Toestemming tot verhuizing wordt advies hoofdverblijf kinderen

Bent u gescheiden na 1 maart 2009, geef hier u ervaringen weer over het ouderschapsplan.
Wat kan er allemaal mis gaan en waar men op moet letten bij het opstellen
kakker
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 feb 2018, 13:48

Toestemming tot verhuizing wordt advies hoofdverblijf kinderen

Bericht door kakker »

Goedemiddag,

Ik kijk al een tijdje naar dit forum om hier zo veel mogelijk te leren van anderen, vandaar dat ik account heb aangemaakt en met jullie mijn volgende ervaringen wil delen. Zodat anderen hier ook evt van kunnen leren

Mijn ex en ik hebben vanaf 2014 altijd een goed werkend ouderschapsplan gehad (50%/50%) en een week op en week af regeling. Veel overleg over de 3 kinderen en voor de rest een normaal contact. In januari 2017 kon mijn ex, voor een jaar bij een ander onderdeel van haar organisatie gaan werken om te kijken of die functie iets voor haar was (promotie). De plaats is enkele reis 2 uur, dus zou ze daar een of twee dagen overnachten. Echter ik moest hiermee instemmen omdat daardoor de 50/50 regeling op de schop moest. Om haar het geluk niet te ontnemen hebben we gekeken wat mogelijk is en gezamelijk besloten om een jaar te gaan afwijken van een week op en af. Ik zou dan 2 dagen door de week (en weekend om en om) doen en de kids vaker in het weekend krijgen om zo weer ongeveer 50% van tijd te krijgen. Nogmaals dit was op haar verzoek en ook voor 1 jaar, daarna zou ze weer terugkomen naar huidige woonplaats. Dit staat zwart op wit. Ik merkte dat het voor de kinderen niet echt optimaal was, maar doordat het maar om een jaar ging, moest het maar even. Kids zijn 13 11 en 9.

Nou komt het, in juli 2017 geeft ze aan dat ze haar daar graag permanent willen houden. Ik zeg dat lijkt me lastig gezien de reisafstand en dat ik eind 2017 weer terug wil naar het week op/week af schema. Ze geeft aan dat ze gewoon kan verhuizen, maar dat we er over gaan nadenken. Een maand later weer bij elkaar en hoor ik dat de echte reden om daar te gaan werken is, dat haar baan in onze woonplaats niet meer gaat ( zijn te veel conflicten). Dus ze wil daar permanent gaan werken en dus ook gaat verhuizen (met de kinderen) omdat het reizen te zwaar wordt. Ik kan dan heel veel weekenden krijgen en het merendeel van de vakanties. Ik ga hier niet mee akkoord en beroep mij op het ouderschapsplan en mijn 50% zorgtaak. Daarnaast vind ik het niet verstandig dat ze daar alleen gaat wonen, met de kinderen, want ze kent daar niemand (ook geen familie etc). Ik heb haar alle flexibiliteit geboden door bv 70% van de tijd te doen en dat zij makkelijker kan reizen of daar verblijven, maar helaas wil ze daar niet aan.

Helaas wordt het nu een juridische strijd en vraagt ze eind oktober 2017 aan de rechtbank toestemming tot verhuizing, met de kinderen. Ik heb meteen een goede advocaat in de arm genomen en verweer gevoerd, alleen in het belang van de kinderen dat het beter is! In december 2017 was de zitting, en daar werd verteld door de advocaat van de ex, dat mevrouw al een huis heeft gekocht in de andere plaats. Bij de Rechtzaak zat ook de raad voor de kinderbescherming, en die geeft aan dat ze niet meer een advies kan geven obv de ingeleverde stukken, omdat de moeder nu heeft besloten om te verhuizen, met of zonder de kinderen. De rechter bepaald dat er nu door de Raad voor de Kinderbescherming een onderzoek moet komen wat het beste hoofdverblijf is voor de kinderen en of de desbetreffende ouder in staat is de kinderen permanent in huis te hebben (lees ingeschreven staan).
Dit onderzoek door de Raad voor de Kinderbescherming is afgelopen week gestart en volgende maand horen we het advies. Daarna gaat dat advies naar de rechtbank en gaat de zitting weer verder.

Ik wil dit met jullie delen, omdat ik door mijn bereidwilligheid mijn ex te helpen (tijdelijk afwijken ouderschapsplan), dit nu dubbel en dwars op mijn neus krijg:
- Ik kan nog steeds niet terug naar de originele 50/50% week op en af regeling
- De kinderen worden meegezogen ( en gehoord door rechters en raad voor de kinderbescherming) in het juridisch proces.
- Kinderen leiden onder loyaliteitsconflicten
- De uitkomst van de rechtzaak is hoe dan ook slecht voor de kinderen.
- Een van de ouders zal de kindern substantieel veel minder zien.
- Ik contant gedwongen wordt om te reageren om mails etc, omdat het anders tegen me gebruikt gaat worden in het proces.
- Ik (en mijn nieuwe partner) kan het gelukkig bolwerken de kinderen hier permanent te hebben, maar vele mannen kunnen dat niet

Het ooit opgestelde ouderschapsplan stelt in mijn ogen nog maar weinig (juridisch) voor, als een de ouders hier van wil afwijken. Ik denk dat het in haar voordeel is dat ze moeder is! Als ik dit zou gedaan zou hebben, wist ik het antwoord al van de rechter. Ik wil iedereen dan ook waarschuwen wat er kan gebeuren als je je flexibel opstelt richting je ex. Eigenlijk moet je niets willen wijzigen maar ja dingen veranderen nou eenmaal in ieders leven (ook voor jezelf). Ik hoop dat het vonnis in mijn voordeel zal zijn, omdat de kinderen hier zijn opgegroeid, ze hier hun scholen hebben en nog in het ouderlijke huis wonen. Voor mij veranderd er weinig, behalve dat de kinderen hier vaker zullen zijn. In mei 2018 moet ik meer weten, maar toch maak ik me zorgen over het vervolg van de zitting. Er wordt hard ingezet door de tegenpartij om mij "ineens" weg te zetten als mindere vader, alleen omdat zij een keuze maakt. Daarnaast gaat dit hoe dan ook impact krijgen op de verstandhouding met ex.

Mocht iemand nog tips hebben, dan hou ik me aanbevolen!
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Toestemming tot verhuizing wordt advies hoofdverblijf kinderen

Bericht door Leermoment »

Welkom bij de club. Rot voor je dat je in deze situatie bent beland. Jammer genoeg ook best herkenbaar. Zelf ben ik ook een aantal keer mijn ex tegemoet gekomen en daar ben ik nu de dupe van. Uit sommige berichten maak ik op dat in beroep gaan een eerlijkere beschikking op kan leveren maar zelf heb ik dat niet gedaan. Hopelijk valt het allemaal wel mee. Suc6
kakker
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 feb 2018, 13:48

Re: Toestemming tot verhuizing wordt advies hoofdverblijf kinderen

Bericht door kakker »

Bedankt leermoment, ik zal hier af en toe een update geven, zodat anderen hier van kunnen leren.
Iedere zaak is anders, maar ik merk wel dat ik als man toch net een stapje extra moet zetten, omdat kinderen eigenlijk bij hun moeder "horen" te zijn. Het liefst had ik gehad dat de ex, in de huidige woonplaats blijft wonen, zodat de kinderen haar makkelijker tussendoor kunnen zien. Mocht ik winnen dan is de reistijd straks min 2 uur enkelijk reis, dat is best heftig om dat in een weekend te doen. Ik vraag me echt af of een rechter kan verbieden om te verhuizen?? Ik denk het zelf niet, aangezien je ook Europese verdragen hebt dat een ieder zich ergens moet kunnen vestigen. Dus de uitkomst zal altijd voor de kinderen een slechte zijn. Of bij de een, of bij de ander!
Gebruikersavatar
mrniemand
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 aug 2016, 11:50

Re: Toestemming tot verhuizing wordt advies hoofdverblijf kinderen

Bericht door mrniemand »

lotgenoot,

Succes met de voorbereiding op de aanstaande zitting.
Ik hoop in het belang van de kinderen dat de RvdK een goede onderzoek uitvoert en dat zij vooral naar de kinderen luisteren.
Die van 13 en 11 mogen toch hun mening laten gelden, gezien hun leeftijd? Ik weet uit ervaring dat het scheiden van de kinderen een no-go is. Mochten de 2 oudste hun voorkeur kiezen voor jouw en hun vertrouwde omgeving, dan lijkt mij dat een een heel belangrijk gegeven in de zaak wat in jouw voordeel komt.

Zo zie je maar, houd je extra rekening met je ex en haar toekomst, werk je zelfs mee in het vinden van oplossingen en dan bedondert ze je toch op het laatst... Ongelooflijk.
M.i. hoeft de uitkomst niet per definitie slecht te zijn, in de hoedanigheid dat er uitendelijk duidelijkheid komt. En je hebt je ex weer 'beter' leren kennen, gevalletje lessons learned. Het valt allemaal niet mee, maar zeker geen onmogelijke zaak.
Geniet van het moment met de kinderen, wees de beste vader die je kunt zijn voor ze en het komt goed.

Succes.
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have...
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Toestemming tot verhuizing wordt advies hoofdverblijf kinderen

Bericht door ll2014 »

mrniemand schreef: 26 feb 2018, 12:33 Die van 13 en 11 mogen toch hun mening laten gelden, gezien hun leeftijd?
Kinderen van 12 of ouder worden standaard gehoord, daarvoor krijgen ze een formulier thuisgestuurd op het adres waar ze ingeschreven staan.
Daar kunnen ze er voor kiezen om een vragenlijstje in te vullen, of om een afspraak te krijgen om mondeling gehoord te worden. Als ze niets doen, gebeurd er dus ook helemaal niets meer, ze zijn niets verplicht.
Let dus wel op of de kinderen deze post krijgen, is persoonlijk aan hen gericht, maar er zijn ook (h)exen die ondanks dat we briefgeheim kennen, de post openen en laten verdwijnen.
Kinderen van 11 worden standaard niet uitgenodigd, kunnen echter wel aan de rechter vragen om gehoord te worden.
Er bestaat overigens geen enkele verplichting voor een rechter om ook maar iets met de resultaten te doen, maar meestal wordt er wel rekening mee gehouden. Kinderen kunnen hun mening dus wel laten horen, maar niet laten gelden.
kakker
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 feb 2018, 13:48

Re: Toestemming tot verhuizing wordt advies hoofdverblijf kinderen

Bericht door kakker »

Hallo mrniemand,

Klopt!!! In mijn geval kreeg mijn ex 3 uitnodigen van de rechtbank om de kinderen evt te spreken. Ze hadden alle drie de optie, of een gesprek, of iets op papier zetten of weigeren. Mijn ex heeft zonder mijn medeweten toen de kinderen "de keus" gegeven of ze hieraan wilden meewerken. Dat is dus gebeurt voor 12, 11 en 9 jaar oud. Kinderen willen niet kiezen tussen hun ouders, alhoewel er altijd voorkeuren zijn. In mijn geval, 12 jaar maakt het niet uit als hij met moeder meegaat, 11 jaar wil niet kiezen, en 9 jaar wil bij mij blijven. Dus ook dat is redelijk verdeeld. Nu met RvdK het advies opstellen wat het beste is voor de kinderen (mbt school, sociale omgeving etc). Hierbij zijn weer alle 3 de kinderen gehoord door RvdK. Deze week hoor ik het concept advies, wat dan naar de rechtbank gaat. De stem van de kinderen wordt meegewogen in het advies, zelfs die van 9 jaar oud.
Gebruikersavatar
mrniemand
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 aug 2016, 11:50

Re: Toestemming tot verhuizing wordt advies hoofdverblijf kinderen

Bericht door mrniemand »

kakker schreef: 05 mar 2018, 14:48 In mijn geval, 12 jaar maakt het niet uit als hij met moeder meegaat, 11 jaar wil niet kiezen, en 9 jaar wil bij mij blijven. Dus ook dat is redelijk verdeeld. Nu met RvdK het advies opstellen wat het beste is voor de kinderen (mbt school, sociale omgeving etc). Hierbij zijn weer alle 3 de kinderen gehoord door RvdK. Deze week hoor ik het concept advies, wat dan naar de rechtbank gaat. De stem van de kinderen wordt meegewogen in het advies, zelfs die van 9 jaar oud.
Hey lotgenoot, beste kakker

Wow, dat is inderdaad een heel verdeeld wens van de kinderen, zo zie je maar dat zo een situatie ook kan ontstaan.
Wat goed dat je qua mindset hebt, dat het persoonlijk jou niets uitmaakt maar dat er vooral naar de stemmen van de kinderen geluisterd wordt. Ik ga er wel van uit dat voordat het concept advies naar de rb gaat, dat jouw visie omtrent het (concept) advies ook door de RvdK meegenomen wordt?

Heb je voor jezelf een aantal scenario's voorgehouden waar je voor open staat qua verdeling maar ook eentje waar je totaal niet achterstaat? Dit is waar ik benieuwd naar was, je hoeft er geen antwoord op te geven.

Spannend, ik duim voor jullie op een goed advies, gebasseerd op de wensen van de kinderen.
Sterkte.
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have...
kakker
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 feb 2018, 13:48

Re: Toestemming tot verhuizing wordt advies hoofdverblijf kinderen

Bericht door kakker »

Morgen is het conceptadvies bij de RvdK.
Daar krijgt iedereen (kids, ex en mijzelf) te horen wat het is, en wat naar de RB wordt gestuurd.
Persoonlijk denk ik dat het beter is voor de kinderen om in hun vertrouwde omgeving te blijven, dan alle kinderen mee te laten gaan naar een nieuwe omgeving, waar ze niet vandaan komt en dus minder een vangnet heeft, dat je met 3 kinderen echt wel nodig hebt. Ik heb al aan de RvdK op papier gezet, hoe ik de zorg ga indelen van dag tot dag. En wat ik denk dat het beste is voor de kinderen om hun moeder te zien. Ik wil proberen te voorkomen dat de kinderen niet alleen maar 2 uur enkele reis, moeten reizen in het weekend. Maakt niet uit van wie naar wie. Omdat ik wil dat ze in de ene plaats door kunnen gaan met hun leven en niet te veel moeten inleveren dat ze aansluiting hier missen. Zijn toch 2 werelden waar ze in terechtkomen. Mocht ik verliezen, dan geldt andersom hetzelfde. gewoon 1 keer per 2 weken een weekend, en daarnaast 50% of meer van de vakantiedagen. Als de kinderen vaker willen, vind ik dat ook goed. Het gaat me om hen, en niet alleen maar om mijzelf.

Persoonlijk had ik de beste optie gevonden dat ex hier bleef wonen voor de kinderen, en dat ik meer zou doen, zodat zij makkelijker kan reizen of een extra overnachting bij het werk. Helaas kan dat niet meer, omdat ze dat niet wilt en een duidelijke persoonlijke keuze heeft gemaakt. Door het huis al te kopen, en haar huis in de verkoop, is er weinig meer mogelijk. Ik kan me niet voorstellen dat RB bepaald dat ze niet mag verhuizen!
Ik wil dan ook dat de kinderen op mijn adres ingeschreven worden, en dat ze zoals hierboven beschreven naar hun moeder kunnen (is ook nog een ding, omdat ze niet alleen kunnen reizen). Haar voorstel is 3 van de 4 weekenden bij mij en veel vakantiedagen (min haar eigen vakantie ), als de kinderen met haar meegaan. Ik heb hier zeer grote bezwaren tegen omdat de kinderen in een nieuwe omgeving, haast geen aansluiting kunnen maken na schooltijd. Kindertijd moet de meest makkelijke tijd zijn, en vertrouwen en zelfstandigheid opbouwen.
Ik hoop morgen positief nieuws te horen, maar dan is er nog altijd de vervolgrechtszaak.
Iphone
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 okt 2016, 10:18

Re: Toestemming tot verhuizing wordt advies hoofdverblijf kinderen

Bericht door Iphone »

Ongelofelijk hoe meeste vrouwen alleen aan zichzelf denken!

Ik wens je heel veel geluk morgen en hopelijk krijg jij gezag!

Om eerlijk te zijn, in jou geval, zie ik geen een oplossong die goed is voor de kinderen.
kakker
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 feb 2018, 13:48

Re: Toestemming tot verhuizing wordt advies hoofdverblijf kinderen

Bericht door kakker »

Om alle vaders een hart onder de riem te steken: ik ben voor 100% in gelijk gesteld door RvdK, met bekwaamheid, aanpak, zorg, etc. Al mijn zorgen zijn gehoord en hebben ze iets mee gedaan. Ik heb aangegeven dat ik het een goed advies vindt, maar dat ik niet sta te juichen, omdat de kinderen hun moeder nu veel minder zien. Weekendregeling wordt om het weekend, en samen de vakantiedagen delen. Waarbij ik zeer ruimhartig zal zijn om de moeder, hierin zoveel mogelijk ruimte te geven, maar niet ten kosten van de kinderen. Het advies vd RvdK wordt nu naar de RB gestuurd, en ik kan me haast niet voorstellen dat de RB iets anders gaat beslissen. Nu wordt het tijd de kinderen langzaam voor te bereiden op hun nieuwe situatie! Ik merkte zo de spanning in hun lichaam.

Ik weet dat iedere zaak anders is en ligt. Maar ik heb wel gemerkt dat je als vader een extra stapje moet zetten, en neem een hele goede advocaat! Maar veel belangrijker, zorg ervoor dat je in je verweer alleen aan de kinderen denkt wat het beste is voor hen, en zet je over evt issues met je ex heen. RvdK en RB zijn alleen in de kinderen geïnteresseerd en niet hoe ex'en elkaar de tent uit vechten. Haal er ook niet te veel andere dingen bij, bespreek je aanpak (feiten en niet te veel emoties), hoe je de zorg ziet en kunt regelen en blijf daar bij. RB is echt niet geïnteresseerd, of er iemand vreemd ging, wie een keer de boodschappen heeft betaald etc. Focus je alleen op de kinderen en hun welzijn!! Ik hoop andere vaders hiermee een sprankje hoop te geven, dat het wel degelijk kan in NL dat je als vader je kinderen toegewezen krijgt. Maar blijf ook reëel, als je bv een vader bent met een weekendregeling en je gaat zelf verhuizen en wilt de kinderen meenemen naar je nieuwe woonplaats!! Is dat het beste voor kinderen? Je kan ook genoegen nemen met meer tijd tussendoor of een vakantie extra.

Ik wil iedereen hier veel succes wensen, en als ik wat lees of een vraag krijg, zal ik die proberen (op basis van mijn ervaringen) te beantwoorden. Als ik ergens in mei de beschikking heb, laat ik daar nog iets van weten!
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Toestemming tot verhuizing wordt advies hoofdverblijf kinderen

Bericht door Condat47 »

Wat een fantastisch nieuws Kakker!!!
Van harte gefeliciteerd met dit resultaat. Eindelijk een mooi positief geluid en een hard onder de riem voor alle veelal vaders die nog worstelen met dit soort kwesties.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Toestemming tot verhuizing wordt advies hoofdverblijf kinderen

Bericht door ll2014 »

kakker schreef: 09 mar 2018, 09:40 Maar veel belangrijker, zorg ervoor dat je in je verweer alleen aan de kinderen denkt wat het beste is voor hen, en zet je over evt issues met je ex heen. RvdK en RB zijn alleen in de kinderen geïnteresseerd en niet hoe ex'en elkaar de tent uit vechten. Haal er ook niet te veel andere dingen bij, bespreek je aanpak (feiten en niet te veel emoties), hoe je de zorg ziet en kunt regelen en blijf daar bij. RB is echt niet geïnteresseerd, of er iemand vreemd ging, wie een keer de boodschappen heeft betaald etc. Focus je alleen op de kinderen en hun welzijn!! Ik hoop andere vaders hiermee een sprankje hoop te geven, dat het wel degelijk kan in NL dat je als vader je kinderen toegewezen krijgt.
Helemaal mee eens! Heeft bij mij ook gewerkt.
Gebruikersavatar
mrniemand
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 aug 2016, 11:50

Re: Toestemming tot verhuizing wordt advies hoofdverblijf kinderen

Bericht door mrniemand »

Beste kakker,

Hoe is het?
Het is mei, heb je inmiddels de beschikking binnen en kun je aan de hand daarvan ons van nuttige info voorzien? :-)
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have...
kakker
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 feb 2018, 13:48

Re: Toestemming tot verhuizing wordt advies hoofdverblijf kinderen

Bericht door kakker »

Hallo

Ik verwacht het vonnis 2/3 juni
Ik hou jullie op de hoogte, ex en advocaat grijpen echt alles aan om advies RvdK omver te werpen! Na vonnis zal ik mijn ervaring hier delen!
Rnoel
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 mei 2018, 13:04

Re: Toestemming tot verhuizing wordt advies hoofdverblijf kinderen

Bericht door Rnoel »

Er is nogal wat jurisprudentie omtrent de situatie van het verhuizen van één van de ouders (in de praktijk gek genoeg meestal de moeder) die de kinderen wil 'meenemen'.
In de meeste gevallen wordt gekeken naar de stabiliteit van de situatie van de kinderen. Hun vertrouwde omgeving; school, familie in de omgeving, vriendjes, sportclubs, etc, wordt heel zwaar gewogen door een rechter. Ik las ooit dat in driekwart van de gevallen de kinderen als hoofdverblijf de 'achterblijvende' ouder toegewezen kregen.
Plaats reactie