aanpassing omgangsregeling via rechter

Plaats hier alles wat te maken heeft met omgangsregelingen.
Bent u tevreden?, is er iets mis? wat gaat er mis enz.
Plaats reactie
mark41
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver

aanpassing omgangsregeling via rechter

Bericht door mark41 »

Beste forumleden, ik zal proberen mijn verhaal kort en bondig samen te vatten.

Mijn kinderen staan voor een lastig dilemma. 8 jaar geleden zijn wij gescheiden, onze 2 kinderen waren toen 4 en 6. In verband met de woonsituatie, ik heb 2 jaar in een caravan gewoond een eindje van hun school af, is toen besloten om de helft van de vakanties (6 weken) en om het andere weekeinde dat de kinderen bij mij waren.

6 jaar geleden is mijn ex hertrouwd en 5 jaar geleden hebben mijn twee meiden een stiefbroertje gekregen. 4 jaar geleden ging het slecht op mijn werk en kwamen er ook veel spanningen tussen mij en de kinderen welke ik toen niet kon verklaren. Achteraf werden ze opgestookt door hun stiefvader. Dit resulteerde in het feit dat ik mijn kinderen een jaar bijna niet gezien hebt omdat ze niet meer wilde komen. Achteraf hebben ze daar veel spijt van maar wat gedaan is is gedaan.

Zelf belande ik daardoor en het feit dat mijn werkdruk hoog was in een burnout die mij een jaar heeft gekost om eruit te komen. Daarna kwamen ze gelukkig weer zoals voorheen naar mij. 2 jaar geleden werd hun stiefvader gevangen gezet wegens misbruik van mijn jongste dochter. Allemaal in de periode dat ze niet meer wilde komen en toen vielen ook die stenen op hun plek.

Een jaar lang kwam ik heel vaak bij mijn ex waardoor ik de kinderen heel vaak zag. Samen hebben we ons best gedaan om alles zo goed mogelijk te verwerken en hier zijn we nog bijna iedere dag mee bezig maar het gaat steeds beter.
Een jaar geleden ging het steeds slechter tussen mij en mijn ex waardoor ik minder vaak langs kwam. Ze heeft psychische problemen en legt de schuld steeds buiten zichzelf.

Dat heeft geresulteerd in het feit dat alle drie de kinderen sinds 6 maanden weer behoudens de oude regeling langskwamen. Een maand of drie geleden kwam ik erachter dat mijn jongste zichzelf iedere nacht als ze bij mijn ex is in slaap huilt. Ze voelt zich onbegrepen door moeder en voelt zich niet gewaardeerd. De oudste beaamt dit ook. Er zijn al een tijd regelmatig ruzies waar ook "opvoedkundige" klappen vallen bij alle drie.
Mijn kinderen willen nu heel graag een regeling van co-ouderschap. Het liefst willen ze volledig bij mij wonen maar dat vind ik te ver gaan.
Ik heb dit bij mijn ex aangekaart en haar letterlijke woorden waren. "ik ga de bestaande afspraken niet wijzigen, dan ga je maar naar de rechter, over mijn lijk." Geen woord over de kinderen maar direct weer over haar.
De kinderen zijn erg bang om thuis te vertellen hoe ze hun moeder ervaren maar de verhalen liegen er niet om. Ze kunnen gewoonweg zichzelf niet zijn en lopen de hele dag op hun tenen.

Wat ook nog het vermelden waard is en wat het tot een complex geheel maakt is het feit dat hun stiefbroer mij als mijn vader ziet en ik hem zo ook opvoed. Zijn echte vader zit in de gevangenis en hij weet dat hij stout is geweest. Hij ziet hem nu ook niet. Heeft hem eigenlijk al 2 jaar niet gezien.

Als mijn beide meiden bij mij komen om de week hopelijk dan ben ik bang dat mijn ex hem thuis houd want ik ben zijn biologische vader niet. Ik heb voorgesteld dat de regeling rond hem gewoon op de oude voet verder gaat. Ik en de meiden zijn ons ervan bewust dat ze hun broertje daardoor minder zien maar er is geen andere weg. Mijn meiden gaan hieraan onderdoor. Bij mij vinden ze rust en kunnen ze zichzelf zijn.
Dit heeft ze intussen ook medegedeeld aan mij toen ik voor de tweede keer co-ouderschap voorstelde. Ongelofelijk dat ze speelt met de gevoelens van een 5 jarig kind die hier niets van begrijpt. Ik mag hem dus nooit meer zien. Letterlijke bewoording.

Nu moet ik de gang naar de rechtbank maken maar heb geen flauw idee hoe dit aan te pakken. Aangezien er hier veel mensen zitten die, neem ik aan, met ongeveer vergelijkbare zaken te maken gehad hebben wil ik jullie om advies vragen.

Wie heeft enig advies hoe ik/wij hier mee om kunnen gaan. Ik ga kapot aan het feit dat de kinderen zulke slechte verhalen over hun moeder vertellen. Dat deden ze eerst nooit, althans niet op zo'n manier.
Pellepom
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver

Re: aanpassing omgangsregeling via rechter

Bericht door Pellepom »

Beste vader,

Je schrijft een verhaal die van voren naar achteren klopt. Zoveel jaren ellende door onbegrip en zelfopoffering. Dat je dat hebt volgehouden!

Je hebt je hart duidelijk op de goede plek. Maar ik lees ook een zwakte: je eigen tekortkomingen.

Je eerlijkheid lijkt je de das om te doen.
Je liefde voor de kwetsbaren houd je overeind.

Ik vermoed dat je ex al jaren gebruik maakt van je zwaktes. Maar nogmaals: je snapt het! Gewoon je eerlijkheid handhaven.

Paul
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige

Re: aanpassing omgangsregeling via rechter

Bericht door ll2014 »

Je kunt bij de rechter verzoeken om aanpassing van de omgangsregeling, maar daar moet dan wel een zwaarwegende reden voor zijn.
Als ik je verhaal goed interpreteer is die er zeker wel, namelijk het belang van de kinderen.
Je kinderen zijn als ik het goed heb nu dus 12 en 14 jaar en zullen bij een eventuele rechtszaak dan ook een uitnodiging krijgen om door de rechter gehoord te worden. Let wel op dat de uitnodiging naar het adres wordt gestuurd waar de kinderen staan ingeschreven.
Als je ex kwaadwillend is, zou ze die uitnodiging kunnen achterhouden.
Het horen gebeurt vanzelfsprekend zonder ouders erbij en als de kinderen niet willen dat er iets van wat ze zeggen wordt genoemd in de zaak, wordt dat gerespecteerd door de rechter.
Een rechter heeft geen enkele verplichting om ook daadwerkelijk iets te doen met wat de kinderen vertellen, maar zal normaal gesproken er wel terdege rekening mee houden, weet ik uit ervaring.
Je zegt dat je kinderen het liefst volledig bij je wonen, maar dat je dat te ver vind gaan. Waarom? Heb je er de mogelijkheden niet voor of vind je dat je ex ook tijd met de kinderen door moet brengen?
Als je kinderen de rechter vertellen dat ze volledig bij jou willen wonen en je geeft zelf wat anders aan, dan compliceert dat de zaak.
Een co-ouderschap is lastig als beide ouders met elkaar overhoop liggen, en daar zal een rechter dan ook niet zo snel voor kiezen in zo'n situatie.
Je zou er ook voor kunnen kiezen dat de kinderen bij jou komen te wonen en een ruime omgangsregeling hebben met je ex.
In mijn geval is het bijvoorbeeld zo dat mijn zoon een lang weekend (donderdagmiddag tot maandagmiddag) per twee weken naar mijn ex ging.
Ook nu hij ouder dan 18 is, doet hij dat nog steeds, volledig vrijwillig.
Plaats reactie