rechtsbijstand

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
wally1971
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 okt 2013, 00:02

rechtsbijstand

Bericht door wally1971 »

Even een vraag over rechtsbijstand. Is er ook een verzekering die rechtsbijstand verleend bij conflicten met je ex-partner. Mijn ex heeft recht op rechtsbijstand en daar maakt zij ook dankbaar gebruik van. Het zijn hoofdzakelijk conflicten die te maken hebben met het nakomen van Co-ouderschap / vaststellingsovereenkomst. In het begin heb ik een advocaat genomen alleen kan dit niet meer betalen.
robje87
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 aug 2013, 14:24
Locatie: rhenen

Re: rechtsbijstand

Bericht door robje87 »

ik weet niet wat je verdiend per jaar maar mischien heb je recht op een advocaat van onvermogen?
elke vader heeft het recht om op zijn bek te gaan....
wally1971
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 okt 2013, 00:02

Re: rechtsbijstand

Bericht door wally1971 »

Mijn bruto jaar salaris EUR 48,000 pj. Het is niet de eerste keer dat ik een beroep moet doen op juridisch advies. Ook toen moest ik voor de 100% de kosten dragen.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: rechtsbijstand

Bericht door The Driver »

Tegenwoordig heet dat een : advocaat op toevoeging.

Je zal er inderdaad geen financiële toevoeging voor krijgen, dan zal je jaarsalaris toch echt maar de helft moeten zijn van wat die nu is en dan nog zal je voor elke zaak een eigenbijdrage van minimaal € 90.- moeten betalen.

Veel advocaten die op toevoeging werken, laten die eigen bijdrage echter vallen, omdat het anders geen werk oplevert. Om dat te compenseren laten ze werkzaamheden die veel tijd kosten, zoals overleg vergaderingen niet doorgaan.
Even snel 30 minuten voorafgaand aan de zitting een babbeltje en dat is het.
De meeste rechtsbijstandverzekeringen denken het familierecht ook niet, dus dat is ook geen oplossing. Ben je wel verzekerd, dan geldt het zeker niet voor lopende zaken.
Metje1965
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 mei 2012, 12:13
Locatie: somewhere Pays Bass

Re: rechtsbijstand

Bericht door Metje1965 »

Ik heb momenteel vanuit Aegon rechtsbijstand geregeld met SRK Zoetermeer. Dit allen voor zaken om de echtscheiding heen zoals de OTS en beëindiging OTS en nu voor de gezagwijziging. Let wel op meeste verzekeringen accepteren geen zaken welke al spelen bij het afsluiten van de verzekering.

Ex heeft wel toevoeging en dit terwijl ze illegaal samenwoont met een boekhouder, dus zeker ook boven de inkomensgrens.
Maar ja dat is Nederland!
Vader van 2, jongens
JCC
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 dec 2010, 09:46

Re: rechtsbijstand

Bericht door JCC »

Ik was overal voor verzekerd en betaalde best wel een behoorlijk bedrag per maand voor alles bij elkaar. Ik had ook een rechtsbijstandverzekering dus ik dacht destijds: ik ga eens even bellen om te kijken of ze iets voor mij kunnen doen.

Helaas, het familierecht valt buiten uw verzekering was het antwoord. Na wat doorvragen zei de telefoniste dat dit zulke langdurige procedures kunnen zijn dat deze over het algemeen niet gedekt worden door verzekeraars.

Het was al koud maar toen zakte de temperatuur nogmaals, zo alleen als dat je kan staan in ons welvaartslandje.
Metje1965
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 mei 2012, 12:13
Locatie: somewhere Pays Bass

Re: rechtsbijstand

Bericht door Metje1965 »

Ja bij mij ook de scheiding zelf was ook niet gedekt, en moest ik zelf ophoesten. Welvaart? is dat ook voor onze werkende nederlandse bevolking?
Vader van 2, jongens
JCC
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 dec 2010, 09:46

Re: rechtsbijstand

Bericht door JCC »

Ja, ik vind van wel.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: rechtsbijstand

Bericht door Leermoment »

Een topic uit 2013 :D Maar toch nog steeds relevant. Mijn ex heeft een vriendin die advocaat in familierecht is dus ik heb enorm veel pech. Daarom besloten ( na € 30 000,- advocaatkosten ) geen advocaat meer in de arm te nemen zit tot over mijn oren in de schulden en geen werk meer. Kan het gewoon niet betalen. Ik heb mijn ex verteld dat ik geen advocaat meer heb en ook niet meer ga inschakelen en na twee dreigmails over een nieuw te starten procedure is het opmerkelijk stil geworden. Misschien stilte voor de storm en anders zie ik het wel. Advocaat pas weer als ik in de bijstand zit en recht heb op een advocaat op toevoeging
Rnoel
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 mei 2018, 13:04

Re: rechtsbijstand

Bericht door Rnoel »

@asadYs: begrijp je het zelf verder wel?

Ontopic: familierecht wordt (helaas) niet gedekt door rechtsbijstandsverzekeringen.
Mensen met een laag bruto inkomen krijgen de rechtsgang gesubsidieerd (toevoeging) en met een normaal bruto jaarsalaris van de topicstarter krijg je die niet.
Gebruikersavatar
mrniemand
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 aug 2016, 11:50

Re: rechtsbijstand

Bericht door mrniemand »

@ AsadYz: Dit is een serieuze forum. Ik heb mijn vraagtekens bij jou gezet en je gemeld bij de forumbeheerder.
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have...
Plaats reactie