Is er een gemiddelde omgangsregeling?

Plaats hier alles wat te maken heeft met omgangsregelingen.
Bent u tevreden?, is er iets mis? wat gaat er mis enz.
Forties
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver

Is er een gemiddelde omgangsregeling?

Bericht door Forties »

Met verbazing heb ik diverse verhalen op deze site zitten lezen. Helaas voor mij kom ik echter zelf ook in een dergelijke positie.

Ik zal een korte intro geven. Ik kom uit een relatie (geen huwelijk of samenwonen) waarbij mijn ex zwanger werd, ongeveer 2 weken voordat het uitging. Zij besloot hierop mij niet te informeren terwijl wij tijdens haar zwangerschap nog wel uitgebreide mailwisselingen hebben gehad. 1,5 jaar na het verbreken van de relatie keek een kennis bij toeval op haar facebook en zag dat ze een klein kindje had. Na veel geharrewar gaf ze uiteindelijk toe dat ik de vader was. Je begrijpt vast dat mijn wereld een kwartslag draaide. Toen ze een maand of 6 was had ik haar voor het eerst in mijn handen. We hebben afgesproken om er geen juridische procedure van te maken maar samen goed te overleggen. Ik heb mijn dochter erkend en heb een omgangsregeling afgesproken voor de eerste periode. Iedere week rij ik 200km om haar bij haar moeder 2 uurtjes te zien. Ik heb destijds aangegeven dat ik graag zou zien dat we de uurtjes uit zouden breiden echter moeders kon dit nog niet aan. Om de verstandhouding goed te houden heb ik mezelf weggecijferd en een jaar lang hard gewerkt aan de verhouding met mijn dochter. Inmiddels is ze 2,5 en had gehoopt dat haar moeder vanuit haarzelf wel een ruime omgangsregeling zou voorstellen. Helaas........

Ik ben in contact geweest met een aantal advocaten maar ik krijg toch gemengde signalen. Waar heb ik nu als papa recht op?

Er wordt gezegd begin maar met 4 uurtjes een maand lang, dan een maand 8 uurtjes, dan een maand een dag en een nacht en dan naar een heel weekend. Oftewel heb ik binnen 2 maanden een logeetje. Is dit echt zo simpel?

De moeder gaat een beetje mee in mijn voorstel maar ik blijf me speelbal voelen. Als ondernemer kan ik daar moeilijk mee omgaan en neem graag de controle over mijn eigen rechten.

Ze geeft nu aan dat een normale regeling, bijv 1 weekend in de 2 weken, alleen geldt als er een gezinssituatie is geweest.

Wie kan met wat vertellen uit eigen ervaring? Alvast bedankt!
Onmacht
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver

Re: Is er een gemiddelde omgangsregeling?

Bericht door Onmacht »

Welkom dan maar bij de club waar niemand bij wil horen ;)

Je hebt je dochter erkend wat betekent dat je juridisch ouder bent en dat er een familierechtelijke betrekking ontstaat. Schat aan informatie in het wetboek qua rechten en plichten (lees iig art 377):
http://wetten.overheid.nl/BWBR0002656/2 ... iteldeel15

Even belangrijk om te vermelden. Vergeet gezamenlijk gezag niet... Je ex zal er waarschijnlijk niets voor voelen, maar vraag het toch maar. Behalve gezamenlijke beslissingsbevoegdheid, sta jij daarmee ook een stuk sterker.

Om antwoord te geven op je vraag.
Wat is/zijn je wensen en wat is reëel in jullie situatie? Voor omgang bestaan namelijk geen maatstaven. Wanneer je er samen met de moeder uit kan komen zou zelfs, de woonafstand even daargelaten, co-ouderschap (50/50) mogelijk zijn.

Een weekend per twee weken + 50% van de vakanties/vrije en feestdagen is een veel voorkomende omgangsregeling. Een voormalige gezinssituatie zoals je ex stelt, is hierbij totaal niet relevant. Als je daar vrede mee hebt, zou ik er dus zeker voor gaan.

Vanuit de situatie van waar je nu komt (wat overigens belachelijk weinig is), is een opbouwperiode zeker aan te bevelen om zo je dochter te laten wennen. M.i. kan dit echter best wat sneller, zolang maar iedere keer goed wordt gekeken dat je dochter geen problemen ervaart (zo ja, dan nog 1 a 2 weekjes extra voordat je naar volgende fase gaat). Dus ja, zo simpel kan het zijn.

Bovengenoemde regeling is ook vrij gebruikelijk bij een rechter; bijzondere omstandigheden daargelaten bijna het ongeschreven mininum. Mocht je die kant op gaan/moeten, vergeet dan zeker (nogmaals) gezag niet...
succes
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver

Bericht door succes »

Beste Forties.

Wat een fantastisch verhaal dat je je kind uiteindelijk in je leven hebt gekregen. Top dat jij je verantwoording neemt en ook een groot compliment voor de moeder dat ze vrijwillig heeft meegewerkt aan de erkenning en huidige omgang.

Ikzelf heb de erkenning en omgang van/met mijn kind helaas via een slepende procedure via de rechter moeten afdwingen.

Zo te lezen zit jij nog aan de HELE goede kant van de streep. Zorgt dat dat zo blijft! Je hebt omgang, je bent in speaking terms en je ziet je kind.

Je oriënteert je nu op het inzetten van een advocaat om "je zin te krijgen".
Ik zou dit in jouw situatie beslist niet aanraden. Besef goed dat het inzetten van een advocaat de situatie enorm kan verslechteren. De moeder zal zich er enorm door bedreigd kunnen voelen en de hakken in het zand kunnen gaan zetten. Dat moet je beslist zien te voorkomen. Probeer er onderling uit te komen is echt mijn tip.

Je schrijft ook dat jij als ondernemer graag de touwtjes in eigen handen hebt. Laat dat niet je valkuil worden.

Het zou wel eens heel goed kunnen zijn dat precies dit de angst van de moeder is. Kans groot dat ze bang is de controle over jullie kind kwijt te raken. Moeders denken geheel anders dan vaders. Ik zou je aanraden vooral heel veel te gaan/blijven investeren in de omgang en band met de moeder van je kind. Ik zou je aanraden haar veel vertrouwen te blijven geven. Haar doorlopend te complimenteren hoe goed ze voor je kind zorgt en hoe blij je bent dat je je kind ziet etc.

Laat haar merken dat je haar juist wilt helpen en ondersteunen om samen als ouders een fijne samenwerking te hebben. Wat zijn precies haar blokkades? Wat houdt haar nou echt tegen om de touwtjes qua omgang wat te laten vieren? Omschrijf heel duidelijk wat je intenties zijn zodat ze weet waar ze aan toe gaat geven als je om meer omgang vraagt.

Investeer ik het geven van dat vertrouwen en zet je ego aan de kant.

Misschien een stomme vraag, maar waarom wil jij de omgang verder uitbreiden? Heb je daar over nagedacht? Heb je je motivatie aan de moeder verteld?

Mijn tip is dat je het het beste vanuit het perspectief van je dochter kan bekijken en vertellen aan je ex. Als je zegt: ik heb zou graag zien dat ons kind haar vader wat meer zou zien komt heel anders over dan waneer je zegt: ik wil mijn kind meer zien.

Nu je kind zich meer bewust gaat worden van haar omgeving is daar een goed argument voor. De afgelopen jaren heb je een band weten op te bouwen met je kind en nu breekt er een nieuwe fase aan waar dit een rol speelt.

Als vader heb je overigens zeker rechten. Maar er is een grote kloof tussen recht hebben en recht krijgen. Het forum staat hier vol mee. Zolang het kan moet je niets met rechters en advocaten te maken willen hebben.
Een omgangsregeling nastreven van om het weekend en de helft van de vakanties zou een mooi streven zijn om de komende jaren naartoe te gaan werken. Zeker als er straks schoolvakanties zijn dan kan dat voor de moeder ook voordelen opleveren in de opvang tijdens bijvoorbeeld vakanties.

De allerbelangrijkste rechter is uiteindelijk de moeder. Als je haar vertrouwen kunt winnen en haar met kleine stapjes kunt laten zien dat je geen bedreiging voor haar bent dan kan je meer bereiken dan welke rechter dan ook.

Je schrijft dat de moeder een beetje mee wil gaan in je voornemens. Dat is toch geweldig? Koester dat en ga ermee aan de slag. Strooi met complimentjes en vraag welke ruimte ze in gedachte heeft.

Je kan misschien aangeven dat je het heel fijn zou vinden als het in de loop van de tijd een keer een nachtje slapen mag worden. Of ze daar voor open staat kun je vragen. Ga niet te snel. Geef de moeder de indruk dat ze full in control blijft en rek je omgang met hele kleine stapjes op zodat de moeder je kan bijhouden. Neem de tijd. Geef haar ook een fijn gevoel en stuur een berichtje dat het allemaal goed gaat als je je kind bij je hebt.

Ik denk dat je zeker niet te snel moet willen. Blijf investeren zoals je de afgelopen jaren al gedaan hebt. Ondertussen kan je wel aansturen op uitbreiding van de omgang zoals je voornemens bent.

Ik zelf heb mijn dochter voor het eerst gezien toen ze 6 maanden oud was. Vanaf dat moment 2 x per week 3 uurtjes. Dit alles onder begeleiding van een jaar durend mediation traject met vele ups en downs. Na een jaar zijn we begonnen met 1 volledige dag per week + 1 ochtend 3 uurtjes. Een half jaar daarna heeft ze voor het eerst een keer een nachtje bij me geslapen. Wat een feest!

Nu ben ik zover dat ik eens in de 6 weken een nachtje slapen heb. Dat hebben we afgesproken voor dit hele jaar 2017. De moeder vind het nu juist ook heel fijn. Heeft ze ook een keer een avondje vrij om wat leuks te gaan doen.

Ik heb aangegeven dat ik het volgend jaar dat wil uitbreiden met 4 x per jaar een weekend in 2018. De moeder gaat daar in mee.

Verder heb ik aangegeven dat ik in 2019 graag een weekje vakantie zou willen nastreven. En vanaf dat school gaan beginnen gaan we weer eens met elkaar kijken hoe we het gaan regelen.

Momenteel werk ik geweldig samen met de moeder. Ik heb sinds kort zelfs ook het ouderlijk gezag verkregen.

Kortom, een heel geleidelijke opbouw verdeeld over meerdere jaren en een geweldig resultaat na een uitzichtloos begin.

Hopelijk heb je wat aan mn tips.

Succes, wees geduldig en richt je op een onderlinge oplossing ipv de weg naar de rechter te zoeken.
Forties
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver

Bericht door Forties »

Bedankt voor jullie reactie en mijn verontschuldiging voor mijn stilzwijgen. Blijkbaar stonden mijn notificaties zo ingesteld dat er geen melding kwam bij reacties.

Inmiddels is er een geruime tijd verstreken en wilde ik toch even delen welke strategie ik gevolgd heb en wat de uitkomst hiervan was.

Na het plaatsen van mijn bericht heb ik contact gezocht met een advocaat en deze heeft een voorstel gemaakt van een omgangsregeling en deze bij de rechtbank neergelegd. Het gevolg was dat mijn ex ook een advocaat in de arm moest nemen. Er werd besloten om eerst mondeling overleg te hebben tussen beide partijen om te kijken of we er toch niet uit konden komen. Tot mijn verrassing vond de advocaat van mijn ex ons voorstel niet gek en koos zij ook onze zijde............ Nog nooit zoiets meegemaakt maar mijn ex werd door beide advocaten terechtgewezen. We hebben tijdens dit gesprek gelijk besloten dat mijn omgangsregeling werd uitgebreid naar een dag en dat we zouden toewerken naar een weekend in de 14 dagen. Afgelopen half jaar ben ik dan ook een zondag in de 14 dagen met mijn dochtertje op stap gegaan. Wegens priveomstandigheden (verbouwing/verhuizing) had ik niet echt een geschikte plek om haar te laten overnachten en heb ik dit zelf vooruit geschoven. De zaak ligt nog steeds bij de rechtbank maar wordt steeds aangehouden zodat als het toch blijkt dat de omgangsregeling toch niet naar mijn tevredenheid wordt uitgebreid ik de procedure niet opnieuw hoef op te te starten. Op deze manier heb ik een stok achter de deur.

Het moment is nu daar dat ik graag wil dat mijn dochtertje een nachtje komt slapen dus ik ben benieuwd of dit gesprek in alle redelijkheid gevoerd kan worden.

Mijn advocaat stelt echter voor om te zorgen dat er een overeenkomst komt over de zorgregeling en deze door de rechter te laten bekrachtigen. Mijn vraag is nu of dit gebruikelijk is? Wat mij betreft is een schriftelijke overeenkomst tussen de moeder en mij ook prima. Ik kan me voorstellen dat de verhouding met moeders er niet beter van wordt. Wat is jullie ervaring hierin?

Ik zal voortaan wat vlotter reageren ;-)
Onmacht
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver

Bericht door Onmacht »

Geweldig dat er een uitkomst is waar je vrede mee hebt en je je dochter ziet!

Voor wat betreft betreft bekrachtiging door de rechter, kort maar krachtig: Luister naar je advocaat!
Wat uitgebreider: Ja, dat is zeer gebruikelijk, feitelijk slechts een formaliteit indien geen verweer wordt gevoerd (en gezien je verhaal is er geen verweer te verwachten). Indien je je zorgen maakt wat dat betekent voor de onderlinge verstandhouding, zou je met je advocaat kunnen overleggen of een notaris een optie is. Volgens mij heeft dat namelijk in juridische zin dezelfde waarde als bekrachtiching door de rechter, maar dat weet ik niet 100% zeker.
Forties
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver

Bericht door Forties »

Inmiddels een voorstel gedaan richting de moeder en een afspraak gemaakt om dit te bespreken. Mijn voorstel is om 6 weken lang 1 overnachting te doen, daarna iedere week een nachtje en dan op 1 augustus te evalueren en een plan te maken voor het moment dat ze 4 wordt en naar school gaat. Nu kan ik haar ook doordeweeks nog ophalen dus dat zal uitdraaien op een heel weekend in de 14 dagen lijkt me.

Je hebt gelijk dat het beter is om de uiteindelijke regeling bij de rechter vast te leggen, op die manier kan ik tenminste ergens op terugvallen als er toch wat problemen ontstaan.

Een andere gedachte, die naarmate mijn band met mijn dochter sterker wordt, is om toch co-ouderschap te overwegen. Dit heeft wel enorme gevolgen voor mijn huidige woon/werk/sociale situatie dus het is niet een stap die ik zomaar durf te nemen. Uitsluiten wil ik het echter ook niet. Naar mate mijn dochter ouder wordt zal ze ook lid worden van sportclubs en vriendinnetjes krijgen waardoor dit een extra druk geeft op het weekend dat ze bij mij is.

Heeft er iemand ervaring om op wat oudere leeftijd, ze wordt 4 in september, over te gaan op co-ouderschap?
Marta
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver

Bericht door Marta »

Ik zou eerst die omgangsregeling vastleggen en een poosje zo doorgaan. Dat is al mooi als dat lukt.
En als dat goed werkt lijkt me zeker goed om te kijken of een co-ouderschap te doen is.
Wanneer het niet meer slechter kan gaan, kan het alleen nog maar beter gaan.
Forties
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver

Bericht door Forties »

Uit je reactie klinkt wel een bepaalde onmacht Marta. Het is toch best scheef dat ik blij mag zijn met bepaalde omgangsregelingen terwijl ik toch echt de vader ben.

Uit de gesprekken die ik met mijn advocate heb wordt ons voorstel kwa omgang en ouderlijk gezag vrij snel goedgekeurd door een rechter omdat er gewoon geen zaken bestaan die dit in de weg kunnen zitten. Ik krijg steeds meer de indruk dat rechtszaken niet worden doorgezet om een bepaalde angst of vanwege het kostenaspect.

Als ik mijn situatie bekijk doe ik dat ook. Ik wil de relatie niet zo onder druk zetten dat we niet of nauwelijks meer met elkaar praten maar ik heb wel erg het gevoel dat ik aan het lijntje gehouden word. Dit lijntje laat de moeder wel erg langzaam vieren maar in zo'n tempo dat het opbouwen van een relatie met mijn dochter alleen maar vertraging oploopt. Ze zit in een leeftijd dat het belangrijk is om haar nu juist zeer regelmatig te zien. Op het moment dat ik toch weer mijn advocaat inschakel lijkt alles weer in een stroomversnelling te komen. Vooral de onzekerheid en het iedere keer weer opladen voor een gevecht heeft invloed op mijn gestel. Wat mij betreft doet een rechter uitspraak en heb ik duidelijkheid of dit nu ten goede of slechte van de omgangsregeling is.
Marta
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver

Bericht door Marta »

Forties schreef: 13 mar 2018, 10:51 Uit je reactie klinkt wel een bepaalde onmacht Marta. Het is toch best scheef dat ik blij mag zijn met bepaalde omgangsregelingen terwijl ik toch echt de vader ben.

Uit de gesprekken die ik met mijn advocate heb wordt ons voorstel kwa omgang en ouderlijk gezag vrij snel goedgekeurd door een rechter omdat er gewoon geen zaken bestaan die dit in de weg kunnen zitten. Ik krijg steeds meer de indruk dat rechtszaken niet worden doorgezet om een bepaalde angst of vanwege het kostenaspect.

Als ik mijn situatie bekijk doe ik dat ook. Ik wil de relatie niet zo onder druk zetten dat we niet of nauwelijks meer met elkaar praten maar ik heb wel erg het gevoel dat ik aan het lijntje gehouden word. Dit lijntje laat de moeder wel erg langzaam vieren maar in zo'n tempo dat het opbouwen van een relatie met mijn dochter alleen maar vertraging oploopt. Ze zit in een leeftijd dat het belangrijk is om haar nu juist zeer regelmatig te zien. Op het moment dat ik toch weer mijn advocaat inschakel lijkt alles weer in een stroomversnelling te komen. Vooral de onzekerheid en het iedere keer weer opladen voor een gevecht heeft invloed op mijn gestel. Wat mij betreft doet een rechter uitspraak en heb ik duidelijkheid of dit nu ten goede of slechte van de omgangsregeling is.
Die onmacht voel ik inderdaad.
Ik heb ook dat gevoel van aan het lijntje gehouden worden. Alle juridische procedures en instanties werken langzaam. Wij als ouders voelen de urgentie het meest, dus die traagheid is frustrerend. En de tegenwerkende partij doet vaak alles om het nog verder te vertragen.
Ik begrijp precies wat je bedoelt hoe die slepende toestand en die onzekerheid invloed hebben op je gestel.

Probeer in ieder geval ook geregeld dingen te doen die je helpen om te ontspannen.
Wanneer het niet meer slechter kan gaan, kan het alleen nog maar beter gaan.
foolish
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver

Bericht door foolish »

Hallo Forties,

Ik snap dat je terughoudend bent over een juridisch proces om de relatie met moeder niet teveel onder druk te zetten. Ik heb het uiteindelijk toch gedaan omdat niets een normale omgangsregeling en het gedeeld ouderlijk gezag in de weg stond behalve een weigerachtige ex.

Sinds de rechtzaak en de mediation die daaruit voortvloeide is de relatie tussen moeder en mij juist verbeterd, we weten waar we aan toe zijn en we kunnen leven met de huidige regeling.
Belangrijk is wel in dit geval dat je bij de feiten blijft en niet met modder gaat gooien, daarmee raakt een relatie onherstelbaar beschadigd denk ik.
Persoonlijk vind ik een weekend in de 14 dagen echt onacceptabel weinig om een band op te bouwen met mijn dochter (dit stelde mijn ex voor).
Forties
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver

Bericht door Forties »

Hi Foolish,

Je hebt zeker gelijk, moddergooien brengt natuurlijk helemaal niets. Ik blijf me er over verbazen wat een moeder nou drijft om een dochter bij haar vader weg te houden. Alsof er maar 1 weg naar Rome is............die van moeder.

Uiteindelijk heb ik een deadline gezet en wel afgelopen maandag. Moeders blijft volhouden dat ze niet akkoord gaat met mijn voorstel. Vandaag is er een brief naar de rechtbank gegaan en komt het binnen 3 maanden voor. Ik vraag me wel af wat moeders allemaal in de strijd gaat gooien in het verweer.

Een weekend in de 14 dagen is natuurlijk ook veel te weinig. De reisafstand (1 uur heen en een uurtje terug zonder spits) maakt het heel lastig om dit uit te breiden. 1 keer in de 14 dagen haal ik haar op zondag op en breng haar ook weer naar huis. Dat is toch 400km bij elkaar en 4 uur in de auto. Daarop volgende week ga ik op maandag een middagje op stap en blijf dan in de regio, dat is 200km en 3-4 uur in de auto........

Een band opbouwen is super belangrijk en alles zal dan veel gemakkelijker gaan. Moeders blijft in verweer dat de band nog niet sterk genoeg is maar biedt ook niet de mogelijkheid om meer tijd met haar door te brengen. Misschien moet ik toch eens de toverstaf van mijn dochter gebruiken....
Forties
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver

Bericht door Forties »

Zo, het is weer tijd voor een up-date.

Begin dit jaar ben ik dus een gerechtelijke procedure gestart welke eindelijk deze week is gepasseerd. Wat wilde ik hebben dat er zou veranderen in de omgang.

1. 1 Keer in de 14 dagen ophalen op vrijdag en zondagavond weer bij moeders brengen.
2. 1 Keer in de 14 dagen een middag met haar besteden. Het gaat hierbij om de weken dat ze geen weekend bij mij is. Ik heb gekozen voor de vrijdagmiddag zodat er steeds een week tussen de contactmomenten zit.
3. Ouderlijk gezag

Nou de rechter heeft me in alle gevallen in het gelijk gesteld. Wel is het zo dat er een opbouw moet plaatsvinden wat me niet meer dan logisch lijkt. Er was iemand van kinderbescherming aanwezig (dit gebeurt geregeld en is niet aangevraagd door 1 van de partijen) en ook zij gaf een advies wat aansloot bij hetgeen ik graag zou willen.

Als bonus begon de rechter zelf over het halen/brengen terwijl ik dit niet had ingebracht. Hij stelde voor dat moeders haar dochter zou brengen en ik haar zou terugbrengen. Dat scheelt toch weer 200km/2 uur reistijd.

Wel moeten we ons aanmelden bij het CJG zodat zij de opbouwperiode en informatievoorziening/communicatie kunnen begeleiden. Ik kan dit alleen maar toejuichen zodat moeders van een derde partij hoort wat er precies van haar verwacht wordt.

Mijn dochter is 1 september voor het eerst naar school gegaan en ik had verwacht dat dit vertraging zou opleveren voor de ingang van de opbouw. Deze rechter zag dit echter niet zitten en stelde voor om met de herfstvakantie iig een eerste verwachting voor te stellen. Het voelde als windkracht 12 in mijn rug ;-)

Als ik nu achteraf terugkrijg vind ik toch dat ik te terughoudend ben geweest. De relatie met moeders fris en fruitig houden en toch zaken gedaan krijgen valt niet mee. De kostbare tijd die verloren is gegaan waardoor mijn relatie met mijn dochter toch niet zo ver is dan wenselijk. Zeker de eerste 4 levensjaren zijn zo belangrijk om veel contact met zo'n klein te hebben. Nu het moment is aangekomen om te blijven slapen ervaar ik vanuit mijn dochter (veel) weerstand welke voorkomen had kunnen worden. Nu komen we hier ook wel doorheen maar het had ook eenvoudig gekund. Ik had veel eerder de weg naar de rechter moeten pakken om duidelijkheid te verschaffen naar alle partijen.

Verder kan ik mijn advocate erg aanbevelen. Ze weet van wanten en is een pittige dame die zelfs nog veel voortvarender was dan ik. Een dame die niet alleen alles gerealiseerd heeft wat ik me kon wensen maar ook regelmatig artikelen e.d. stuurde over onderwerpen die me nog meer overtuigde dat ik de juiste weg bewandelde. Marieke Veken (Rischen en Nijhuis advocaten) in rotterdam
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver

Bericht door Condat47 »

Wat een mooi resultaat. Ben wel benieuwd wat het CJG nu voor je kan betekenen ivm de communicatie.
Hier kunnen wij namelijk niemand voor vinden die de communicatie een beetje in goede banen kan sturen.

Of terwijl, steeds eenrichtingsverkeer, geen antwoorden op mails, geen overdrachtsmoment, geen informatie van school enz.
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver

Bericht door BetsLenie »

Inderdaad mooi resultaat. CJG of jeugdbeschermer maakt niet uit. Alles hangt af van de persoon die je treft. Hoe ervaren die is ook vooral.
Veel succes.
Forties
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver

Bericht door Forties »

Om eerlijk te zijn maak ik me niet zo druk om het CJG. Deze partij is vooral toegewezen doordat moeder mij te weinig informeert en graag de beslissingen zelf wil nemen. Ik denk dat de uitkomst ook vooral te maken heeft hoe je jezelf opstelt. Als je de rust bewaart, redelijk opstelt en niet met modder gaat gooien zie je dat de andere partij vaak gefrustreerd raakt en haar ware aard gaat tonen. Daarnaast moet ik zorgen dat ik zaken zelf in de hand heb. Ik kan regelmatig een gesprek met school hebben, moeder bestoken met vragen als ze naar mijn gevoel te weinig info geeft en als het allemaal niet werkt niet aarzelen om weer naar de rechter te stappen. Het kost niet alleen mij geld maar ook haar en ze weet inmiddels (hoop ik) dat het weinig zin heeft om zomaar je hakken in het zand te zetten.

Ik denk dat juist het laatste iets is wat moeders regelmatig doen. Zij hebben de macht zolang er geen rechter aan te pas komt en als vader zijnde kan je niets anders doen dan het ondergaan.
Plaats reactie