Verwijtbaar inkomensverlies?

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Peter237
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 okt 2011, 11:40

Verwijtbaar inkomensverlies?

Bericht door Peter237 »

Hallo

Mijn vrouw en ik zijn 15 jaren getrouwd en we hebben 2 kinderen. Mijn vrouw heeft altijd gewerkt als verzorgende, maar krijgt sinds oktober 2016 een UWV uitkering omdat ze geen zin meer heeft om te werken als verzorgende (ze vind het zwaar werk) via uitzendbureaus.

Ik heb van mijn manager goedkeuring gekregen eind December 2016 om maar 24 uren te werken. Hierdoor krijg ik sinds 2 maanden een lager salaris (ongeveer 20% minder).

Mijn vrouw en ik gaan scheiden. Ik heb nu een aantal vragen. Zou iemand aub een antwoord kunnen geven?
Gaat de rechter dan voor de vaststelling van de alimentatie uit van mijn verlaagde nieuwe salaris? Kan de rechter besluiten dat ik redelijkerwijs het oude inkomen weer kan verdienen en/of dat dit van mij gevergd kan worden?
Kan het mij dus verweten worden dat mijn inkomsten verminderd zijn?

Zal de rechter een omgangregeling goedkeuren dat ik 2 dagen per week voor de kinderen mag zorgen? Ik wil namelijk graag 2 dagen per week voor de kids zorgen.

Mijn vrouw krijgt sinds oktober 2016 een UWV uitkering. Ze heeft altijd gewerkt als verzorgende en er is genoeg werk in de uitzendbranche. Zou de rechter haar een verdiencapaciteit toekennen als de kinderen 2 dagen doordeweeks bij mij zijn?

Met vriendelijke groet,

Peter
Laatst gewijzigd door Peter237 op 01 nov 2018, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Onmacht
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 114
Lid geworden op: 31 dec 2015, 00:59

Re: Verwijtbaar inkomensverlies?

Bericht door Onmacht »

Peter,

Veel vragen maar evenveel onduidelijkheden.

Ok, je gaat scheiden maar je je meldt nergens dat er verder een conflict met je toekomstige ex vrouw is. Jullie zijn verplicht een ouderschapsplan te maken en als jullie hier samen uit komen is er geen rechter die bij het uitspreken van de scheiding anders gaat bepalen. Zelfs bij forse onenigheid wordt er nauwelijks naar gekeken, laat staan als jullie het eens zijn. Geldt voor alle facetten die er in staan inclusief kinderalimentatie. Partneralimentatie heb ik geen kaas van gegeten.

Qua verwijtbaar inkomensverlies; eea hangt af van redenen en omstandigheden, waaronder omstandigheden welke jullie zelf aandragen... Als je je ex dit verwijt of zij jou, is alles mogelijk. Aan de andere kant, op het moment dat dit inkomensverlies optrad (zowel bij je ex als bij jou) waren jullie nog getrouwd... Je vrouw heeft kennelijk altijd gewerkt dus heeft m.i. dus ook een verdiencapaciteit.
Plaats reactie