NIFP ervaringen?

Plaats hier alles wat te maken heeft met omgangsregelingen.
Bent u tevreden?, is er iets mis? wat gaat er mis enz.
Plaats reactie
IlsedeH
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver

NIFP ervaringen?

Bericht door IlsedeH »

Hallo iedereen,

Ik ben een moeder van twee kinderen van 7 en 6 uit een vorige relatie.
Tijdens onze relatie deed mijn ex niets met de kinderen, maar ging ineens veel feesten en bleef soms dagen weg.
Daarom heb ik besloten om uit elkaar te gaan en ben ik met de kinderen bij mijn ouders gaan wonen. ik heb hem tot in den treuren moeten stimuleren om de kinderen te zien.
Nadat vrienden en ik mijn ex aangeraden hadden om toch eens naar een psychiater te gaan ivm zijn tekort aan empathisch vermogen is daar een diagnose uitgekomen, Narcistisch antisociaal en borderline.
4 jaar lang heb ik geprobeerd om hem een band te laten krijgen met de kinderen. iedere x was er weer een andere vriendin in huis of woonde er een andere huisgenoot. De kinderen hadden geen eigen kamer.
De kinderen wilden niet meer gaan en waren ongelukkig zeiden ze. Nadat de tweede vriendin van mijn ex mij huilend opbelde en vertelde hoe vervelend hij deed, heb ik de kinderen(in overleg met huisarts en psycholoog) niet meer laten gaan.

uiteindelijk wilde hij mij een dwangsom opleggen via de rechtbank--dit is niet gelukt

Uiteindelijk is de Raad voor de Kinderbescherming er bij gekomen.
Mijn ex wilde geen inzage geven in het dossier van de psychiater, maar door de informatie die de huisarts heeft gegeven, heeft de Raad toch besloten het NIFP in te schakelen.
Zij gaan hem nu helemaal onderzoeken.
Ondertussen moet ik binnenkort naar JUZT voor oudergesprekken en de kinderen gaan daar begeleide omgang krijgen met hem.

Ik ben absoluut voor gelijkwaardig ouderschap enz. Maar in deze is het een gevaar voor de kinderen.

Wie heeft er ervaring met een onderzoek van het NIFP enz.

Groeten
mrniemand
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver

Re: NIFP ervaringen?

Bericht door mrniemand »

Hallo IlsedeH,

Ik ben als vader in afwachting van een beslissingsdiagnostiek welke uitgevoerd zal worden door het NIFP. Mijn ex weigert hieraan mee te werken, ikzelf heb mijn akkoord gegeven en getekend, alweer een jaar geleden...

Houd rekening mee met het feit dat er een aantal varianten van onderzoeken zijn die het NIFP kan aanbieden. Ik verwijs je naar hun site voor deze mogelijkheden. Maar voorzover ik weet, is het zo dat het NIFP-onerzoek niet enkel gericht is naar enkel de vader, de moeder of het kind. Met name een beslissingsdiagnostiek (uitsluitsel geven over of bijv. een omgang met een ouder in het belang van het kind is, of in hoeverre een gezamenlijk gezag uivoerbaar en in het belang van het kind is) wordt het complete gezin onderzocht en niet enkel een individu.

Vooraf dient de opdrachtgever (in mijn geval een GI, gecertificeerd instelling) de onderzoeksvragen te definieren. Het NIFP-onderzoek kan enkel doorgang vinden als BEIDE ouders hun instemming hebben verleend en beiden hun akkoord hiervoor hebben getekend.

Je ex kan wel op voorhand aangeven dat hij geen toestemming zal geven voor zijn medisch dossier, het NIFP zal dit dan meenenemen in hun bevinding en dit zal niet in zijn voordeel werken.

Mijn tip aan jou zal zijn: werk gewoon mee en heb vertrouwen in het NIFP-onderzoek.

Sterkte en heel veel succes,

mrniemand
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have...
jverroen
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver

Bericht door jverroen »

NIFP onderzoek is (soms) zeer onvoorspelbaar. Bij mij is de NIFP aanvraag door Jeugdzorg ingang gezet omdat moeder de omgang traineerde. Er was een opbouw naar een fatsoenlijke regeling gaande en het leek of Jeugdzorg zich door het NIFP "gedekt wilde". Ik had alle vertrouwen maar heb een traumatische ervaring. Eea is erg afhankelijk van de onderzoeker, dit is veelal 'een' gz-psycholoog. Moeder had een eerste onderzoeker afgewezen ( volgens moeder niet kundig genoeg) maar had een goede klik met de tweede. Ik niet, deze mevrouw begon mij onmiddellijk de les te lezen, ik was er niet voldoende geweest tijdens de zwangerschap en ze 'zag' geen zelfreflectie. het was een naar gesprek. Vervolgens heeft deze 'onderzoekster' heeft mij 30 ( ja dertig) minuten met mijn 7 jarige dochter bij SaVe (jeugdzorg) geobserveerd en kwam tot de stellige conclusie dat ik een matige opvoeder was en dat er een ongemakkelijke sfeer was(!). De onderzoekster rapporteerde dat ik mijn dochter ( 3 weken niet gezien) met uitgestrekte armen begroette en oordeelde dat mijn dochtertje door de uitgestrekte armen nu min of meer werd gedwongen om naar me toe te komen (!!) ze hoorde helaas niet dat mijn dochter vroeg wanneer ze weer bij me thuis mocht komen. Advies: Omgang volledig stoppen.
mrniemand
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver

Bericht door mrniemand »

jverroen,

Spijtig om te lezen dat je een traumatische ervaring hebt gehad met het NIFP-onderzoek.
Een NIFP-onderzoek is idd soms heel erg onvoorspelbaar.
Ik ken jou zaak niet, maar ik weet dat voordat men een NIFP-onderzoek wil laten uitvoeren, normaliter een hele traject voorafgaand loopt, immers het schijnt een hele dure onderzoek te zijn die men niet zomaar gaat toekennen.

Vreemd dat de onderzoeker jou de les leest en dat je als matige opvoeder werd bestempeld. Waarop is de 'waarneming' van de onderzoeker op gebasseerd? Kan de andere ouder zomaar een onderzoeker afwijzen? Is het dan niet zo dat je daardoor geen vertrouwen hebt in het NIFP(onderzoek) en dat daardoor de onderzoeksaanvraag retour gaat naar de opdrachtgever (de ouder werkt dus niet aan het onderzoek mee)? Ik kan mij heel goed voorstellen dat je hierdoor een nare ervaring hebt gehad. Heb je dit kenbaar gemaakt aan de onderzoeker? Bij mij (3-tal contact momenten van 1,5 uur bij mij thuis en allen in bijzijn van mijn nieuw partner) vroeg de onderzoeker, waaruit blijkt dat ik mezelf als een goede ouder zag of waaruit blijkt dat ik mijn gezag op een goede wijze uitvoer, waaruit blijkt dat mijn kind het fijn vindt om mij te zien bij het omgangshuis etc etc, Ik moest zelf met voorbeelden/onderbouwingen komen. Er werd geen enkele invulling gedaan door de onderzoeker zelf.

Ook bij mij zou een interactieobservatiemoment met mijn kind plaatsvinden, helaas is dit niet doorgegaan aangezien de andere ouder de observatiemomenten heeft afgezegd. Het was aanvankelijk de bedoeling dat de observatiemoment 1,5 uur zou duren waarvan de eerste helft in teken staat van een opdracht in de vorm van een spel en de andere helft kon ik samen met mijn kind zelf invullen. Jammer dat dit niet is doorgegaan maar staat geheel in lijn met de verwachtingen van mij over de andere ouder.

Het feit dat je jou dochter met uitgestrekte armen begroette is niets anders dan dat dat de standaard ritueel is, dit geldt i.i.g. voor mij.
Als dit door de onderzoeker gezien wordt als dat het kind hierdoor gedwongen wordt om naar de ouder te komen, dan is er een verschil van inzicht en dat mag. Heeft de onderzoeker dan gevraagd aan je dochter wat zij hiervan vindt (prettig of onprettig)? Ik zou dit zeker terugkoppelen. En v.w.b. het advies om de omgang volledig te stoppen, daar moet veel meer bij komen kijken, lijkt mij...

Ik adviseer je om in ieder geval je ervaring van het onderzoek (schriftelijk) kenbaar te maken aan de onderzoeker gedurende het (afsluitende) adviesgesprek. Geef aan waar je het niet mee eens bent en waarom.

Succes lotgenoot.
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have...
Plaats reactie