gevaarlijke voorlichtingsfilm op rechtspraak.nl

Heeft u een onderwerp waarover u denkt dat hierover gediscussieerd kan worden, dan kan dit hier.
Plaats reactie
Robbin
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jun 2019, 19:15

gevaarlijke voorlichtingsfilm op rechtspraak.nl

Bericht door Robbin »

Wat vinden jullie van deze voorlichtingsfilm op de website van de Raad van Rechtspraak?
https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/ ... sprek.aspx
Let op:
De context is heel erg gevoelig. Het gaat hier om een voorlichtingsfilm (sic!) voor puberkinderen in de leeftijd 12-16 die alleen met een rechter gaan praten en in dat gesprek per definitie moeten kiezen vóór de ene ouder en tégen de andere ouder. Dit levert heel veel gewetensnood en stress op. Kinderen zullen en gaan zich vooraf oriënteren en zullen dan dit filmpje gaan bekijken. In de context van lopende rechtszaken is de suggestieve inhoud van dit filmpje zeer gevaarlijk. Het zal direct invloed hebben op de uitkomst van lopende rechtzaken -- en zal dat helaas al hebben gehad op afgeronde zaken. Of zie ik spoken?
neeisnee
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:04

Re: gevaarlijke voorlichtingsfilm op rechtspraak.nl

Bericht door neeisnee »

Ik heb het filmpje nog niet bekeken, maar wat ik wel weet is dat bij een kennis de kinderen achter gesloten deuren hun zegje konden doen zonder ouders erbij. Echter kregen de ouders achteraf een afschrift van wat er gezegd was. Dat vind ik ook bijzonder kwalijk. Als gevolg wou de vader destijds zijn zoon niet meer zien omdat die voor moeder koos.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: gevaarlijke voorlichtingsfilm op rechtspraak.nl

Bericht door ll2014 »

neeisnee schreef: 07 aug 2019, 13:29 Echter kregen de ouders achteraf een afschrift van wat er gezegd was. Dat vind ik ook bijzonder kwalijk.
Dat is zeker niet gebruikelijk, wel is aan de hand van een uitspraak van een rechter en ook al tijdens de zitting natuurlijk wel het één en ander af te leiden.
Gebruikersavatar
mrniemand
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 aug 2016, 11:50

Re: gevaarlijke voorlichtingsfilm op rechtspraak.nl

Bericht door mrniemand »

Mijn dochter is onlangs als 10-jarige uitgenodigd door de kinderrechter. Bijzonder geval dit.
Aanvankelijk liet de KR, bij een zitting voorafgaand het gesprek (2 weken eerder plaatsgevonden) weten niet de voorkeur te geven het gesprek te laten plaatsvinden, vanwege haar jonge leeftijd.

Ik wist dat mijn ex onze dochter probeerde te indoctrineren. Echter heb ik te kennen gegeven dat ik vind dat een gesprek geen kwaad kon indien daadwerkelijk blijkt dat de behoefte vanuit mijn dochter kwam en niet vanuit iemand anders. De gezinsvoogd heeft bevestigd dat het vanuit onze dochter kwam. De KR heeft uiteindelijk mijn dochter uitgenodigd. En een gesprek heeft plaatsgevonden.

Ik ben blij om te vernemen dat de KR door had dat mijn dochter allerlei dingen zei die buiten haar eigen belevenis zijn heeft ‘plaatsgevonden’. Voorbeeld: de angst dat ik plotseling bij onze dochter haar school zou verschijnen, of andere dingen die waren ‘voorgevallen’ (wat niet heeft plaatsgevonden). En ondanks dat mijn dochter had aangegeven mij ‘niet’ te willen zien, had de KR besloten om de herstelcontact z.s.m. op gang te zetten en dat zij als KR er begrip voor had dat mijn dochter mij niet wilde zien vanwege de ‘angsten’ van de moeder die haar leven beïnvloedde en die impact had op het welzijn van onze dochter.

Hulde aan de KR die dit door had. Ik hoop dat andere lotgenoten ook deze ervaring kunnen delen.
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have...
Plaats reactie