Omgang en Corona

Plaats hier alles wat te maken heeft met omgangsregelingen.
Bent u tevreden?, is er iets mis? wat gaat er mis enz.
Plaats reactie
Boggie
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver

Omgang en Corona

Bericht door Boggie »

Na een hele dag bellen met Juridisch Loket, GGD, Veilig Thuis en mijn partner wil ik hier toch even mijn verhaal zetten. Om het kwijt te zijn, maar ook om hetgeen wat ik vandaag heb geleerd met jullie te delen.

Mijn stiefzoon S zou morgen na 2,5 week weer bij mij en mijn partner komen. Vanwege een studiedag zou hij blijven slapen en er ook donderdag zijn.
Nu is het zo, dat wij om diverse redenen vorige week in een hoogrisicogebied in het buitenland zijn geweest. We hebben ons netjes aan de regels gehouden, zijn inmiddels 8 testen in 2 weken verder, allen negatief en daarnaast ook nog eens gevaccineerd en hebben we eerder dit jaar corona gehad. Vorige week is de stiefzoon thuisgebleven omdat zijn zusje zwakke luchtwegen had, maar na 8 negatieve testen lijkt het mij dat het wel goed zit.

Nu kwam vanuit de ex de eis dat we een PCR test bij de GGD moesten doen, voor zij haar zoon aan ons meegaf. Wij gaven aan dat er meerdere negatieve zelftesten zijn gedaan afgelopen week, en dat we nog een test bij de GGD niet nodig vonden. We hebben een fout gemaakt; blijkbaar mag je de quarantaine na dag 5 alleen opheffen na een GGD test. Onze fout, verkeerd begrepen in het oerwoud van tegenstrijdige adviezen en regels.

Omdat het gedwongen worden tot het doen van een test op straffe van het niet zien van je zoon toch wel heftig voelt, ben ik advies in gaan winnen. Juridisch loket; nee mevrouw, er mogen geen eisen worden gesteld aan de omgangsregeling anders dan door de rechter en zij mag u niet dwingen tot het doen van een test, dit is ook nog eens inbreuk op uw eigen keuzevrijheid en lichaam. Daarnaast geldt de quarantaine niet voor kinderen tot 12 jaar tenzij er klachten zijn of een besmetting is binnen het huishouden.

Was de ex het niet mee eens en kwam met een verhaal dat dat advies nooit gegeven had mogen worden, na eigen navraag bij het JL.

GGD; waarom wil u een afspraak maken? Omdat het moet. Ja maar mevrouw, dat mag helemaal niet. Niemand mag u dwingen tot het doen van een test tenzij het de overheid is.

Dat denkt de ex dus ook, dat ze de overheid is of er boven staat.

Veilig Thuis: Nee mevrouw, zij mag die eis niet stellen en is in gebreke als ze de omgangsregeling niet nakomt. Kinderen tot 12 jaar vallen niet onder de regeling voor quarantaine, tenzij ze zelf ook in het risicogebied zijn geweest. Daarnaast is uw quarantaineperiode morgen of donderdag voorbij, het is maar net welke dag je als dag 1 telt. Ook heeft u al 3x negatief getest in de afgelopen 6 dagen dus het risico is nihil. Wat betreft de 5-10 dagen en de GGD test, dat klopt, maar heeft geen invloed op de omgangsregeling zelf. Daarnaast ben ik beroepsmatig uitzondering op de quarantaineplicht.

De ex; houdt mijn stiefzoon gewoon thuis morgen en donderdag, tenzij we alsnog een PCR test gaan doen.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige

Re: Omgang en Corona

Bericht door ll2014 »

Boggie schreef: 14 sep 2021, 16:22 De ex; houdt mijn stiefzoon gewoon thuis morgen en donderdag, tenzij we alsnog een PCR test gaan doen.
Misschien maar een kort geding aanspannen tegen ex? Als ze dit soort dwaasheden gelooft dan is een terechtwijzing door de rechter misschien de enige methode...
Boggie
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver

Re: Omgang en Corona

Bericht door Boggie »

ll2014 schreef: 15 sep 2021, 23:21
Boggie schreef: 14 sep 2021, 16:22 De ex; houdt mijn stiefzoon gewoon thuis morgen en donderdag, tenzij we alsnog een PCR test gaan doen.
Misschien maar een kort geding aanspannen tegen ex? Als ze dit soort dwaasheden gelooft dan is een terechtwijzing door de rechter misschien de enige methode...
Als ik een enorme zak geld onder mijn bed had liggen, was dat het eerste wat ik gisteren had gedaan.
Maar helaas.
Plaats reactie