Ondertoezichtstelling

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
Peter237
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 okt 2011, 11:40

Ondertoezichtstelling

Bericht door Peter237 »

Hoi

We zijn nu 8 jaren getrouwd en hebben regelmatig ruzie, met huiselijk geweld waar de kinderen bji waren Of ik belde de politie of mjin vrouw voor het doen van een melding.

November 2010
In november kwam het weer tot een escalatie waardbij mijn vrouw me aanviel, en ik me aan het verdedigen was tegen de klappen mijn vrouw. Zij ging weg met 1 kind, en zonder mijn medeweten heeft ze aangifte gedaan.

Ik werd in verzekering gesteld, en kreeg gratis een advocaat toegewezen. Ik kreeg een huisverbod van ongeveer 1 maand. Ik werd gezien als dader terwijl mijn vrouw me begon uit te schelden en me aanviel. Ik heb hiervan zelf ook aangifte gedaan omdat mijn vrouw me op mijn handen en in mijn nek heeft verwond. Sindsdien is Jeugdzorg erbij betrokken. Na het huisverbod van 1 maand hebben we besloten om bij elkaar te blijven.

Mei 2011
In mei van dit jaar kreeg mijn vrouw weer een woede aanval waarbij ze met haar sleutelbos in mjin gezicht sloeg, waardoor ik een wond had in mijn gezicht. Dit accepteerde ik niet en heb hiervan melding gedaan bij de politie. Jeugdzorg heeft de Raad van de Kinderbescherming ingeschakeld voor een Raadsonderzoek.

September 2011
Er is door de Raad van de Kinderbescherming een verzoek ingediend bij de kinderrechter voor ondertoezichtstelling van de kinderen. De Raad van de Kinderbescherming heeft het advies gegeven dat ik en mijn vrouw een rustperiode in acht dienen te nemen, waarbij we niet samen mogen zijn met de kinderen, dus alleen ik of mijn vrouw mag samen zijn met de kinderen.

Ook heb ik een dagvaarding gekregen voor de aangifte van mishandeling die mijn vrouw had ingediend. De zitting zal in november plaatsvinden. De Raad van de Kinderbescherming heeft het advies gegeven dat ik en mijn vrouw een rustperiode in acht dienen te nemen, waarbij we niet samen mogen zijn met de kinderen, dus alleen ik of mijn vrouw mag samen zijn met de kinderen.

Vragen:
We gaan een advocaat nemen voor de kinderrechter.
Is er een grote kans dat ik een andere woning moet nemen, en dat mijn kinderen bij mijn vrouw mogen blijven?
Wat kan ik eraan doen dat ik als vader ook een omgangsregeling krijg, of dat we een co-ouderschapregeling kunnen treffen (een aantal dagen per week de kinderen bij mij en een aantal dagen de kinderen bij mijn vrouw)?
Is een ondertoezichtstelling doorgaans gunstig voor de vader van de kinderen?

Ik neem ook een advocaat voor dagvaarding van de aangifte van mishandeling door mijn vrouw.
Waar moet je op letten bij de keuze van een advocaat, zodat je weet dat het een ervaren advocaat is in strafrecht? Op dit moment zit ik te denken om dezelfde advocaat te nemen die ik destijds gratis kreeg toegewezen.
Waar moet ik op letten zodat ik niet de omgangsregeling met de kinderen op het spel zet? Kan het zo zijn dat als ik een veroordeling krijg, er een kans bestaat dat bij een toekomstige echtscheiding ik minder kans heb op een omgangsregeling met de kinderen?

Peter
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Ondertoezichtstelling

Bericht door Casper »

Peter, welkom.
Is er een grote kans dat ik een andere woning moet nemen, en dat mijn kinderen bij mijn vrouw mogen blijven?
Zoals ik het begrijp, heeft de RvdK daar niet expliciet om verzocht bij de rechter. Zij hebben gevraagd om een ondertoezichtstelling. Willen jij en je vrouw daarmee akkoord gaan? Zijn jullie ook bereid om aan je relatie te werken, dmv mediation, ouderschapstraining, relatietherapie etc etc? Als je daarmee vast begint, en dat in de rechtszaal meldt. dan ziet de rechter dat jullie op één lijn zitten. De OTS geeft dan voldoende garantie dat het niet ontspoort.
Is een ondertoezichtstelling doorgaans gunstig voor de vader van de kinderen?
OTS is erg afhankelijk van de daarbij betrokken persoon. Zorg dat je een goed contact legt met de persoon die toegewezen wordt. Het gevaar is altijd dat een OTS opgevolgd wordt door een uithuisplaatsing (Jeugdzorg vangt daar meer geld voor); zorg dat je met de moeder (ook in dit opzicht) op één lijn zit dat dit in ieder geval niet moet gebeuren.
Waar moet je op letten bij de keuze van een advocaat, zodat je weet dat het een ervaren advocaat is in strafrecht? Op dit moment zit ik te denken om dezelfde advocaat te nemen die ik destijds gratis kreeg toegewezen.
Als je daar goed bij voelt, moet je dat zeker doen. Hij/zij kent jou en de situatie al een beetje. Belangrijker is je eigen opstelling, waarbij je waarschijnlijk het beste kunt zeggen dat dit een ontsporing was, dat het gedrag van beide kanten niet fraai was (zonder je eigen falen daarbij te ontkennen), en dat er nu (aantoonbaar) gewerkt wordt aan de toekomst.

Hopelijk red je - en redden jullie - dit alles! Succes!
Casper
Gesloten