Schadeclaim indienen bij overtreden ouderschapsplan

Plaats hier alles wat te maken heeft met omgangsregelingen.
Bent u tevreden?, is er iets mis? wat gaat er mis enz.
Plaats reactie
Rolf
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver

Schadeclaim indienen bij overtreden ouderschapsplan

Bericht door Rolf »

Is er ervaring met het indienen van een privaatrechtelijke schadeclaim tegen zijn ex-partner omdat zij (of hij) zich niet heeft gehouden aan het ouderschapsplan?

Vanaf het moment van de scheiding (nov 2017) tot februari van dit jaar zag ik mijn zoon conform het ouderschapsplan elke week ruim 3 dagen. Tot het moment dat mijn ex besloot dat dit niet 'veilig' zou zijn. Inmiddels is met behulp van Jeugdzorg er weer een omgangsregeling van 1 middag in de week. Mijn zoon is zwaar beïnvloed door mijn ex en kan hierover niet vrijuit spreken. Ik overweeg een schadeclaim in te dienen bij mijn ex vanwege het overtreden van het ouderschapsplan. Door hem een aantal weken thuis te houden, is een onomkeerbare situatie is ontstaan (zoals door Jeugdzorg is geconstateerd). Ik kan hierover nog wel veel meer vertellen, maar ik zoek iemand die mee kan denken over het indienen van een privaatrechtelijke schadeclaim. Heeft iemand dat wel eens gedaan? Maakt dit enige kans, en waarom wel/niet?
neeisnee
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver

Re: Schadeclaim indienen bij overtreden ouderschapsplan

Bericht door neeisnee »

Laat voorop staan dat ik geen advocaat ben, maar ik zou als eerst de volgende vragen stellen.

Is er schade wat zonder enige twijfel rechtsreeks gelinkt kan worden aan acties van de tegenpartij? Zo ja, wat is deze scahde dan precies.
Zo ja, hoe zou deze schade gekwantificeerd moeten worden?

Wellicht zou je meer gebaat zijn bij een kortgeding icm een dwangsom? Voor elke keer dat ex de overeenkomst niet nakomt dient zij bedrag X te betalen. Geen idee of het kans maakt, maar ik denk dat een advocaat je beter kan helpen.
neeisnee
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver

Re: Schadeclaim indienen bij overtreden ouderschapsplan

Bericht door neeisnee »

Ik kwam deze overigens ook nog tegen:
https://www.wswadvocaten.nl/actualiteit ... gsregeling
Plaats reactie