Wel of geen aangifte doen? onttrekken ouderlijk gezag buitenland.

Plaats hier alles wat u met wetgeving te maken heeft.
Dit kunnen onderwerpen over de huidige wetgeving zijn of voorstellen voor nieuwe.
Plaats reactie
ErikJansen
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jul 2018, 20:10

Wel of geen aangifte doen? onttrekken ouderlijk gezag buitenland.

Bericht door ErikJansen »

Lang verhaal kort

Kind zou naar vader komen, maar krijgen discussie met moeder (chantage en ontzegt daarmee omgang). Vader houd vast aan regeling en houd moeder verantwoordelijk. Moeder speelt het via kind en kind belt af dat ze niet wil komen (haat vader), maar kind verspreekt zich dat er reisje naar buitenland gaat plaatsvinden in zijn weekend. Vader geeft aan richting moeder dat hier geen overleg over heeft plaatsgevonden en of toestemming is gevraagd, gaat niet akkoord en maakt dat meermaals duidelijk o.a. via mail. Vader besluit na meerdere berichten vanuit kind, om kind niet op te halen om verdere escalatie te voorkomen met kind (moeder speelt voortdurend berichtgeving door aan kind). Kind komt weekend niet naar vader en vertrekt later in dat weekend naar buitenland (vader kan dat bewijzen). Vader spreekt uit naar moeder dat er vermoeden is dat kind in het buitenland is en vraagt om reactie, maar krijgt deze niet.

Vader belt met advocaat on na te gaan wat zijn opties zijn. Vader licht toe dat hij geen conflict wenst maar moeder steeds een stapje verder gaat, zo ook nu weer.

Een van de mogelijkheden die worden besproken is aangifte doen van onttrekken het ouderlijk gezag. Door aangifte te doen komt er officieel vast te liggen dat moeder regels overtreed. Vader is erg terughoudend met aangifte doen, maar ziet eigenlijk geen andere optie en grens is bereikt.

Vader heeft regelmatig aangegeven dat de regeling niet goed meer aansluit. Moeder geeft aan dan maar naar de rechter te moeten stappen en gooit daarmee de deur regelmatig dicht.

Wat is verstandig? Bij aangifte zal ook melding worden gedaan bij instanties en onbekend wat daar mogelijke gevolgen van zijn. Vader is ook bang dat relatie met kind zo nog verder onder druk komt te staan, daar moeder zal aangeven dat vader uit is om moeder aan te vallen of wat moeder er ook van maakt. Wel staat vast dat dit zo niet verder kan en moeder een halt moet worden toegeroepen.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Wel of geen aangifte doen? onttrekken ouderlijk gezag buitenland.

Bericht door Leermoment »

Dit is altijd lastig. Als je niks doet, gaat het alleen maar verder en doe je wel wat, escaleert het ook. In dit geval zou ik wel aangifte doen omdat moeder steeds meer ruimte pakt en kind gebruikt in het conflict. Bouw een dossier op en mocht het tot een gerechterlijke procedure komen, ben je iig voorbereid.

Voor de relatie met het kind kan ik alleen maar adviseren het kind niet te betrekken bij het conflict. Nooit negatief praten over de moeder. Zelfs een beetje positief praten is volgens mij heel verstandig. Maak er een leuke tijd van als kind bij vader is en vader moet laten zien dat hij de beste vader is die er bestaat. Kortom, genieten van ( en met ) het kind op momenten dat het kind er is. Het kind nooit betrekken bij het conflict.
Jens
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 okt 2016, 09:20

Re: Wel of geen aangifte doen? onttrekken ouderlijk gezag buitenland.

Bericht door Jens »

Je kunt volgens mij ook een melding maken bij de politie. Dit wordt volgens mij niet doorgespeeld naar je ex, dus voor nu hou je de situatie dan rustig. Als ze doorgaat, en je hebt een aantal meldingen, kun je dit om laten zetten naar een aangifte. En dan zal het inderdaad wel gaan escaleren, maar dan heb je in ieder geval een dossier.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Wel of geen aangifte doen? onttrekken ouderlijk gezag buitenland.

Bericht door Leermoment »

Als je een melding maakt, wordt dat wel doorgespeeld aan de instanties. Zo heb ik een melding gemaakt van huisvredebreuk en mishandeling en toen hebben we beide met iemand van Veilig Thuis een gesprek gehad. Ex komt daar dus zeker achter. Maar is wel een mogelijkheid. Niet mijn advies.
Onmacht
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 114
Lid geworden op: 31 dec 2015, 00:59

Re: Wel of geen aangifte doen? onttrekken ouderlijk gezag buitenland.

Bericht door Onmacht »

Zeker aangifte doen van onttrekking vanwege dossiervorming maar vooral ook omdat het buitenland betreft. Dat is écht een grens die niet gepasseerd kan worden m.i.

Ik heb meermaals aangifte van onttrekking aan gezag gedaan. Geen idee of het vanuit politie bij de instanties zoals veilig thuis etc is terecht gekomen (ja uiteindelijk wel, maar dat heeft andere reden) maar als dat zo is hebben ze er iig niets mee gedaan. (en mijn kinderen zijn nog erg jong)
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Wel of geen aangifte doen? onttrekken ouderlijk gezag buitenland.

Bericht door Leermoment »

Er is een meldingssysteem waarbij kindsignalen worden geregistreerd. Denk aan afwijkend gedrag op school en meldingen bij politie. School moet afwijkend gedrag in dat systeem melden en de politie ook. Indien er meerdere meldingen zijn, kan Veilig Thuis contact opnemen. Niet dat je veel hebt of te vrezen hebt aan Veilig Thuis maar dat is een ander verhaal. Bij ons was het meer aanhoren en dossier afgewerkt. Ik wilde dat er meer actie ondernomen werd maar daar begonnen ze niet aan. Na veel aandringen 1 slappe poging om SAVE in te schakelen maar daar bleef het dan ook bij. Ik heb zelf Veilig Thuis nog gevraagd te helpen bij ouderschapsbemiddeling maar ex heeft dat uiteindelijk afgezegd.
Plaats reactie