk voor een heel jaar. Nul uren contract, solliciteer me wezeloos. Maar krijg nergens voet aan de grond. Nu moet ik het enorme bedrag terug zien te betalen, maar weet niet hoe. Wat zijn mijn rechten?!

Moe en kapot!
TimBeau
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jun 2017, 14:18

Re: Hulp en of advies nodig!

Bericht door TimBeau »

Eigenlijk wil ik alleen maar weten wat mijn rechten zijn!
Welke heb ik nog! Hoe kan het Europesche recht zo zijn dat een man niet meer normaal kan functioneren! Gevangen door alimentatie!

Een warme groet
Onmacht
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 114
Lid geworden op: 31 dec 2015, 00:59

Re: Hulp en of advies nodig!

Bericht door Onmacht »

Sorry voor mijn late reactie. Ik ben geen advocaat of rechter, maar helaas ervaringsdeskundige echter niet qua partneralimentatie en/of problemen met enige vorm van alimentatie.

Klop eens aan bij een juridisch loket; die kunnen je vast meer vertellen. Een intake bij een advocaat is ook gratis en zeer waarschijnlijk heb je recht op een toevoeging wat inhoud dat je voor een gering bedrag juridische bijstand kunt hebben in deze zaak (mits kansrijk maar dat durf ik echt niet te zeggen). Je heb iig ook nog zoiets als schuldsanering; uiteraard wil je dat ook niet, maar zorgt er denk ik wel voor dat je op de een of andere manier uiteindelijk dat bedrag waar je het over hebt 'kwijt' bent.
neeisnee
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:04

Re: Hulp en of advies nodig!

Bericht door neeisnee »

Ik heb wel wat ervaring met kinderalimentatie, maar niet met partneralimentatie.

Bij kinderalimantatie zou het zo moeten zijn dat er een draagkrachtberekening gedaan wordt. Indien je door eigen schuld werkeloos wordt zijn er weinig ontsnappingswegen, maar als je echt buiten eigen toedoen werkeloos bent geworden moet een rechtbank hier rekening mee houden. Het ontvangen van een uitkering van (waarschijnlijk 70% van het laatst verdiende salaris) is voor het LBOI geen reden om gas terug te nemen. Zonder gerechtelijke uitspraak komen zij gewoon bij je aankloppen.

Het is voor jou dus zaak om zo spoedig mogelijk bij de rechtbank een verlaging van de alimentatie te proberen te krijgen.

Goed advies is op basis van de huidige informatie moeilijk te geven, er zijn zoveel onbekende componenten zoals jouw inkomen, het inkomen van je ex-partner, of je een nieuwe partner hebt en of zij dat ook heeft. Ook de omstandigheden waarin keuzes gemaakt zijn kunnen een rol spelen.

Ik wil wel meegeven dat het niet acceptabel is als je onder het bijstandsniveau gedrukt wordt. De tremanormen voorzien hierin. Kinderalimentatie moet prevaleren boven partneralimentatie, dus als er na het betalen van kinderalimentatie en aftrek van jouw bijstandsnorm en andere aftrekposten niets voor je ex partner over blijft, is het jammer voor haar, niet voor jou. In bepaalde situaties mogen schulden ook meegenomen worden in de draagkracht berekening.

Ik ben het ook roerend eens met Onmacht. Zoek een goede advocaat. Vraag om een toevoeging. Als je toetsingsinkomen onder de €26.400 ligt heb je daar recht op. Als je daar op de peildatum boven zat, maar nu niet meer kun je een verlegging van de peildatum aanvragen.

Mijn ervaring is dat een hoop advocaten ook niet goed bekend zijn met de tremanormen en ivm de complexheid niet verder kijken dan een paar simpele posten. Verdiep je er eens in en kijk of je zelf ook nog mogelijkheden ziet om het bedrag wat je moet betalen kunt verlagen. Houd hierbij ook rekening met kinderbijslag, kindgebonden budget en inkomens afhankelijke combinatiekorting die je ex mogelijk ontvangt omdat de kinderen daar ingeschreven staan. Dat geldt voor de berekening namelijk als inkomen aan haar kant.

https://www.rechtspraak.nl/SiteCollecti ... n-2017.pdf

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Plaats reactie