Welke invloed heeft Wajong

Heeft u het LBIO in uw nek gehad. Schrijf hier uw ervaringen.
Plaats reactie
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Welke invloed heeft Wajong

Bericht door Leermoment »

Beste,

Sinds een tijdje heb ik een vriendin. Zij heeft een heel naar verleden gehad en veel foute keuze’s gemaakt in het verleden. Ze heeft een Wajong uitkering vanwege psychische problemen. Ze heeft twee kinderen die bij haar wonen en vader, die redelijk ver weg woont, ziet de kinderen veel in de weekenden. De vader is al ruim twee jaar bezig om moeder psychischonder druk te zetten en moeder zit er al heel lang doorheen. Veilig thuis is 1 keer bij moeder geweest en daarna nooit meer. Was niet nodig. Nu moeder heeft aangegeven iemand ( mij dus ) te hebben ontmoet die ze aan de kinderen gaat voorstellen, doet vader nog moeilijker. Nog meer verwijten dat ze een slechte moeder is. Onverantwoordelijk en dergelijke. Er is geen omgangsregeling vastgesteld door de rechter. Dit hebben zij onderling afgesproken. Nu dreigt vader de kinderen niet thuis te brengen omdat er eentje ziek met papa mee was gegaan. Beetje verhoging maar wel vroeg wakker en vrolijk aan het spelen toen vader kwam. Vader zegt vandaag 1 kind thuis te houden.

Moeder gaat proberen onderling betere en duidelijkere afspraken te maken. Het is wel zo dat vader steeds meer afpakt en zij te moe is om grenzen te stellen en graag in harmonie alles wil regelen. Vader maakt daar handig gebruik van.

Nu de vraag waar moeder zo bang voor is. Stel, zij gaat grenzen stellen. Afspraak is afspraak en vader moet zich daar aan houden. Zo niet, dan via de rechter afdwingen. Hoe kijkt een rechter naar deze Wajong situatie? Heeft een Wajong om psychische redenen een grote invloed? Zij is niet gek of gevaarlijk. Alleen erg moe. Tegen een burn out aan zeg maar. Wie kan er iets over vertellen? Of tips geven?

Alvast bedankt.
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Welke invloed heeft Wajong

Bericht door Condat47 »

Hoi Leermoment,

Zou mediation is dit geval iets voor je vriendin zijn. Juist omdat vader 'handig' gebruik maakt van de zwakte van de moeder zou een mediator juist voor balans in de zaak kunnen zorgen. Afspraken op papier brengen rust en duidelijkheid en deze laten bekrachtigen door de rechter. Wie weet is dit voldoende om vader in te laten binden en moeder minder onder druk te zetten.

Wie weet heb je iets aan deze tip.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Welke invloed heeft Wajong

Bericht door Leermoment »

Hoi Condat47,

Dat voorstel is al verstuurd. Helaas nog geen reactie. Ik heb goede hoop dat ze xonder tussenkomst van de rechter tot duidelijke afspraken kunnen komen. Toch zou ik wel graag willen weten hoe een rechter tegen zo’n Wajong stempel aankijkt. Enerzijds nieuwsgierigheid van mijn kant, anderzijds om vriendin te informeren.
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Welke invloed heeft Wajong

Bericht door Condat47 »

Hallo Leermoment,

Het is dus even afwachten op de reactie van vader op voorstel mediation. Ondertussen heb ik al geleerd dat instanties, advocaten en rechters het fijn vinden dat je minimaal 2 x een voorstel doet voor mediation. Eerste keer negatief, antwoord: wat jammer dat je niet aan mediation wil mee werken maar toch denk ik dat het beter is er samen uit te komen. Zou je hier a.u.b. toch nog een keer over na willen denken en mij uiterlijk ... willen laten weten of je alsnog akkoord kan gaan.
Ondertussen heb ik al ondervonden dat 1 van de eerste vragen bij instantie's is: wat heb je er ZELF al aan gedaan om tot afspraken te komen.

Wil vader tot twee keer toe niet meewerken aan mediation dan denk ik dat er niets anders opzit om de bestaande en goedlopende omgangsregeling op te laten stellen door de advocaat en vader verzoeken hiermee akkoord te gaan. Is er wel een ouderschapsplan opgesteld? Verzamel vooral veel feiten. Loopt de omgangsregeling goed. Hoe vaak is deze niet toegepast en waarom enz. Zorg dat je kan aantonen dat deze goed loopt. Hoe lang wonen kinderen al bij moeder? Hoe gaat het op school met de kinderen? Verzamel zo veel mogelijk positieve info dat stel dat het toch tot een rechtszaak komt je goede argumenten heb om de omgangsregeling zo te laten zoals deze is.

Succes.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Welke invloed heeft Wajong

Bericht door Leermoment »

Bedankt voor de reactie Condat47. Op mediation is niet afwijkend gereageerd. Hopelijk gaat de mediation op korte termijn starten.
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Welke invloed heeft Wajong

Bericht door Condat47 »

Hallo Leermoment,

Op de site van 'herken ouderverstoting' staat nu een mooi voorbeeld van een ouderschapsplan waar je veel aan zou kunnen hebben.
Gebruik deze tijdens de mediation om tot goede afspraken te komen.

Hou vinger aan de pols. Neem zelf initiatief, duurt het erg lang dat de madiation start, informeer dan wanneer deze gaat starten bij de mediator. Zorg dat je er op gepaste wijze kort op zit.

Succes.
Plaats reactie