OTS verandert van uitbreiden omgang naar inkrimping

Plaats hier alles wat te maken heeft met omgangsregelingen.
Bent u tevreden?, is er iets mis? wat gaat er mis enz.
Plaats reactie
Marcliel73
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver

OTS verandert van uitbreiden omgang naar inkrimping

Bericht door Marcliel73 »

Ik ben al een aantal jaren aan het rechten over een omgangsregeling met mijn zoon van 8 jaar.
Kort samengevat heeft moeder zoveel invloed op mijn zoon dat hij vooral in het begin niet naar mij toe wilde. Er was dan veel strijd aan de deur maar zodra hij bij mij was dan was alles prima en had hij het heel gezellig. Doordat moeder vol bleef houden dat hij niet naar mij wilde en er tussen ons geen communicatie mogelijk was, lees: als moeder niet kreeg zoals zij het wilde de omgang niet doorging" heeft de rechter een ondertoezichtstelling uitgesproken. Als vader zijnde is het heel moeilijk om andere mensen zoals een rechter of een gezinsvoogd te overtuigen dat het echt niet aan jou ligt en dat je zoon het heel fijn bij je heeft. Uiteindelijk heeft moeder het dmv het herhaaldelijk niet op komen dagen op gesprekken bij Jeugdzorg en de omgang te frusteren er zelf voor gezorgd dat Jeugdzorg er achter kwam hoe ze in mekaar zat. Oktober 2017 was er wederom een rechtzaak waarin de rechter en Jeugdzorg er eindelijk voor stonden om de omgang uit te laten breiden naar ipv 1 nacht in de twee weekenden en geen enkele dag in de vakanties naar een langzame uitbreiding van 2 nachten in het weekend, woensdagmiddag in de week als hij er het weekend niet is en de helft van de vakanties in overleg. Er werd zelfs geopperd dat er sprake was van ouderverstoting. Deze rechter vond het belachelijk dat er na jaren nog geen omgangsregeling was.
Wat was dit een mooie uitspraak! Jeugdzorg moest voor de uitbreiding zorgen en we zijn zover dat de woensdagmiddag een feit is. En toen........afgelopen maandag 8/1 stond er een rechtzaak gepland over het verlengen van de Ots. Jeugdzorg doet dan verslag over het verloop en het plan. Een aantal weken voor kerst werd ik echter door jeugdzorg gebeld of ik langs kon komen want ze wilde iets persoonlijks met me bespreken. Jeugdzorg is door gynaecoloog moeder gebeld, moeder heeft uitgezaaide kanker en kan niet meer behandeld worden. Verschrikkelijk! (maar door alle leugens en voorgewende ziektes van moeder in het verleden blijft het toch knagen in mijn hoofd of dit wel waar is) Wat wil Jeugdzorg tot mijn verbazing, de omgang weer helemaal terug brengen naar 1 dag in het weekend omdat het anders teveel stress voor moeder oplevert en dat kan ze vanwege haar ziekte niet opbrengen. Mocht moeder overlijden dan lijkt mij het juist nodig dat de band tussen vader en kind versterkt wordt aangezien kind na het overlijden van moeder bij vader komt te wonen. Maar nee maandag was de rechtzaak en heeft Jeugdzorg haar zegje gedaan en de rechter die zich niet eens ingelezen had in de zaak (dus niets wist van de beschikking van oktober) ging weer helemaal mee met moeder en jeugdzorg......Ik raak hier zo gefrustreerd van en weet niet meer wat ik moet doen....moeder ziet er absoluut niet ziek uit dus het kan nog jaren duren misschien voordat ze ziek wordt of eventueel overlijd en ik mag mijn zoon weer amper zien. Ik zit er aan te denken om in beroep te gaan maar ben bang dat ik daar niets mee bereik....Iemand ervaring of ideeen?
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver

Re: OTS verandert van uitbreiden omgang naar inkrimping

Bericht door Leermoment »

WoW, bij jou gaat het ook niet gemakkelijk. Soms is de uitspraak van een rechter echt ongelofelijk en doet geen recht aan de situatie. Dat de rechter zich niet goed inleest in de situatie is ook heel herkenbaar. Maar hoe nu verder? Ik zou als ik jou was eerst bij een hele goede advocaat raadplegen of een hoger beroep kans van slagen heeft. Hele goede advocaat hoeft niet je eigen advocaat te zijn. Mocht je een goede kans hebben, kijk dan of je deze procedure wil of kan starten. Suc6 ermee.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige

Bericht door ll2014 »

Marcliel73 schreef: 10 jan 2018, 11:41Ik zit er aan te denken om in beroep te gaan maar ben bang dat ik daar niets mee bereik....Iemand ervaring of ideeen?
Wat het resultaat van in beroep gaan is kan ik niet voorspellen. Wat ik wel kan zeggen is dat naar mijn ervaring een zaak bij de rechtbank nauwelijks inhoudelijk wordt bekeken, in mijn geval had de rechter ook duidelijk alleen maar gekeken wat de moeder graag wilde en zich verder nergens in verdiept. Moeders wil werd dus naadloos overgenomen in de uitspraak.
Ik ben in beroep gegaan en het resultaat is vrijwel 180 graden anders. Ik kreeg bij het gerechtshof ook een veel betere indruk van de rechters, allereerst zijn het er dan 3 en ze hadden zich duidelijk voorbereid.
Ook ik heb me af zitten vragen of ik in beroep zou gaan, het feit dat als ik dit niet zou doen, ik me misschien voor altijd zou verwijten er niet alles aan te hebben gedaan gaf voor mij de doorslag.

In jouw geval zou ik vooral benadrukken dat dit soort zaken het belang van het kind moeten dienen, en dat het niet in het belang van het kind is om de omgangsregeling met jou te verminderen.
En bij een ernstige ziekte zou het toch eerder logisch zijn om de zieke ouder te ontzien in plaats van extra te belasten met meer verzorgingstaken?
Zus
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver

Bericht door Zus »

Wat ontzettend triest voor je zoon. Ik sta er dubbel in. Aan de ene kant denk ik: het is slechts een kwestie van tijd, dus gewoon geduld hebben. Bovendien ben je met de huidige regeling nog altijd veeeeeel beter af dan veel anderen. Aan de andere kant is het niet duidelijk hoe lang het gaat duren. Het kan 1 jaar zijn, of drie jaar, of langer..... Hier zijn statistieken van te vinden op internet. Is het niet mogelijk om wat meer informatie te krijgen over de vooruitzichten, voor zover het mogelijk is om iets te voorspellen? Weet je in ieder geval de naam van deze gyneacoloog?

Maar uiteindelijk gaat het hier ook om het belang van je zoon. Voor hem lijkt het me juist beter als hij alvast went aan een situatie waarin hij vaker bij zijn vader zal zijn. En wat betreft stress bij de moeder kan ik me niet voorstellen dat 1 of 2 nachten een groot verschil zal maken. Maar goed, we hebben het natuurlijk over een specifiek soort ex, anders had je je vraag hier niet op dit forum gesteld.

Zoals al eerder gezegd zou ik het belang van je zoon voorop stellen, en dat belang is in mijn ogen wel degelijk uitbreiden. Op die manier kun jij ook verder groeien in je rol als vader en opvoeder.

Ik neem trouwens aan dat je zoon inderdaad bij jou komt te wonen als het zover is? Hij zou misschien ook bij iemand van haar familie terecht kunnen komen? Door alle verhalen die ik intussen gelezen heb kan ik soms alleen nog maar doemscenario's bedenken....

Sterkte, ook voor je zoon trouwens!
mrniemand
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver

Bericht door mrniemand »

Lotgenoot,

Ik kan mij je frustraties heel goed begrijpen. Verschrikkelijk nieuws voor jou als de moeder.
Linksom of rechtsom al zou de moeder dit gefingeerd hebben of de diagnose blijkt werkelijk waar, beide scenario's zijn niet in het belang van jullie zoon.

Het verbaast mij niet dat Jeugdzorg, ook al hebben zij een 1-op-1 gesprek met jou gehad omtrent het praten over het nieuws, dat zij 'zomaar' alleen de 'draagkracht' van moeder als uitgangspunt stellen, zonder hierbij rekening te houden met de voorgaande beschikking maar nog meest van belang: het belang van jullie zoon. M.i. is juist bij zo een 'verschrikkelijke situatie' van de moeder in van belang van het kind, dat de ander ouder een ondersteunende rol tot zich neemt en dit laat blijken aan het kind/kinderen en de andere ouder.

Beseft jeugdzorg door voor deze scenario te kiezen dat moeder juist meer stress gaat ervaren zodra jij er voor kiest om in hoger beroep te gaan?
Er van uitgaande dat je aan Jeugdzorg hebt aangegeven dat je hun visie niet deelt.
Ik geloof namelijk dat jij hoger beroep een goede kans maakt, zeker gezien de eerdere beschikking die in jouw voordeel kwam en het feit dat meerdere rechters de zaak (dit keer wel) inhoudelijk gaan benaderen.
Persoonlijk vind ik dat je in hoger beroep dient te gaan. Want het is in het belang van jullie zoon dat jij/jouw ouderrol meer laat spreken en waarbij sprake dient te zijn van uitbreiding omtrent jullie omgang, zeker gezien de 'diagnose' m.b.t. de gezondheid van moeder. Waarbij de draagkracht van moeder uiteindelijk alleen maar zal afnemen.

Succes met de te nemen beslissing en ik hoop dat je je ervaring met ons kunt delen.

Houd je taai.
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have...
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver

Bericht door BetsLenie »

Helemaal eens met laatst bericht van mrniemand. Kun je echt niet met iemand van jeugdzorg gaan praten anders dan degene van de OTS om te bespreken wat zij kunnen doen om je zoon te helpen. Het is van belang te proberen om te praten met hen vanuit de belangen van je zoon. En het is ook in belang van je zoon dat hij beide ouders heeft en inderdaad niet op moeilijk moment juist degene die kan ondersteunen meer moet missen. Misschien tevoren alles op een rij zetten en op papier en dit indienen bij OTS of iemand anders van jeugdzorg. En altijd vanuit het kind redeneren. Dat helpt het beste.
Succes
mrniemand
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver

Bericht door mrniemand »

Het heeft mij enorm geholpen nadat ik bij het GI verzocht had voor een gesprek met de regio manager.
Toen men aan mij vroeg of het om een klacht ging of dat ik een klacht wilde doen, stelde ik dat het geheel afhankelijk was, van wat uit het gesprek met de regiomanager en in bijzijn van de gv, naar voren zou komen. In mijn geval ging het om de vele openstaande vragen die maar niet door de gv beantwoord werden, zodoende.
Concreet: een goed constructief gesprek gehad met de regio manager EN de gv, er zijn duidelijke afspreken gemaakt en de openstaande vragen zijn allen beantwoord. Ik stelde dan ook dat ik hierdoor geen klacht ging indienen.
Het is wel de moeite willen doen, tijd en energie in stoppen, maar achteraf (in mijn geval) zeker de moeite waard (en ook nog eens zonder advocaat deze kreeg het gespeksverslag later van mij).

@ Marcliel73: in hoger beroep wordt de zaak door meerdere rechters ingelezen, de kans op een 'eerlijke' behandeling is groter. Mocht je het kunnen veroorloven, dan zeker in hoger beroep gaan!
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have...
Plaats reactie