Vanavond wil mijn ex mijn zoon niet brengen

Plaats hier alles wat te maken heeft met omgangsregelingen.
Bent u tevreden?, is er iets mis? wat gaat er mis enz.
Plaats reactie
unicura
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver

Vanavond wil mijn ex mijn zoon niet brengen

Bericht door unicura »

Goedendag,

Mijn ex weigert vanavond mijn zoon te brengen.
Ik heb een raad en daad hulp nodig, nog voor 18.00 vanavond.

Inleiding,
Mijn ex en ik hebben een zoontje uit 2010 en hebben sinds 2012 een ouderschapsplan en bijbehorende omgangsregeling vastgelegd. Voor de jaren 2014-2017 hadden we een rooster vastgelegd wat werkte.
Najaar 2016 zijn we een mediation traject ingegaan en zonder succes geëindigd in december 2017. Het is hierbij niet gelukt om een rooster voor 2018 op te stellen.
We zijn van hieruit ieder naar een advocaat gegaan. Tot heden is er enkel een viergesprek geweest maar deze heeft geen uitkomst gehad.
Er is nu zowel van haar uit als ook haar advocaat duidelijk (schriftelijk) uitgesproken dat er geen rooster voor 2018 is.

Conflict:

Mijn zoon is enkel in de weekenden bij mij.
We hebben een vijfwekelijks weekendrooster, zegge:
Mij - haar -mij - mij - haar

Nu is er voorgaande jaren getracht om te zorgen dat hij niet 3 weekenden opvolgend bij mij dan wel bij haar is, het zij door een weekendruiling, dan wel vergeven. Maar het heeft ook een paar keer plaatsgevonden omdat het niet anders was.

Nu er geen concreet rooster met ruilingen door beiden is ondertekend vallen we terug op de basisverdeling van de weekenden en een eventueel bij sporadische flexibiliteit ruilen om het jaar niet geheel ondoenlijk te maken. Geven en nemen dus.
Maar ook wordt van beiden nu heel zwart wit op afspraken gehandeld uit het ouderschapsplan.

Nu was haar dochter het laatste weekend van Mei jarig en dat viel in mijn weekend. Op verzoek is dit geruild tegen vorig weekend van haar. Echter nu onstaat een situatie dat hij 3 weekenden opvolgend bij mij is daar dit en volgend weekend volgens de weekendverdeling bij mij is.

Sinds januari geef ik dit conflict al aan, heb ruilvoorstellen gedaan en nog weigert ze tot de dag van vandaag hierop in te gaan en vanavond is het dan zover
Komt hij wel of niet?

Haar advocate beroept zich op een zogenaamde 3 weekendenregel die nergens is vastgelegd, terwijl ik nota bene vorig weekend geruild was zodat mijn zoon de verjaardag van zijn (half)zusje kon bijwonen.

Inmiddels heb ik de politie al verwittigd van de situatie en is hiervan het team uit haar regio van op de hoogte gesteld. Na contact met hun geven ze aan dat als hij niet gebracht wordt ik hem kan halen, maar bij inschakelen van politie zal dit ook bij veilig thuis worden aangemeld. Niet een traject wat ik wil inslaan, maar anderzijds... genoeg is genoeg. Kan hele verhalen schijven maar niet nu. Ik heb al heel, heel veel moeten slikken.

De politie geeft aan dat als hij niet bij mij is, of bij haar thuis dan kan ik aangifte doen van ontrekking van ouderlijk gezag, en daarbij is hij ook ontvoerd.

Enige advies, raad en daad is welkom!
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige

Re: Vanavond wil mijn ex mijn zoon niet brengen

Bericht door ll2014 »

Ik kan me goed voorstellen dat je dit een vervelende situatie vind, vooral omdat het er op lijkt dat afspraken niet worden nagekomen of omdat je ex het in haar voordeel uitlegt.
Om te bepalen wat je kunt doen, is het belangrijk om te weten wat er formeel is vastgelegd. Alleen daar kan je eventueel juridisch op terugvallen. Waar zou je zoon volgens vastgelegde regels dit weekend moeten zijn?
Ik krijg trouwens wel het gevoel dat jullie heel erg krampachtig doen over de verdeling van weekends. Zo erg is het toch niet als door omstandigheden een keer 3 weekenden achter elkaar je zoon bij dezelfde ouder is? En een keer een weekend missen vanwege een goede reden lijkt mij ook niet het eind van de wereld, tenzij altijd dezelfde ouder het slachtoffer is.
Heel concreet denk ik dat je nu niet al te veel kunt doen, pas ook op dat je niet ten nadele van je zoon gaat handelen.
Komt je ex je afspraken niet na dan denk ik dat je op korte termijn via de rechter nakoming van bestaande afspraken moet eisen, bij voorkeur vergezeld laten gaan van betaling van een dwangsom bij niet nakomen.
unicura
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver

Bericht door unicura »

Ik hou het kort.
Zoon is niet gebracht. Contact met politie gelegd en afspraak voor aangifte is gemaakt. Heb ex het voorstel gedaan dat hij gebracht kon worden zonder tussenkomst van politie, of ik zou aangifte doen... haar voorkeur was het laatste.
Bertje
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver

Bericht door Bertje »

Heel vervelend maar dan via aangifte...... Dat wil je je kind het liefst niet aandoen maar soms kan het niet anders. sterkte hoor.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver

Bericht door Leermoment »

Wat een vervelende situatie. Jullie leven al in een conflict situatie maar een aangifte zal daar geen verandering in brengen. Juridisch gezien misschien wel verstandig, hoewel ik daar mijn twijfels bij heb, maar misschien zou je het ook anders kunnen proberen. Overleg met je advocaat wat je het beste kan doen zonder dat er een rechter aan te pas hoeft te komen. Persoonlijk zou ik ( heb ik ook gedaan en helaas vandaag te horen gekregen dat mijn ex toch niet wil ) zou ik voorstellen om ouderschapsbemiddeling te proberen. ( gaat rechter anders toch opleggen is mijn ervaring ). Ook ik krijg het gevoel dat jij wat te krampachtig wil vasthouden aan die drie weekenden regeling. Doe wat water bij de wijn en hopelijk doet je ex dat dan ook. Mocht ouderschapsbemiddeling niet werken of door je ex worden afgewezen, heb je in iedergeval iets om mee aan te komen bij de rechter. Water bij de wijn dus. Suc6 ermee.
Plaats reactie