Onderzoek van RVK

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Jeroen206
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 mar 2012, 10:55

Onderzoek van RVK

Bericht door Jeroen206 »

Hallo

Ik ben nieuw hier , maar volg de site al enige jaren.

Mijn vraag is eigenlijk , wat houd een onderzoek van de RVK eigenlijk in ?

Want als ik de reacties allemaal lees over RVK , weet ik niet wat te doen.

Heb reeds een 4 tal jaren procedures achter de rug , alle uitspraken van rechtbanken , rapporten omgangshuizen in het voordele van mij , maar nog steeds geen vaste omgangsregeling.

Hoe kan ik dit ombuigen naar een goede afloop ?
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Onderzoek van RVK

Bericht door The Driver »

Jammer, je bent slechts onderdeel van de zichzelf in stand houdende hulpverleningsinstanties ten behoeve van hun omzetvoorziening.

Ook de RvdK kan moeder niet verplichten zich aan welke omgangsregeling dan ook te houden. Allemaal nutteloze tijdverspilling, al die gesprekken.

Als moeder niet wil, dan houdt het gewoon op.
Rob27
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 mar 2011, 16:44

Re: Onderzoek van RVK

Bericht door Rob27 »

Beste Jeroen206,

Het enige dat mogelijk werkt is een dwangsom laten opleggen voor elke schending van de gerechtelijke uitspraak. Verder aangifte doen (art 279, zie het forum voor de uitleg hiervan) en eventueel proberen om de woonplaats te laten wijzigen naar jou, als je dat kunt hebben.

De Raad houdt zichzelf - samen met AMK en BJZ - zoals The Driver zegt, gewoon in stand. Wijs ze erop (eis!) dat ze - volgens de ombudsman - wel degelijk aan waarheidsvinding moeten doen en vraag desnoods de dossiers waarop ze beslissingen nemen op. Ook een rechter is verplicht beslissingen te nemen die gebaseerd zijn op waarheidsvinding, ook al gebeurt dat zelden...
Kenmerk van de Raad is dat ze normaal gesproken hele rare adviezen formuleren, die geen recht doen aan het ontstaan van een situatie en ze doen te weinig om de werkelijke belangen (ongedwongen contact met beide ouders) van kinderen te behartigen.

Succes!
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Onderzoek van RVK

Bericht door The Driver »

Een dwangsom heeft ook alleen maar zin, als die ook te innen is. Als moeders minder verdiend dan pakweg € 1.100.-- netto vergeet het dan maar.
Bovendien zal je de deurwaarderskosten ook nog voor moeten schieten, want zolang die niet geind zijn bij de schuldenaar, verzet de deurwaarder geen stap.
Jeroen206
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 mar 2012, 10:55

Re: Onderzoek van RVK

Bericht door Jeroen206 »

Bedankt voor de reacties.

Ze klinken niet echt bemoedigend.
Maar de raad heeft nu 2 maal een advies gegeven bij de mondelingen hoorzittingen.
Dit werd verwerkt in de beschikkingen van rechtbank , maar EX geeft hier geen enkel gehoor aan.(Negeren ouderlijk gezag , fraude aanmeldingen).

Nu heeft de Rechter persoonlijk contact opgenomen met mijn advocaat , omtrent welk onderzoek de Raad specifiek moet gaan uitvoeren.
Alvorens uitspraak te doen over het ouderlijk gezag , in het belang van de kinderen.
Jeroen206
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 mar 2012, 10:55

Re: Onderzoek van RVK

Bericht door Jeroen206 »

Hoe lang duurt een onderzoek van de RVK ongeveer ?
Heeft iemand hier ervaring mee ?

Want mijn begeleide omgang loopt ten einde , en de rechter wacht op het
rapport van de RVK.
Dus in de tussentijd is de kans +/- 100% dat ik de kinderen weer niet zal zien.
TrotsePa
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 dec 2010, 10:45

Re: Onderzoek van RVK

Bericht door TrotsePa »

Bij mij was een onderzoek relatief snel (na de uitspraak een goede 2 maanden als ik me niet vergis), gestart. Deze duurde een goede 3 maanden waarna er weer een zitting kon worden aangevraagd.

De duur van het onderzoek zal afhankelijk zijn van wat er onderzocht gaat worden
Jeroen206
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 mar 2012, 10:55

Re: Onderzoek van RVK

Bericht door Jeroen206 »

TrotsePa schreef:Bij mij was een onderzoek relatief snel (na de uitspraak een goede 2 maanden als ik me niet vergis), gestart. Deze duurde een goede 3 maanden waarna er weer een zitting kon worden aangevraagd.

De duur van het onderzoek zal afhankelijk zijn van wat er onderzocht gaat worden

Ik heb de beschikking van de rechtbank ontvangen , met daarin de einddatum dat het verslag klaar moet zijn , dit is binnen de drie maanden.

Er was discussie over het ouderlijk gezag (door tegenpartij) , maar nu is dit ook meegenomen in de beschikking met de toewijzing dat beide ouders het ouderlijk gezag uitvoeren.

Is dit een voordeel bij een raadsonderzoek , of maakt dit niets uit ???
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Onderzoek van RVK

Bericht door The Driver »

Hangt er van af, staat in de beschikking of de rechtbank opdracht heeft gegeven, dat er onderzoek gedaan moet worden, of beide ouders het gezamelijk gezag moeten krijgen of behouden ? Of dat één van de ouders het éénhoofdig gezag moet krijgen ?
Jeroen206
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 mar 2012, 10:55

Re: Onderzoek van RVK

Bericht door Jeroen206 »

The Driver schreef:Hangt er van af, staat in de beschikking of de rechtbank opdracht heeft gegeven, dat er onderzoek gedaan moet worden, of beide ouders het gezamelijk gezag moeten krijgen of behouden ? Of dat één van de ouders het éénhoofdig gezag moet krijgen ?

"
De rechtbank verzoekt de RVK een onderzoek in te stellen naar de vraag of
het in het belang van de kinderen is dat partijen gezamenlijk worden belast met het gezag over hen , alsmede naar de mogelijkheden van een omgangsregeling tussen de vader en de kinderen."

Heeft de rechter besloten dat er sprake is van gezamenlijk gezag , en dat het onderzoek moet plaats vinden , met deze wetenschap. En hoe tegenpartij hiermee is omgegaan de voorbije periode.
Laatst gewijzigd door Jeroen206 op 31 aug 2012, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Onderzoek van RVK

Bericht door The Driver »

De Nederlandse rechter heeft dus besloten dat er moet uitgegaan van gezamelijk gezag, of heeft hij definitief besloten, dat jullie gezamelijk gezag hebben ?

En hoe zit dat dan met de onttrekking aan het gezag in België, heb je de kinderen zonder toestemming van de moeder in België gehouden, terwijl zij de dagelijkse verzorging had ?

Ingewikkelde zaak hoor dat gezamelijk gezag, dat kan je wel hebben, maar als de dagelijkse verzorging bij moeder ligt en jij staat belangrijke beslissingen in de weg, dat kan dat voor moeder een goede reden zijn om het éénhoofdig gezag te vragen en te krijgen.
Jeroen206
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 mar 2012, 10:55

Re: Onderzoek van RVK

Bericht door Jeroen206 »

De Nederlandse rechter heeft besloten dat er moet uitgegaan van gezamelijk gezag.
De raad moet advies geven over hoe het gezag in de toekomst moet verlopen.
Jeroen206
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 mar 2012, 10:55

Re: Onderzoek van RVK

Bericht door Jeroen206 »

Heeft iemand ervaring met de gemaakte verslagen van RvK ?

Alles wat daar in staat moet door alle partijen worden goedgekeurd.
Maar als iemand er niet mee eens is , worden de belastende feiten uit rapport verwijderd.

Wat voor nut heeft zo'n rapport uiteindelijk dan nog , vraag ik me eigenlijk af ?
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: Onderzoek van RVK

Bericht door Dwaze opa »

Hallo Jeroen

Om maar gelijk met je vraag''Heeft iemand ervaring met de gemaakte verslagen van RvK ?''met deur in huis te vallen...ja dat heb ik..

En die ervaring is hondsberoerd..Het rapport stelt inhoudelijk echt niets voor,conclusies worden gebaseerd op meningen en geen feiten....in 't kort ...het lijkt heel wat zo'n rapportage,maar in wezen komt het niet boven het niveau van ''speculatieve kwakzalverij'' uit.

Ik zou er een volgende keer ook absoluut niet meer aan meewerken,want alles wat je zegt kan en wordt ook geregeld tegen je gebruikt.En het is niet verplicht om er aan mee te werken,omdat het vrijwillig is.
Hoe dan ook zo'n rapport gaat er echt wel komen...de schoorsteen van de RvK moet ook roken...maar als je gezag hebt,zal men ook jou op de hoogte moeten houden van de gang van zaken en ook jij hebt recht om de rapportages in te zien.

Ik ben het volledig met de andere vaders eens,dat zo'n raad er alleen maar is om zichzelf in stand te houden en in verreweg de meeste gevallen zijn ze zodanig op de hand van moeders,
dat die bijna altijd haar zin krijgt..vandaar dat de naam Raad van de Moederbescherming ook rond zingt.

Wij hadden in het begin een sympathieke mannelijke Raadsmedewerker,die kwam erg objectief over,maar die is tegen het einde van de procedure aan de kant gezet en vervangen door zo'n specifieke hulpverleningstaart,zo partijdig als de pest.

Zo'n rapport...concept-rapport.... kun je dus corrigeren bij de Raad,maar evengoed kun je met je verweer rechtstreeks tot de rechter wenden...

En dan is het aan de rechter om te oordelen....en het spijt me je dat te moeten mededelen bijna altijd volgt hij het advies van de raad op,ook al wordt dat advies onderbouwd met de meest waardeloze argumentatie,die je je maar bedenken kunt.

Wij hebben het concept-rapport binnen en dindag a.s. is de zitting,zowel mijn zoon(die is verwikkeld in een voogdijconflict)als ik hebben een verweer gemaakt en het is aan hem om te beslissen wat hij gaat inleveren.Mijn zoon ervaart mijn verweer nogal als scherp,maar volgens mij kan een verweer niet scherp genoeg zijn.

Eerlijk gezegd verwachten we er niets van..en dat ook hier de rechter slaafs het advies van de Raad zal opvolgen.Een ruime omgangsregeling zit hoe dan ook in't bakkie

Misschien gaat er dan nog een hoger beroepje komen,maar het kan ook heel goed zijn,dat hij er het bijltje bij neergooit en zich tevreden stelt met de taak als logeer-ouder.. heeft ook zijn voordelen!....maar wèl met op de achtergrond de gedachte,dat de psychotische moeder vandaag of morgen gaat instorten....tsja en dan liggen de zaken ineens weer heel anders.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Onderzoek van RVK

Bericht door The Driver »

Jeroen206

Het concept rapport wordt praktisch nooit gewijzigd, hooguit wordt er een pagina met jouw bevindingen aan toegevoeg.
Altijd wel opletten of jouw toevoeging ook naar de Rechtbank gaat. Ook dat willen ze dan nog weleens vergeten

Altijd alles dubbel checken.

Ook ik heb maar 1 keer aan zo'n rapport meegewerkt. Je kan je eigen verhaal net zo goed rechtstreeks op de zitting kenbaar maken.
Gesloten