Omgangsregeling

Plaats hier alles wat te maken heeft met omgangsregelingen.
Bent u tevreden?, is er iets mis? wat gaat er mis enz.
Roos16
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver

Omgangsregeling

Bericht door Roos16 »

Hee hoi! Ik ben op zoek naar wat raad en advies.

Mijn vriend en ik zijn verstrengeld in de problemen met de moeder van zijn dochter. Hij vecht al jaren voor zijn dochter (die bijna 6 is) en heeft haar inmiddels al 2 jaar niet gezien. Ex is een type borderline die niet gediagnostiseerd maar heeft veel op der kerfstok staan. RvK heeft er destijds na meerdere telefoontjes niets mee gedaan en mijn vriend is al jaren de boeman, terwijl hij zijn dochter niet mag zien en zijn dochter bijna nooit thuis is maar in het weekend in een opvang zit voor kinderen met gedragsproblemen. Nu is het een tijd stil geweest en willen mijn vriend en ik een normale omgangsregeling opstellen. Over een paar dagen is het eerste gesprek met de advocaten, en over 4 week is weer een gesprek met cjg. Hij heeft het er erg moeilijk mee om haar weer te zien en voor de zoveelste keer de strijd met haar aan te gaan en bovendien hebben wij beiden het gevoel dat instanties alleen maar klaar staan voor de moeder.

Hebben jullie misschien raad en advies voor ons en hoe wij het beste met de situatie om kunnen gaan, mogelijke stappen die we nog kunnen zetten. Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Roos16 op 29 mei 2018, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
mrniemand
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver

Re: Omgangsregeling

Bericht door mrniemand »

Beste Roos,

Wat een vervelende situatie.
Wij hebben zeker raad en advies voor jullie.
Voordat we je van advies voorzien nog een vraag: heeft je vriend gezag omtrent zijn dochter? En welke procedures staan op dit moment 'open'?

Vrg en houd moed!

Hierbij alvast een eerste advies, waar menigeen veel aan heeft gehad: viewtopic.php?f=9&t=2148&p=12246&hilit= ... ist#p12246
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have...
Roos16
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver

Bericht door Roos16 »

Bedankt voor de reactie!

Mijn vriend heeft 4 jaar geleden wel erkenning kunnen krijgen maar ouderlijk gezag zijn we nu mee bezig, volgens de advocaat moet dit gewoon kunnen. Op dit moment ligt er een aanvraag van haar bij de rechtbank voor alimentatie en daaruit zijn wij bezig gegaan met een omgangsregeling waarbij beide partijen een rechtszaak willen voorkomen. En daarom moet hij nu samen met zijn ex en de advocaten om de tafel voor een omgangsregeling, de alimentatie en hun problemen met elkaar uit te spreken.
mrniemand
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver

Bericht door mrniemand »

Roos16 schreef: 23 mei 2018, 16:08 Op dit moment ligt er een aanvraag van haar bij de rechtbank voor alimentatie en daaruit zijn wij bezig gegaan met een omgangsregeling waarbij beide partijen een rechtszaak willen voorkomen. En daarom moet hij nu samen met zijn ex en de advocaten om de tafel voor een omgangsregeling, de alimentatie en hun problemen met elkaar uit te spreken.
De voorkeur zal ten alle tijde zijn om er SAMEN onderling uit te komen. Scheelt veel tijd, geld, en energie (dat zal jullie ook wel inmiddels bekend zijn).
Ook scheelt het als jullie EXCACT weten wat jullie willen. Wat is jullie 'stip' op de horizon en uiteraard het belang van zijn dochter er in verweven/meegenomen.

Welkom en we gaan jullie van advies voorzien.

Vrg,
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have...
Leermoment
Zeer deskundige schrijver

Bericht door Leermoment »

Pff, best een spannende tijd die gaat komen. De eerste tip was een topic welke zeer zeker de moeite waard is om helemaal door te lezen. Veel leeswerk maar zeer de moeite waard.

Zou je kunnen aangeven wat het doel is, hoe je het vorm wil gaan geven en hoe je het wil aanpakken? Dan kunnen we hier gericht tips geven.
bliep
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver

Bericht door bliep »

Beste Roos,

Zie link voor eventuele emotionele hulp voor jouw en je vriend.

www.neutraalouderschap.nl

Heel veel succes voor komende tijd.
Jens
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver

Bericht door Jens »

Poeh! Geen tips, maar heel veel succes en sterkte gewenst de komende tijd! Ik ben het overigens niet eens met MrNiemand dat het tijd, geld en energie scheelt als je er samen uit probeert te komen in een dergelijk gecompliceerde situatie. Het scheelt hooguit geld als je geen toevoeging krijgt. Het vreet tijd en energie. Daarom nogmaals veel sterkte gewenst de komende tijd!
Roos16
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver

Bericht door Roos16 »

Bedankt voor de reacties!

Ons voornaamste doel is dat zijn dochter weer een stabiele omgang krijgt met haar vader zodat hij er voor haar kan zijn en steunen, hiervoor hebben we ook een opzet gemaakt wat naar ons idee een doodnormale omgangsregeling is en daarbij alles uitgelegd in het belang van het kind. Uiteindelijk wil hij wel de voogdij als het zo slecht met haar blijft gaan (heeft ex telefonisch aangegeven). Maar dat zal wel een gebed zonder einde gaan worden.
mrniemand
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver

Bericht door mrniemand »

Jens schreef: 23 mei 2018, 21:40 Het scheelt hooguit geld als je geen toevoeging krijgt. Het vreet tijd en energie.
Het is moeilijk om alle soorten situaties te benoemen.
Mijn opmerking was gebasseerd op een situatie waarbij ouders in staat zijn om onderling (zelfstandig) afspraken te maken zonder het juridisch traject te bewandelen. In de situatie van Roos haar vriend kon ik eerder niet van opmaken dat dit niet mogelijk was.

Hoe positief jaloers ik wel niet ben geweest dat een maat van mij en zijn ex (samen 2 kinderen) middels een flitsscheiding van E650,- all/in hun scheiding hebben bewerkstelligd. Einde aan een ongelukige relatie maar gelukkige en duurzame vriendschap als resultaat van de scheiding. Het is simpelweg een kwestie van elkaar het geluk 'gunnen' (en het dan ook tezamen daadwerkelijk laten blijken).
Concreet: linksom of rechtsom, samen met elkaar uitkomen scheelt gewoon heel veel...

Ontopic:

@ Roos, ligt de prioriteit op dit moment niet op het coping gedrag van jouw vriend ten opzichte van zijn ex? Hoe hij hiermee het verstandigst dient om te gaan? M.i. valt en staat alles met je instelling en gedrag (dus ook jegens de ex partner). Daarnaast een verzoek tot aanvraag tot gezag omtrent het kind (geen voogd omdat je vriend de ouder van zij zoon is), lijkt me ook vrij hoge prio.

Fijn om terug zien dat je van lotgenoten snel van advies wordt voorzien.
Zet hem op.

Vrg,
Roos16
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver

Bericht door Roos16 »

Inmiddels heeft het eerste gesprek met de advocaten plaatsgevonden en zoals verwacht allemaal leugens. Mijn vriend heeft zich volledig stil gehouden en alles over zich heen laten komen. Ik heb nu zelf het idee (en dat hoop ik natuurlijk ook) dat zijn ex nu eindelijk door de mand gaat vallen omdat hij haar strijd niet meer voedt. Haar advocaat gaf hem wel meerdere keren gelijk en bij elke vraag over ex kon ze er nog niets over zeggen of was het voor haar een barrière (kan je dus helemaal niets mee). Onze advocaat zei achteraf zelfs dat ze doorhad dat ex een type borderline/narcisme is en dat hij het niet beter had kunnen doen. Nu moeten we afwachten op het gesprek over 2 week want zoals verwacht probeert ze alles uit te stellen en gooit alles op anderen. Onze advocaat ziet het positief in en zegt dat hij de omgangsregeling, ouderlijk gezag en de hele mikmak gaat krijgen omdat hij al zijn zaakjes op orde heeft en geen raar verleden heeft. Wederom weer afwachten dus..
mrniemand
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver

Bericht door mrniemand »

Roos16 schreef: 29 mei 2018, 11:37 Mijn vriend heeft zich volledig stil gehouden en alles over zich heen laten komen. Ik heb nu zelf het idee (en dat hoop ik natuurlijk ook) dat zijn ex nu eindelijk door de mand gaat vallen omdat hij haar strijd niet meer voedt. ...

Onze advocaat zei achteraf zelfs dat ze doorhad dat ex een type borderline/narcisme is en dat hij het niet beter had kunnen doen. ...

Onze advocaat ziet het positief in en zegt dat hij de omgangsregeling, ouderlijk gezag en de hele mikmak gaat krijgen omdat hij al zijn zaakjes op orde heeft en geen raar verleden heeft. Wederom weer afwachten dus..
Top, hulde!
Zo zie je maar. Focus op het lange termijn aspect en de contactmomenten met je (bonus)dochter.
Onderschat ook niet de effectiviteit van 'stilte' , je bereikt hiermee veel meer dan je denkt...

Geniet van het moment, ga het vieren en op naar de volgende fase.

Vrg,
Roos16
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver

Bericht door Roos16 »

Vandaag was het gesprek met 2 contactpersonen en hex, helaas met een mindere wending. Er werden concrete plannen gemaakt en over 2 week zou mijn vriend zijn dochter weer zien, want ze wil hem zo graag weer zien... Helaas, hex
wist dit weer te dwarsbomen. Er is namelijk nog een jonger kind in het spel die zover wij weten niet van mijn vriend kan zijn, hij heeft hem nog nooit gezien en ook geen erkenning. Hex heeft het erop kunnen gooien dat hij allebei krijgt of geen en hij wil eerst een test maar dat wil zij natuurlijk niet. Dus wederom weer woede en verdriet van onze kant, mijn vriend weer de boeman maar bovenal een meisje dat nog langer op haar vader moet wachten en misschien wel niet meer te zien krijgt.
Leermoment

Bericht door Leermoment »

Maar hij kan zijn dochter dus wel zien maar dan k9mt er nog een ander kindje mee. Kan je een haar uit zijn hoofd trekken en een DNA test doen😀. Grapje natuurlijk. Toch zou ik er serieus over nadenken om het andere kindje dan maar mee te nemen. Ziet hij zijn dochter wel en dat kindje kan er natuurlijk ook niks aan doen. Suc6 ermee 👍
bliep
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver

Bericht door bliep »

De situatie kan denk niet erger worden. Het gedrag van de ex is overigens zó herkenbaar.
Erg frusterend.

Is er nu een vervolg afspraak gemaakt?

Het lijkt erop er nu op dat de juridisch weg toch de beste optie is. De rechtbank zal automatisch de rvk betrekken en die kunnen in zulk soort situaties je beste vriend zijn.

De houding van jouw vriend in het eerste gesprek is btw erg knap! Zet dat door.
Roos16
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver

Bericht door Roos16 »

Het probleem is dus dat als hij haar zoon ook moet zien, hij mijn vriend gaat beschouwen als zijn vader en komen er nog meer problemen, wat hex dus ook wil. Wij willen eerst een test. Juridisch gezien kunnen ze mijn vriend niks maken met zoontje omdat hij officieel niet zijn zoon is, en toch is het allebei of geen van de kinderen. Dus het eerste live contact wordt nu uitgesteld tot hex meewerkt aan de test. Het is echt walgelijk om te zien hoe instanties blindelings de moeder vertrouwen terwijl deze situatie alles behalve in het belang staat van de dochter.

Verder is de afspraak nu dat mijn vriend elke zaterdag max. 15 min met zijn dochter mag bellen wanneer zij op de opvang zit. We wachten eerst af hoe dit gaat en als dit spaak loopt gaan we door met de advocaat en willen we de RvK erbij proberen te krijgen.
Plaats reactie