Inschatting kans toewijzing gezag

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
micmin
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 aug 2012, 21:46

Inschatting kans toewijzing gezag

Bericht door micmin »

Hallo
Sinds een maand is mijn ex-vriendin vertrokken met mijn dochter (zonder adres achter te laten). We woonden samen (geen contract), met ons kindje van 4 jaar. Probleem: ik heb nooit ouderlijk gezag aangevraagd en daar 4 jaar lang niet aan gedacht. Totdat ze dus wegging en zei dat ik niets te zeggen had over mijn kind. Zij wist er alles van, toen pas werd ik wakker..te laat. Voelde als een dolk in mijn hart, de eerste twee weken alleen.

Ik heb ondertussen een advocaat, mediation wilde ze niet. Waarschijnlijk komt er vrijwillig een middelmatige omgangsregeling, maar ik wil ook dat ouderlijk gezag. Zij niet. Mijn advocaat schat de kans hoog in dat ik dat wel krijg toegewezen, omdat ik gewoon 4 jaar lang mijn kind heb opgevoed. En niet aan de drugs zit, etc. Maar graag heb ik de mening van een ervaringsdeskundige, die weet hoe dat uiteindelijk bij rechters gaat. Mijn ex is namelijk koningin moddergooien en kan goed dingen verzinnen die nergens op slaan maar mij wel kunnen beschadigen (drinkt teveel bier, denkt alleen aan auto's, geeft nooit geld uit aan kind, slechte invloed op kind tov moeder, is autistisch, gaat vreemd, blabla). Kan ik me nog ergens op voorbereiden? Ofwel, hoe zorg ik ervoor dat de slagingskans niet 85% is maar 99%?
Dwaasstel
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 68
Lid geworden op: 02 nov 2011, 11:38

Re: Inschatting kans toewijzing gezag

Bericht door Dwaasstel »

Hoi micmin,

Niet om je te ontmoedigen maar volgens mij is het helemaal niet zo zeker dat je gezamenlijk gezag krijgt. Zelf hebben wij er nog geen ervaring mee maar uit de omgeving ken ik meerdere vaders die een dergelijke procedure zijn gestart en bij niet 1 vader is het gelukt. Dat zou natuurlijk aan de rechtbank kunnen liggen maar wij krijgen elke keer het verhaal, dat als de moeder niet wil je het niet krijgt. Dat geldt natuurlijk niet voor alle situaties en je kunt het altijd proberen maar ik vind het wel erg optimistisch van je advocaat om te zeggen dat je het waarschijnlijk wel krijgt. Vaak zegt een moeder dat het kind klem komt te zitten tussen de ouders als er gezamenlijk dingen beslist moeten worden. Dan wordt het blijkbaar vaak afgeschoten. Maar je hebt het niet dus proberen kan in ieder geval geen kwaad. Wie weet ben jij 1 van de lucky vaders die het wel weet te krijgen! Maar zolang je de omgang hebt en vast weet te leggen zou ik al enorm opgelucht zijn! Een hoop vaders moeten daar zelfs al voor vechten!

Sterkte en succes!
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Inschatting kans toewijzing gezag

Bericht door The Driver »

Het belangrijkste argument van moeder, dat het kind klem komt te zitten, als er gezamelijke dingen beslist moeten worden, moet je direct voor de rechtbank ontkrachten, door voor de rechtbank te stellen, dat moeder als verzorgende ouder alle belangrijke beslissingen mag en moet nemen. Je moet stellen, dat het belang van het kind uiteindelijk altijd voorrang heeft en dat komt pas in beeld als moeder er niet meer zou zijn, of het kind door ziekte niet meer zou kunnen verzorgen. Als moeder komt te overlijden dan gaat het gezag automatisch naar een Bureau Jeugdzorg en dat vindt jij niet in het belang van het kind. Je staat belangrijke beslissingen ook helemaal niet in de weg, moeder beslist, benadruk dat voor de rechtbank, dan hebben ze bijna geen reden meer om je het gezag te ontzeggen.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Inschatting kans toewijzing gezag

Bericht door The Driver »

En natuurlijk, laat moeder maar met modder gooien, dat hebben de rechters allemaal al 1000 keer gehoord, doe dat zelf niet, zeg geen enkel negatief woord over moeder. Blijf rustig, vertoon geen emotie, maar benadruk wat ik eerder schreef, laat alle belangrijke beslissingen aan moeder over, lig nergens dwars, dat is absoluut cruciaal. Je zou denken, wat heeft het dan voor zin, dat je gezag zou hebben, als je toch nergens over mee mag beslissen, maar de rechtbank ziet dat echt anders, Benadruk dat het je gaat over het feit, dat als moeder door overlijden of een ernstige ziekte het gezag niet meer uit kan oefenen, dat jij pas dan in beeld zal komen.
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: Inschatting kans toewijzing gezag

Bericht door Dwaze opa »

Hallo micmin
Eigenlijk valt er weinig meer toe te voegen aan het advies wat je van de ervaren 7-sterren-generaal/dwaze vader The Driver hebt gekregen.
Je vriendin heeft nu eenmaal alle troeven in handen en heeft machtige medestanders,die bijna allemaal het credo huldigen''moeders wil is wet'' huldigen..met anders woorden het kind hoort bij de moeder,psychotisch gestoord of niet.
De beste taktiek is...wees blij met de kruimels die je toegeschoven krijgt en probeer van de tijd die je met je kind door kunt brengen een feest te maken...ook een middelmatige omgangsregeling is verre te prefereren boven een door de rechter vastgestelde,maar door moeders gesabotteerde omgangsregeling.
Het is niet anders,zo'n ''moedercultuur'' verandert zo maar niet;op korte termijn heeft moeders de slag gewonnen;jij krijgt de kans om te gaan werken aan de langere termijn.
Sterkte ermee...het zal zeker niet meevallen...bewaar je frustraties maar voor dit forum,hier kun je ze kwijt,zonder dat dat je positie schaadt.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Inschatting kans toewijzing gezag

Bericht door The Driver »

Tsja had trouwens veel liever helemaal geen ster gehad
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: Inschatting kans toewijzing gezag

Bericht door Dwaze opa »

Tsja...daar kan ik mij dan ook wel weer wat bij voorstellen...maar mocht je een sterretje willen missen,ik hou me aanbevolen...heb er zelf nog maar vijf.
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: Inschatting kans toewijzing gezag

Bericht door Dwaze opa »

''..Het belangrijkste argument van moeder, dat het kind klem komt te zitten, als er gezamelijke dingen beslist moeten worden, moet je direct voor de rechtbank ontkrachten, door voor de rechtbank te stellen, dat moeder als verzorgende ouder alle belangrijke beslissingen mag en moet nemen. Je moet stellen, dat het belang van het kind uiteindelijk altijd voorrang heeft en dat komt pas in beeld als moeder er niet meer zou zijn, of het kind door ziekte niet meer zou kunnen verzorgen. ''...aldus dwaze vader The Driver in een bovenstaande reactie...
.....Is er hier als praktijk-voorbeeld bv sprake van als moeders voor een bepaalde school kiest en vaders graag een andere school ziet en dat aandraagt..?...
Komt dit er in feite op neer dat zolang de kinderen bij moeders zijn,vaders geen enkele bemoeienis dient te hebben met het moederlijk beleid t.a.v. de kinderen?..en geldt ook het omgekeerde,dat als de kinderen bij vaders zijn,moeders zich daar ook op geen enkele manier mee dient te bemoeien?
Het argument ''klem komen te zitten van de kinderen'',lijkt mij nogal gezocht...in een normale relatie wordt er ook overleg gepleegd over zaken als schoolkeuze o.a...en ook daar kunnen zich verschillen van mening voordoen,zonder dat er sprake is van dat de kinderen klem komen te zitten..
Als deze argumentatie toch gebruikt gaat worden,lijkt mij dit toch in de praktijk een ontneming van het ouderlijk gezag van de vader,terwijl hij dat in theorie
nog steeds heeft.
In wezen wordt hem zonder gerechterlijke uitspraak het gezag over ook zijn kinderen ontnomen....
Of het al dan niet in het belang van het kind is,valt nog te bezien..het kan best zijn dat de schoolkeuze van vaders veel meer in het belang van het kind is dan die van moeders.
Of wil men gewoon dat vaders,moeders niet ''lastig'' valt,met rust laat,in wezen afstand doet van ook zijn kinderen en als troostprijs zo af en toe zijn kinderen mag zien en ontmoeten?
Of zie ik dit allemaal verkeerd?
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Inschatting kans toewijzing gezag

Bericht door The Driver »

Dat zie je precies goed.
Zolang alles in goed overleg kan, is er natuurlijk niets aan de hand, maar dan zal moeders ook nooit het éénhoofdig gezag opeisen natuurlijk.

Zodra je als niet-verzorgende ouder dwars gaat liggen in belangrijke zaken als schoolkeuze of medische zaken, dan ben je je eigen graf aan het graven.

Het leek voor mij in mijn zaak voor het hoger beroep ( voor de rechtbank was het éénhoofdig gezag voor moeder al afgewezen ) van cruciaal belang gezien de vraagstelling van de 3 rechters te benadrukken, dat ik vooral het belang van het kind vooropstelde, als moeder iets ernstig zou overkomen, zoals een therminale ziekte of zelfs overlijden, want dan vervalt het gezag immers aan een Bureau Jeugdzorg.

Het heeft natuurlijk ook geen enkele zin om de strijd aan te gaan i.v.m. een schoolkeuze van moeder. Scholen trekken zich geen moer aan van een niet-verzorgende ouder, kinderen worden gewoon aangenomen ook als vader geen handtekening onder de schoolinschrijving zet, je mag later al blij zijn als je op een oudergesprek mag komen, de ene school doet het wel de ander helemaal niet ( vraag maar aan moeder voor een rapport )
micmin
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 aug 2012, 21:46

Re: Inschatting kans toewijzing gezag

Bericht door micmin »

Eerste weekend (niet-rechterlijke, 'vrijwillig toegewezen') omgang met mijn kind zit erop. Uiteraard veel te kort die 2 dagen in vergelijking met de 4 jaar dagelijkse omgang daarvoor. En dan de tranen bij afscheid, bij het afgeven bij de moeder, waar heeft mijn kind (en ik) dat aan verdient :(

Verzoekschrift uitgebreide omgang (halve deel vakanties worden nog steeds geweigerd) + gezamenlijk gezag (moeder weigert dit vrijwillig te doen) is in de maak, maar dat duurt nog een paar maanden voor behandeling heb ik gehoord. Niet op tijd voor de herfstvakantie.

Advocaat ziet slagingskans nog steeds heel hoog in, ik ook (objectief feitelijk bekeken zover ik dat kan, zonder kennis over het rechtssysteem in nederland). Het gezag is formeel wel belangrijk maar eigenlijk vind ik het gemis van omgang tijdens vakanties persoonlijk belangrijker. Ook heb ik het idee dat als ik het gezag eenmaal heb het makkelijker is de stap te zetten om te verzoeken van verandering verblijfplaats (dat zal de reden zijn waarom ze weigert vrijwillig mij gezag te geven denk ik, ze ziet het aankomen).
Stiefmamma
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2012, 15:31

Re: Inschatting kans toewijzing gezag

Bericht door Stiefmamma »

Beste Micmin,

Ook ik schat de kans groot in dat jij gewoon ouderlijk gezag krijgt. Je krijgt in dit land alléén geen ouderlijk gezag als jouw ex kan aantonen dat jij je kind zou mishandelen misbruiken en dat soort dingen. Gelukkig krijg je vaker wel dan niet het ouderlijk gezag in dit soort zaken, ik zal voor je duimen in elk geval! :)

Ex kan hoog en laag gaan springen over die vakanties maar het is officieel geregeld dat de niet verzorgende ouder (jij dus) het kind 50% van alle vakanties krijgt. Daar zal ze het niet mee eens zijn maar bij een rechter zal je ook hierbij gewoon gelijk krijgen. Tenzij zij dus kan aantonen dat jij niet goed voor je kind kan zorgen en dat het niet in het belang van het kind is. Aangezien jij gewoon vier jaar lang voor je kind gezorgd hebt lijkt ook dit mij geen probleem.

Succes!
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Inschatting kans toewijzing gezag

Bericht door Casper »

Ook ik schat de kans groot in dat jij gewoon ouderlijk gezag krijgt. Je krijgt in dit land alléén geen ouderlijk gezag als jouw ex kan aantonen dat jij je kind zou mishandelen misbruiken en dat soort dingen.
Ik ben helaas niet zo optimistisch. Heel vaak wordt een aanvraag tot medegezag afgewezen omdat (moeder zegt dat) de ouders niet kunnen overleggen / slecht communiceren (puur een drogreden natuurlijk, want waarom zou je anders scheiden?). Het is zeker niet zo dat er sprake van mishandeling etc moet zijn. Rechter zegt "waarom bent u niet getrouwd als u zo graag gezag wilt?". Tip: geef concrete voorbeelden waaruit blijkt dat dat overleg er wel is.
micmin
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 aug 2012, 21:46

Re: Inschatting kans toewijzing gezag

Bericht door micmin »

Casper schreef:Tip: geef concrete voorbeelden waaruit blijkt dat dat overleg er wel is.
Tsja, dat is wel een beetje een wurgconstructie he? Stel dat je 0% contact hebt (of met die ex wil hebben), dat mag toch niet als reden worden opgevoerd om gezag over je kind te weigeren? Mislukte of verbroken communicatie kan door beide partijen worden veroorzaakt. Zoals jij het stelt kan het (moedwillig) verbreken van contact worden gebruikt om het toekennen van gezag te blokkeren. Lijkt me objectief gezien niet erg redelijk.

Maar goed, mijn advocaat vraagt nu naar getuigschriften, verklaringen van familie, vrienden, buren om te 'bewijzen' dat ik 4 jaar lang een normale familie heb 'gerund'. Mijn ex-partner moet aantonen dat dat juist niet het geval is. Veel vrienden zowel van haar als mij kwamen niet over de vloer, dus dat wordt lastig. Ik en de groutouders hebben wel een en ander te vertellen. Ik vroeg me met name af of het nuttig is foto's in te voegen in zo'n verklaring. Mijns inziens geven foto's meer inzicht in de 'waarheid' dan verklaringen. Iemand ervaring hiermee?
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Inschatting kans toewijzing gezag

Bericht door Casper »

Stel dat je 0% contact hebt (of met die ex wil hebben), dat mag toch niet als reden worden opgevoerd om gezag over je kind te weigeren?
Reken maar van yes. En de rechter gaat niet uitzoeken aan wie dat ligt (en geef hem eens ongelijk), maar denkt hierbij uit het standpunt van het kind (in ieder geval, dat zegt hij/zij), dat geen belang heeft bij onderling geruzie over elke beslissing.
Zoals jij het stelt kan het (moedwillig) verbreken van contact worden gebruikt om het toekennen van gezag te blokkeren. Lijkt me objectief gezien niet erg redelijk.
Daar heb je helemaal gelijk in, maar zo gaat het wel. Erger nog, advocaten weten dit natuurlijk en maken hier handig gebruik van: ze laten moeder zeggen dat communicatie moeizaam verloopt/niet mogelijk is, raden haar af mee te werken aan een ouderschapsplan, om zo het eenhoofdig gezag veilig te stellen. Zo heeft het "modder gooien" van moeder in menige rechtszaak toch een functie.

Voorbeeld: http://jure.nl/BC3194. Het is ook mogelijk om dit argument om te keren en te zeggen dat gezamenlijk gezag er juist toe zal bijdragen de communicatie te herstellen: http://jure.nl/BO2854. Hopelijk gaat het steeds vaker die laatste kant op.

Uitgangspunt is: na een huwelijk blijft gezamenlijk gezag in stand (hoewel moeder dat soms niet wil). Maar na een niet-huwelijkse relatie zal gezamenlijk gezag niet snel "zomaar" aan vader toegekend worden. Je zult daar iets "extra's" voor op tafel moeten leggen.
Paul1963
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 apr 2012, 22:43

Re: Inschatting kans toewijzing gezag

Bericht door Paul1963 »

@casper
Een gezagswijziging naar eenhoofdig gezag direct bij de echtscheiding lukt bijna nooit. Dan moet er echt iets aan de hand zijn. Uitgangspunt is gezamelijk gezag.

Het verschil tussen de beide zaken die je noemt is dat bij de eerste de kinderen volgens de raad klem zitten. Bij de tweede is alleen de communicatie niet goed en willen de ouders eraan werken. Bij de eerste zaak wordt er voldaan aan het klemcriterium, bij de tweede niet.

Om niet teveel off-topic te gaan, op basis van 253c kan je gezamelijk gezag aanvragen. Ook hier werkt het klemcriterium, maar dan ten gunste van de vader. De kans is dus best redelijk dat je het kunt krijgen, alhoewel een rechter wel kan oordelen dat het niet in het belang van het kind is. Hier is de kans hoger als je het direct bij de scheiding regelt, omdat er dan zeker sprake is van family life.
Gesloten