kinderalimentatie berekening/stiefouder hoe zit dit?

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
vaders
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 mar 2016, 21:10

kinderalimentatie berekening/stiefouder hoe zit dit?

Bericht door vaders »

Wie weet het volgende zit ?

Bij stief/eigen kinderen hebben ze de volgende formule.

behoefte kind/totale behoefte kinderen x draagkracht.

Bij ouders en stiefouders hebben ze de formule.

eigen draagkracht/totale draagkracht (ouders-stiefouder)x behoefte kinderen.

Dit laatste is echter alleen als de totale behoefte van de kinderen met alle draagkrachten gelijk is of overstijgt.

hoe zit het in het geval dat niet zo is

voorbeeld: behoefte kinderen 800 eigen draagkracht 200 draagkracht moeder 50 draagkracht stiefvader 100. totale draagkracht 350 is minder dan de behoefte. de draagkracht van de moeder word niet van de draagkracht van de vader afgehaald. maar stiefvader is ook onderhoudsplichtig word zijn 100 euro wel van de draagkracht van vader afgehaald? zodat de vader dus 100 euro minder betaald?
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: kinderalimentatie berekening/stiefouder hoe zit dit?

Bericht door Voiceless »

De totale behoefte is 800, totale draagkracht is 350. Tekort dus, de kinderen krijgen dus al te weinig. Ieder zal zijn totale draagkracht moeten voldoen, anders krijgen de kinderen nog minder. Lijkt me logisch.
vaders
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 mar 2016, 21:10

Re: kinderalimentatie berekening/stiefouder hoe zit dit?

Bericht door vaders »

Ja dat dacht ik dus ook al.maar als ik goed begrijp heeft de stiefouder er niks mee te doen in de berekening van de alimentatie als de behoefte niet behaald word?

Altans de stiefvader betaald dan volgens zijn draagkracht al dan niet fictief.maar vader word daar niet beter van?
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: kinderalimentatie berekening/stiefouder hoe zit dit?

Bericht door Voiceless »

Moet dat dan? Het gaat er toch om dat de kinderen het goed hebben.

Is trouwens geen standaardberekening bij drie onderhoudsplichtigen. Kan dus alle kanten op.
Svennietje
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 mei 2017, 08:43

Re: kinderalimentatie berekening/stiefouder hoe zit dit?

Bericht door Svennietje »

Mijn ex heeft bijstand en woont samen en hij werkt.

Ik werk en mijn vrouw werkt.

Maar de kinderen wonen niet bij ons. Volgens mij telt dan het inkomen van mijn vrouw toch niet mee?
neeisnee
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:04

Re: kinderalimentatie berekening/stiefouder hoe zit dit?

Bericht door neeisnee »

Svennietje schreef:Mijn ex heeft bijstand en woont samen en hij werkt.

Ik werk en mijn vrouw werkt.

Maar de kinderen wonen niet bij ons. Volgens mij telt dan het inkomen van mijn vrouw toch niet mee?
Volgens mij telt het inkomen van jouw vrouw in die zin mee dat de aftrekpost voor woonlasten bij jou lager worden. Tenzij er aanwijsbare redenen zijn om er van af te wijken heb je een forfait aftrek van 30% van je netto besteedbaar inkomen voor je woonlasten (tremanorm).

Ik heb uitspraken gezien waarbij er gesteld werd dat deze aftrek verlaagd werd omdat de nieuwe partner werk had en dus ook bij kon dragen aan de woonlasten. Ook heb ik uitspraken gezien waarbij deze post verhoogd werd omdat de woonlasten aantoonbaar hoger waren dan de 30% van het netto inkomen, waarbij de rechtbank de lasten niet buitenproportioneel hoog vond.

De tremanormen worden door de meeste rechters gehanteerd als ik de gerechtelijke uitspraken erop na sla, maar ik meen ook dat er wel eens van afgeweken wordt. Je moet het meer zien als een zwaarwegend niet bindend advies aan de rechtbank om ze te volgen.
Inkomen van de nieuwe partner
Bij een nieuwe partner met eigen inkomsten is het uitgangspunt dat deze daarmee in eigen onderhoud kan voorzien. Op grond van dit uitgangspunt blijft dit inkomen buiten de draagkrachtberekening. De partner wordt als het ware als een zelfstandige economische eenheid beschouwd. De helft van de woonkosten en van andere gezamenlijke lasten wordt aan de partner toegerekend en voor wat betreft de toepassing van de bijstandsnorm en het draagkrachtpercentage wordt de nieuwe partner buiten beschouwing gelaten (alleenstaande norm, zie ook 9 en 23). Maakt de onderhoudsplichtige aannemelijk dat zijn partner niet geheel in eigen onderhoud kan voorzien dan wordt, indien sprake is van vaststelling van partneralimentatie, het inkomen van de partner als gezinsinkomen bij dat van de
onderhoudsplichtige opgeteld (voor de vaststelling van kinderalimentatie, zie hoofdstuk 4.5). Het netto maandinkomen vermeerderd met de vakantietoeslag van de partner wordt in dat geval onder 7 vermeld. Voor de toepassing van de bijstandsnorm en het raagkrachtpercentage worden de onderhoudsplichtige en zijn partner in deze situatie als gehuwden gezien.
Weigert de onderhoudsplichtige het inkomen van zijn partner bekend te maken dan moet worden aangenomen dat de partner in eigen onderhoud kan voorzien. Indien de partner geen inkomen heeft (of een zeer gering inkomen) dan bestaat er recht op uitkering van een bedrag gelijk aan de voor deze partner geldende algemene heffingskorting.
Bron:https://www.rechtspraak.nl/SiteCollecti ... n-2017.pdf
Plaats reactie