Informatieplicht

Plaats hier alles wat te maken heeft met omgangsregelingen.
Bent u tevreden?, is er iets mis? wat gaat er mis enz.
Plaats reactie
Steef1987
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver

Informatieplicht

Bericht door Steef1987 »

Even voorstellen mijn naam is Steef ik was 16 jr toen mijn dochter werd geboren
En 18jr toen ik haar via een rechtszaak als dochter erkent kreeg .
Na een boel ellende heb ik nu een goede omgangsregeling tot zover geen problemen

Ze is inmiddels 13 jr en gaat naar de middelbare school waar ze vast loopt .
Ook thuis gaat het slecht met haar moeder en stiefvader zo slecht dat er hulp troepen
worden ingeroepen zoals Yulius, psychologen ,orthopedagogen enz enz . Ik heb samen met mijn ex de open dagen van haar nw school bezocht me netjes voorgesteld en contact gehouden over de voortgang (Dacht ik ) Verleden week is de bom op school gebarsten en ik heb gevraagd de aan de mentor wat er gebeurt was deze vertelde me dat hij geen info gaf omdat mijn ex dat niet wilde . ik sloeg stijl achterover Ik dacht dat ik als vader ook rechten had dat is dus blijkbaar niet zo, klinkt naïef maar ik heb nooit reden gehad om daaraan te twijfelen . Ik ben bang dat, mocht het slechtste scenario plaatsvinden en mijn dochter elders geplaatst zal worden ik ieder contact met haar kwijtraakt omdat mijn ex geen info wil verstrekken .Mag dat ? En is Informatieplicht vanuit scholen en instanties bindend ? Ik hoor dat scholen helemaal niet staan te dringen om info te geven aan gescheiden vaders en dat dus ook niet doen.

Mijn vraag is dus is het zinvol om informatie plicht af te dwingen ?
Zo ja hoe doe ik dat ?

Alvast bedankt

Steef
Leermoment
Zeer deskundige schrijver

Re: Informatieplicht

Bericht door Leermoment »

Wat raar dat de school jou niet wil vertellen wat er is gebeurd. Ik dit geval zou ik eerst jouw rechten uitzoeken en op papier hebben staan. Volgens mij MOET school jou op de hoogte houden van wat er gebeurd! Heb je alles uitgeprint, ga je vriendelijk het gesprek met school aan en vraag je vriendelijk of ze jou van alles op de hoogte willen houden. Werken ze niet mee, dan kan je de papieren met je rechten overhandigen en vertellen dat ze geen andere keuze hebben. Jammer dat het zo moet maar het is dan niet anders. Volgens mij heb jij wel degelijk rechten. Suc6.
Zus
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver

Bericht door Zus »

De school heeft informatieplicht, al hangt het wel van de vraag af of je gezag hebt of niet.

Hier vind je meer informatie:
https://www.oudersonderwijs.nl/op-schoo ... en-ouders/

en hier:
https://onderwijsgeschillen.nl/thema/in ... den-ouders

Misschien is het voldoende om deze pagina's onder de neus van de mentor te duwen?
Leermoment

Bericht door Leermoment »

Is er al contact geweest met de school en hoe gaat het nu verder? Ben best wel nieuwsgierig.
mrniemand
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver

Bericht door mrniemand »

Een hele vervelende situatie.

Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten maar in mijn geval met het Primair Onderwijs (PO) ofwel de basisschool van mijn dochter en niet het Voortgezet Onderwijs zoals dat bij jouw dochter is.

Eerst had ik het informatierecht issue aangekaart met de directrice, dit deed ik per mail (alle contacten via de mail). Het eerste contact/afspraak op school was zeer gespannen, ik bemerkte al dat de directrice een oordeel over mij had, dus er niet neutraal in stond, zij zat van begin tot het einde van het gesprek met haar armen over elkaar, lekker voorbeeld als directrice (afijn) ik focuste mij op mijn missie: ik wil die informatie waar ik recht op heb. De directrice bleef bij haar standpunt: ik kreeg niet diezelfde informatie als moeder. Aangegeven dat ik genoodzaakt was om het issue voor te leggen bij de klachtencommissie. Uiteindelijk contact gezocht en een afspraak met de bestuursvoorzitter en jurist gemaakt waar de school onder viel. Ik heb de situatie uitgelegd en de issue aangekaart, met uiteindelijke resultaat: de directrice werd op haar plek gezet, ik had recht op diezelfde informatie omtrent mijn dochter die ook de moeder kreeg. Ook kreeg ik de mogelijkheid voor een aparte 10-minutengesprek 8). Het heeft bijna 1,5 jaar geduurd voordat ik het voor elkaar kreeg om de 10-minutengesprek op de locatie van school te laten plaatsvinden want, de directrice bleek de 'zorgen' van moeder omtrent mij iets te 'persoonlijk' aan te nemen. Dit heb ik wederom weer aangekaart met de bestuursvoorzitter en de jurist waar de school onder valt, en deze hadden mij ook op dit vlak, mij wederom in het gelijke gesteld.
Het beleid van de school van mijn dochter werd n.a.v. mijn aangekaarte issue gelijk aangepast (was ook het devies van de jurist van de schoolbestuur :D ).

Enkele tips die ik je wil aanbevelen: alles valt of staat met je instelling en houding. Wees geen 'tokkie ouder', ga niks eisen, doe geen uitspraken over de moeder, behandel de schoolmedewerker met respect, blijf kalm en wees rustig. Alle eer aan jezelf houden. Neem desnoods de beschikking van de rechtbank mee waaruit blijkt dat je ook het gezag hebt, of een ander vorm van bewijs omtrent gezag. Wees de verstandige ouder die het belangrijk vindt om door school op de hoogte te worden gesteld omtrent de ontwikkelingen van je kind. Benoem dat het je plicht is als (medegezaghebbende) ouder om je kind te helpen met haar ontwikkeling op school en stimulering van haar schoolactiviteiten en dat jij dit in goede samenwerking met school wil doen. Dit is in het belang van ieder kind.

Benieuwd of het jou makkelijker afgaat, ik hoop van wel en anders... zie bovenstaande procesroute.
Kortom: er zijn mogelijkheden op hetgeen waar jij als medegezaghebbende ouder recht op hebt, als het gaat om gelijkwaardige informatie omtrent je dochter. Zelfs iemand die geen gezag heeft, heeft ook diezelfde rechten om de informatie te verkrijgen alleen dan dient diegene zelf erachteraan te gaan.

Succes.
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have...
Plaats reactie