Psychische gesteldheid m of v invloed op omgangsregeling?

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Zus
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 44
Lid geworden op: 07 jul 2016, 18:20

Re: Psychische gesteldheid m of v invloed op omgangsregeling?

Bericht door Zus »

Even een korte update: het argument dat ex teveel stress zou hebben is inmiddels van de baan. Ze moeten nu dus -onder begeleiding- in gesprek met elkaar. Ik ben erg benieuwd wat dat gaat opleveren. Ik hoop op een goede afloop, maar gezien onze ervaringen tot nu toe (met zowel ex als 'hulpverleners') ben ik sceptisch. We gaan het zien.
Gebruikersavatar
mrniemand
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 aug 2016, 11:50

Re: Psychische gesteldheid m of v invloed op omgangsregeling?

Bericht door mrniemand »

Zus schreef: 17 mar 2018, 14:37 Even een korte update: het argument dat ex teveel stress zou hebben is inmiddels van de baan. Ze moeten nu dus -onder begeleiding- in gesprek met elkaar.
En in zo een situatie vraag ik mij nu af als je een ex hebt met de instelling van: 'ik kan niet, ik wil niet en ik weiger', wat dan? Bestaat er een dwangmaatregel om zo een gesprek af te dwingen? Bij een ots is dat via een schriftelijk aanwijzing, hoe zit dat in zo een situatie van Zus? Mocht de ex geen medewerking verlenen heeft het dan ook juridische consequenties voor haar (wat in haar nadeel komt)?
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have...
Zus
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 44
Lid geworden op: 07 jul 2016, 18:20

Re: Psychische gesteldheid m of v invloed op omgangsregeling?

Bericht door Zus »

Waarom zou je een dergelijk gesprek willen afdwingen als er toch niks uitkomt? Wat mij betreft mag de rechter dan gewoon de knoop doorhakken. Ik kan me niet voorstellen dat er dan geen fatsoenlijke regeling zou komen - met of zonder medewerking van ex.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Psychische gesteldheid m of v invloed op omgangsregeling?

Bericht door Leermoment »

Niet in gesprek willen met je ex vindt de rechter helemaal niet leuk. Zelf heb ik een ouderschapsbemiddeling stopgezet voordat we waren gestart omdat a: er nooit iets uit zou gaan komen en b: mijn ex dit alleen maar gebruikte om zolang mogelijk tijd te rekken zodat ik langer teveel alimentatie zou betalen. De rechter heeft dit mij zeker verweten op de zitting en is daar een paar keer op terug gekomen. Gevolg, een oneerlijke beschikking en geen geld om in hoger beroep te gaan.
Gebruikersavatar
mrniemand
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 aug 2016, 11:50

Re: Psychische gesteldheid m of v invloed op omgangsregeling?

Bericht door mrniemand »

@ Zus: Ik deel je mening, het is niet dat ik persé een gesprek of (ouderschaps)bemiddeling met mijn ex 'wil', het gaat er mij om of de rechter mij kan verwijten, zoals Leermoment het schetst in zijn situatie:
Leermoment schreef: 20 mar 2018, 07:14 Niet in gesprek willen met je ex vindt de rechter helemaal niet leuk. Zelf heb ik een ouderschapsbemiddeling stopgezet voordat we waren gestart omdat a: er nooit iets uit zou gaan komen en b: mijn ex dit alleen maar gebruikte om zolang mogelijk tijd te rekken zodat ik langer teveel alimentatie zou betalen. De rechter heeft dit mij zeker verweten op de zitting en is daar een paar keer op terug gekomen.
Wat ik mij nu afvroeg, in welke situatie zou een (kinder)rechter een beslissing afdwingen dus de knoop doorhakt (omdat hij ook inziet dat het echt niet meer te verwachten is dat de niet meewerkende ouder zijn/haar medewerking gaat/zal verlenen) en in welke situatie zou de rechter een ouderschapsbemiddeling perse willen afdwingen?? Heeft dat te maken met de complexiteit van de zaak, of de (lange) duur van zo een zaak waar het van afhangt? Ik heb n.l. een ex die voldoet aan de instelling 'ik wil niet, ik kan niet en ik weiger'.
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have...
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Psychische gesteldheid m of v invloed op omgangsregeling?

Bericht door Leermoment »

Mijn ervaring is dat de rechter bijna altijd wil dat de ouders er onderling afspraken over maken. Wij kwamen bij de rechter omdat we er samen niet uit kwamen. Rechter zegt mediation. Mediation mislukt omdat ex de stekker er heeft uitgetrokken nadat ze mij daar eerst twee keer van heeft beschuldigd. Rechtszaak later kaart ik de schuldenpositie aan welke ik wil verdelen en rechter zegt dat kunnen jullie op de gang wel oplossen???? Andere rechtszaak over aanpassing alimentatie zegt rechter dat is simpel invullen van een bestandje, dat kunnen jullie zelf ook. In de laatste zaak moesten we ouderschapsbemiddeling gaan doen en ik heb dat stopgezet omdat we er onderling niet uit gaan komen. De rechter had dat ook kunnen weten maar toch werd het opgelegd. ( er waren nog een paar punten die mijn standpunt ondersteunde ) Kortom, altijd in gezamenlijk overleg en die ene keer dat 8k er geen heil in zag, werd mij dat verweten.
Plaats reactie